Wykorzystanie AI do zajęć muzycznych w klasach I-III

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas mojego poprzedniego wystąpienia na Inspir@cjach Wczesnoszkolnych 2024, sztuczna inteligencja w muzyce miała swoje ograniczenia, całkiem spore – jak pokazywałem wówczas na przykładach, generowane melodie brzmiały dość sztucznie i jednakowo, analizy były niedokładne, nie wspominając o nieudolnie tworzonych tekstach piosenek. Te narzędzia były niezbyt intuicyjne, stąd też patrzyłem na to dość sceptycznie, a nawet wyśmiewałem rozwiązania AI. Ale co było, to było – w ciągu ostatniego roku technologia poczyniła ogromny postęp!

Algorytmy stały się bardziej wyrafinowane, a AI zaczęła lepiej rozumieć teorię muzyki, style i emocjonalny kontekst dźwięków. Mając dostęp do komercyjnych wersji tych narzędzi, które kiedyś mnie rozśmieszały, dziś stały się imponująco pomocne.

Jestem otwarty na zmianę zdania! Dziś uważam, że ta technologia rozwija się błyskawicznie, a AI może być naprawdę wartościowym wsparciem dla nauczycieli muzyki.

Jako twórca - kompozytor i aranżer, a nie tylko jako nauczyciel muzyki chciałbym podzielić się swoim doświadczeniem w pracy z kilkoma narzędziami AI, które w chwili obecnej uważam za warte zainteresowania.

Podczas wystąpienia zmierzę się z AI w roli twórcy muzyki. Wskażę różnice pomiędzy rozrywką, a edukacją, z której celami jeszcze nie do końca radzi sobie AI, ale mam nadzieję, że to okres przejściowy. Pomimo jeszcze pewnych niedoskonałości muszę przyznać, że dla nauczycieli szczególnie edukacji wczesnoszkolnej może to być sposób na personalizację nauki, dostosowanie materiałów do poziomu ucznia i zapewnienie interaktywnej formy edukacji. Dla uczniów – świetna okazja do eksperymentowania z dźwiękiem i rozwijania kreatywności.

Oczywiście, muzyka to nie tylko technika, ale i emocje, a te trudno zastąpić algorytmami. Ale jeśli dobrze wykorzystane, AI może być świetnym wsparciem, a nie konkurencją dla ludzkiej wrażliwości artystycznej.

Na bazie „Ody do radości” L. van Beethovena pokazuję projekty edukacyjne, w których AI niestety jeszcze wykazuje się zbyt małą oryginalną kreatywnością i poczuciem humoru, ale nie wiem, czy tak szybko ucząca się sztuczna inteligencja przestanie trzymać się utartych schematów. 
Edukacja nie musi się podobać – jej celem jest skuteczność, zaś zadaniem nauczyciela powinno być uatrakcyjnienie trudnego procesu przyswajania wiedzy i umiejętności, a nie jego obejście, czyli droga na skróty.

Aby nie błądzić w temacie wykorzystania AI do zajęć muzycznych warto zobaczyć i posłuchać tego co mam do powiedzenia i pokazania w niniejszym wystąpieniu z INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorze: Piotr Kaja jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Śniadowie oraz doradcą metodycznym w zakresie muzyki w szkołach podstawowych w Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży. Muzyk i kompozytor, edukator/trener oraz wykładowca akademicki. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji książkowych, m.in.: podręczników szkolnych, książek metodyczno-repertuarowych i śpiewników oraz licznych opracowań muzycznych i multimedialnych. Współautor podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej (2008). 

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie