Sidebar

06
Wt, Maj

Jak skuteczna jest nauka online?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lekcje online nie mogą zastąpić lekcji w szkole. Badania na ten temat rozpoczęto jeszcze przed pandemią porównując kursy stacjonarne i online. Okazuje się, że uczniowie są mniej zmotywowani do nauki w środowisku wirtualnym, nawet gdy nauczanie zdalne jest prowadzone z wykorzystaniem metod stacjonarnych (spotkanie z wizją, pomoc nauczyciela, możliwa dyskusja uczniów, praca w grupach itd.).

Za to zauważono, że kursy online jako uzupełnienie nauczania, powtórzenie, przygotowanie do egzaminu są korzystne.

Jednak ogólnie, w porównaniu z zajęciami stacjonarnymi, zajęcia online nie są tak skuteczne dla większości uczniów.

Nie ma zbyt wielu badań porównujących wyniki wśród uczniów przydzielanych losowo do nauczania zdalnego lub rzeczywistego. Na Uniwersytecie Chicago przeprowadzono badania na uczniach, którzy nie zdali egzaminu z algebry. Przydzielono losowo uczniów do kursów online lub stacjonarnych. Wyniki testów algebraicznych po tych dwóch kursach wśród uczniów uczęszczających w zajęciach online były niższe i uczniowie ocenili je jako trudniejsze.

Podobne badania przeprowadził również naukowcy z New York University i Brown University.

Te wyniki nie zaskakują, gdyż osobisty kontakt z nauczycielem i innymi uczniami stwarza lepsze warunki nauki i lepiej motywuje uczniów do nauki.

Jednak są to wyniki uśrednione. Niektórzy uczniowie radzą sobie równie dobrze online, jak i stacjonarnie, niektórzy mogą radzić sobie nawet lepiej, ale przeciętnie uczniowie radzą sobie gorzej w środowisku online, co jest szczególnie ważne w przypadku uczniów z trudnościami w uczeniu się.

Uczniowie, którzy mają trudności na zajęciach stacjonarnych, prawdopodobnie będą mieli jeszcze większe trudności online. Za to wśród uczniów tak zwanych zdolnych nie ma takiej różnicy. Uczniowie o słabych wynikach osiągają znacznie gorsze wyniki w nauczaniu zdalnym w porównaniu z nauczaniem stacjonarnym.

Więcej na temat badań prowadzonych w szkołach amerykańskich w artykule "How effective is online learning?" w Edweek.org.

***

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach.

 

Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
Sądzę, że wartość średnia zajęć online byłaby u nas jeszcze mniejsza. Nie zmienia to postaci rzeczy: W badaniu, a przynajmniej w artykule, zupełnie pominięto kwestię dla edukacji podstawową, a w pedagogice współczesnej ideologicznie sztandarową:...
Sądzę, że wartość średnia zajęć online byłaby u nas jeszcze mniejsza. Nie zmienia to postaci rzeczy: W badaniu, a przynajmniej w artykule, zupełnie pominięto kwestię dla edukacji podstawową, a w pedagogice współczesnej ideologicznie sztandarową: Motywację wewnętrzną. To nie nauczanie zdalne jest winne brakowi motywacji - ono jedynie uwypukla notorycznie pomijaną i nielubianą prawdę, że szkoła w 90% zajmuje się socjotechniką i poszukiwaniem, czego nie zgubiła, czyli chęci u partnera w edukacyjnym dialogu (mam nadzieję, że wszyscy widzą tu różnicę między edukacją wczesnoszkolną i późniejszą). Nauczanie zdalne pokazuje jedynie, jak wiele czasu nauczyciel traci na zdobycie uwagi podmiotu swoich działań. Nie powinna więc budzić zdziwienia obserwacja, że edukacja na odległość sprawdza się jedynie w przypadku ludzi, widzących w swojej własnej edukacji jakiś sens. Nie wylewajmy więc dziecka z kąpielą i dbajmy o takich ludzi w codziennej praktyce, bo skoncentrowani na dopieszczaniu przedmiotu powszechnego obowiązku, właściwy podmiot często pomijamy.
Osobnym zagadnieniem jest dociekanie, na ile nasze przekonanie o wyższej (nawet jedynie średniej) skuteczności nauczania tradycyjnego ma odzwierciedlenie w rzeczywistych kompetencjach zdobywanych przez uczniów, a na ile jest miarą zaangażowania i wkładu pracy uczestników procesu edukacyjnego - mówiąc prościej, czy nie mierzymy przypadkiem skuteczności w robieniu dymu, zamiast zdobytej wiedzy. Na ogół przeceniamy swój wpływ na młodzież.
Kolejną pominięta kwestią jest profil psychologiczny ucznia - według moich, oczywiście niereprezentatywnych obserwacji (ok. 100 uczniów, od marca do lipca), efektywność nauczania (a także uczniowski stosunek do powrotu do szkoły) niemal w całości zależy właśnie od niego: introwertycy i wolnomyśliciele woleli lekcje na odległość, ekstrawertycy tęsknili za środowiskiem i bodźcami motywującymi.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Trudno, żeby zdalne nauczanie on-line było równie efektywne, jak w szkole. Pomijając wszystkie zalety komunikacji interpersonalnej dzieci, to dużą przeszkodą są również warunki domowe i zbyt wiele rozpraszaczy dookoła. Niestety rzeczywistość...
Trudno, żeby zdalne nauczanie on-line było równie efektywne, jak w szkole. Pomijając wszystkie zalety komunikacji interpersonalnej dzieci, to dużą przeszkodą są również warunki domowe i zbyt wiele rozpraszaczy dookoła. Niestety rzeczywistość obnaża wszystkie słabości i niedociągnięcia.
More
Ryszard
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie