Nauki ścisłe mają sens

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyNiedostatek absolwentów kierunków technicznych szkodzi gospodarce i jej konkurencyjności w świecie – to główna teza raportu firmy Bayer opracowanego w ramach inicjatywy Making Science Make Sense. Menedżerowie amerykańskich firm uznali, że za stworzenie systemu promocji kierunków technicznych są odpowiedzialne również firmy, nie tylko system edukacji.
 
Sposobem na przeciwdziałanie temu „kryzysowi talentów” w obszarze zawodów technicznych może być rozwijanie zainteresowań naukami ścisłymi, czyli STEM (ang. od: Science, Technology, Engineering, and Mathematics) od wczesnych lat szkolnych – to jeden z głównych przekazów raportu. W badaniu wzięła udział wyższa kadra zarządzająca największych amerykańskich firm sektorów chemicznego, farmaceutycznego, lotniczego, półprzewodników i firm nowych technologii.

„Najbardziej dramatyczne w raporcie jest to, że blisko tysiąc menedżerów firm notowanych w rankingu Fortune 500 wypowiada się jednomyślnie na ten temat” – mówi Atilla Molnar, Prezes i Dyrektor Zarządzający Bayer Corporation. „Praktycznie bez wyjątków, w przeważającej większości uznali oni za największe wyzwanie dla naszego kraju rozwinięcie systemu kształcenia i promocji kierunków technicznych oraz wyławiania młodych talentów na każdym etapie kształcenia – poprzez wysokiej jakości, praktyczną, nastawioną na rozwijanie indywidualnych zainteresowań edukację od szkoły podstawowej do college’ów, po których taki młody talent jest ostatecznie rekrutowany przez firmy sektora STEM i dalej rozwija się już w miejscu pracy.”

95% badanych menedżerów przyznało, że są zaniepokojeni możliwością utraty przez USA pozycji globalnego lidera w obszarze nauk technicznych właśnie z powodu niedostatku młodych pracowników. 55% badanych stwierdziło, że ich firmy już mają problem ze znalezieniem dobrze przygotowanych do zawodu młodych pracowników. Menedżerowie zwrócili również uwagę na niewielki odsetek kobiet, które planują karierę w zawodach technicznych i aż 98% respondentów przyznało, że koniecznie trzeba promować nauki techniczne wśród dziewcząt, aby zainteresować je karierą w zawodach technicznych.

Najlepszym sposobem zainteresowania uczniów kierunkami technicznymi jest edukacja w formie zajęć praktycznych z dużą ilością doświadczeń i eksperymentów – uważa 87% zapytanych menedżerów.

Menedżerowie byli bardzo krytyczni wobec amerykańskiego systemu kształcenia – 55% badanych wystawiło złe i bardzo złe oceny szkołom za to, że nie potrafiły do tej pory zainteresować uczennic karierą w zawodach technicznych, zaś ogólnie ocenili system kształcenia w całym obszarze STEM jako „przeciętny” (C).

„Aby przygotowanie przyszłych pracowników sektora STEM zakończyło się sukcesem, powinniśmy zacząć właściwą edukację na samym początku ścieżki kształcenia” – mówi Mae Jemison, rzecznik programu Making Science Makes Sense. „Większość menedżerów jest zgodna, że jeśli chodzi o edukację na poziomie średnim, STEM praktycznie nie istnieje.”

Tylko 54% menedżerów uznało, że ich firmy prawidłowo komunikują potrzeby związane z zapotrzebowaniem sektora STEM na utalentowanych młodych pracowników. Z drugiej strony 87% stwierdziło, że ich firmy i pracownicy uczestniczą w różnych programach edukacyjnych, które zachęcają uczniów do rozwijania zainteresowań w obszarze nauk ścisłych.

Źródło: eSchoolNews

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie