Uczniowie chętnie korzystają z filmów influencerów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Emce kwadrat, Mówiąc Inaczej, Po Cudzemu, Matematikus i Matemaks… znasz ich? To oni pomagają w nauce co drugiemu uczniowi w Polsce! Edukacyjne filmy ulubionych twórców internetowych regularnie ogląda połowa ankietowanych. Tak wynika z najnowszego badania Brainly, według którego strony internetowe są równie popularnym źródłem wiedzy, co szkolny podręcznik.

Influencer nowym nauczycielem?

Aż 50 procent polskich uczniów wskazuje, że w nauce pomagają im filmy nagrywane przez ulubionych influencerów. Dominuje YouTube. Według badania przeprowadzonego przez platformę Brainly*, najczęściej oglądane kanały to: Emce kwadrat - 632 tys. subskrypcji, Mówiąc Inaczej - 361 tys. subskrypcji, Po Cudzemu - 351 tys. subskrypcji, Matemaks - 139 tys. subskrypcji oraz Matematikus - 133 tys. subskrypcji.

Nasz mózg o wiele szybciej przyswaja materiały wideo, niż tekstowe, gdyż wykorzystywanych jest wtedy więcej zmysłów. Odbierane bodźce sprawiają, że nauka jest bardziej efektywna i przyjemna. Edukacyjne kanały na portalach internetowych potrafią zaciekawić ucznia na dłużej i sprawić, że czas spędzony w sieci nie jest bezproduktywny - komentuje Anna Sieroń z Brainly.

Internet zamiast podręcznika

Tylko 43% uczniów podczas odrabiania prac domowych korzysta z podręczników. Prawie tyle samo (42%) wykorzystuje do tego celu treści zawarte na stronach internetowych. Serwisy typu Brainly odwiedza regularnie aż 40% uczniów. Dalej znajdują się książki i encyklopedie (30%), podpowiedzi rodziców (24%), filmy w internecie (21%) i korepetycje (18%).

Jak pokazują badania, aż 46% szkół w Polsce wykorzystuje media społecznościowe do celów edukacyjnych, zdając sobie sprawę z tego, jak ważne są one w życiu młodych ludzi. Najbardziej popularny jest YouTube. Pozostałe 54% placówek wciąż nie korzysta z social media w celu urozmaicenia czy uzupełnienia zajęć lekcyjnych.

Fake newsy nie dla uczniów

Ponad połowa uczniów (57%) zdaje sobie sprawę czym jest fake news i wie, że mają one za zadanie wprowadzać czytelników w błąd. Dlatego prawie co drugi uczeń (48%) weryfikuje informacje znalezione w sieci. 41% przyznaje, że robi to czasami. Mimo, że 43% badanych nie słyszało nigdy o fake newsach, to tylko jeden na dziesięciu uczniów (11%) nie sprawdza wiadomości, które przeczyta w internecie.

Staliśmy się społeczeństwem informacyjnym, które jest zasypywane wiadomościami. Coraz więcej z nas wie jak rozpoznawać fake newsy i niezwykle ważne jest, aby przekazywać tę wiedzę dzieciom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z internetem. Rodzice i nauczyciele powinni edukować najmłodszych i tłumaczyć, że nie wszystkie informacje znalezione w sieci są prawdziwe - dodaje Anna Sieroń.

Jak wygląda nauka języków obcych?

W przypadku języków obcych większość uczniów wciąż stawia na tradycyjne metody i najlepiej sprawdzają się dedykowane podręczniki (46%). Jednak już na drugim miejscu znalazły się filmy na YouTube (34%) oraz kolejno: aplikacje do nauki języków obcych (28%), korepetycje indywidualne (22%) i filmy na Netflix/HBO/Showmax (17%).

Dzieci i młodzież najlepiej przyswajają język podczas zwykłych czynności, jakimi jest np. oglądanie filmu w danym języku z polskimi napisami. Poprzez słuch, mimowolnie oswajają się z językiem i zapamiętują słowa oraz całe wyrażenia. Popularność zyskują także filmy na YouTube, które w przyjazny sposób pomagają uczniom na przykład w prawidłowej wymowie trudniejszych słów – mówi Anna Sieroń.

O Brainly

Brainly, jako platforma do wspierania procesu nauki szkolnej, realizuje swoją wizję, aby zapewnić każdemu uczniowi na świecie dostęp do możliwości grupowej nauki online. W ramach planów Brainly chce dalej rozwijać zastosowanie platformy jako wartościowego i łatwo dostępnego źródła wiedzy i pomocy dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Jej pozytywny wpływ na proces uczenia się został potwierdzony w badaniach, które wskazały, że 91% uczniów uważa korzystanie z platformy za pomocne w zapamiętywaniu treści, wzmacniające samoocenę (86%) i poszerzające bazę wiedzy (83%). Miesięcznie z Brainly korzysta ponad 100 milionów unikalnych użytkowników z całego świata, co sprawia, że jest to największy serwis typu peer-to-peer learning dla uczniów na świecie.

Badanie Przyszłość edukacji online przeprowadzone zostało przez Brainly na grupie 735 polskich uczniów w wieku szkolnym.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie