Niedostatek absolwentów kierunków technicznych szkodzi gospodarce i jej konkurencyjności w świecie – to główna teza raportu firmy Bayer opracowanego w ramach inicjatywy Making Science Make Sense. Menedżerowie amerykańskich firm uznali, że za stworzenie systemu promocji kierunków technicznych są odpowiedzialne również firmy, nie tylko system edukacji.
Sposobem na przeciwdziałanie temu „kryzysowi talentów” w obszarze zawodów technicznych może być rozwijanie zainteresowań naukami ścisłymi, czyli STEM (ang. od: Science, Technology, Engineering, and Mathematics) od wczesnych lat szkolnych – to jeden z głównych przekazów raportu. W badaniu wzięła udział wyższa kadra zarządzająca największych amerykańskich firm sektorów chemicznego, farmaceutycznego, lotniczego, półprzewodników i firm nowych technologii.
„Najbardziej dramatyczne w raporcie jest to, że blisko tysiąc menedżerów firm notowanych w rankingu Fortune 500 wypowiada się jednomyślnie na ten temat” – mówi Atilla Molnar, Prezes i Dyrektor Zarządzający Bayer Corporation. „Praktycznie bez wyjątków, w przeważającej większości uznali oni za największe wyzwanie dla naszego kraju rozwinięcie systemu kształcenia i promocji kierunków technicznych oraz wyławiania młodych talentów na każdym etapie kształcenia – poprzez wysokiej jakości, praktyczną, nastawioną na rozwijanie indywidualnych zainteresowań edukację od szkoły podstawowej do college’ów, po których taki młody talent jest ostatecznie rekrutowany przez firmy sektora STEM i dalej rozwija się już w miejscu pracy.”
95% badanych menedżerów przyznało, że są zaniepokojeni możliwością utraty przez USA pozycji globalnego lidera w obszarze nauk technicznych właśnie z powodu niedostatku młodych pracowników. 55% badanych stwierdziło, że ich firmy już mają problem ze znalezieniem dobrze przygotowanych do zawodu młodych pracowników. Menedżerowie zwrócili również uwagę na niewielki odsetek kobiet, które planują karierę w zawodach technicznych i aż 98% respondentów przyznało, że koniecznie trzeba promować nauki techniczne wśród dziewcząt, aby zainteresować je karierą w zawodach technicznych.
Najlepszym sposobem zainteresowania uczniów kierunkami technicznymi jest edukacja w formie zajęć praktycznych z dużą ilością doświadczeń i eksperymentów – uważa 87% zapytanych menedżerów.
Menedżerowie byli bardzo krytyczni wobec amerykańskiego systemu kształcenia – 55% badanych wystawiło złe i bardzo złe oceny szkołom za to, że nie potrafiły do tej pory zainteresować uczennic karierą w zawodach technicznych, zaś ogólnie ocenili system kształcenia w całym obszarze STEM jako „przeciętny” (C).
„Aby przygotowanie przyszłych pracowników sektora STEM zakończyło się sukcesem, powinniśmy zacząć właściwą edukację na samym początku ścieżki kształcenia” – mówi Mae Jemison, rzecznik programu Making Science Makes Sense. „Większość menedżerów jest zgodna, że jeśli chodzi o edukację na poziomie średnim, STEM praktycznie nie istnieje.”
Tylko 54% menedżerów uznało, że ich firmy prawidłowo komunikują potrzeby związane z zapotrzebowaniem sektora STEM na utalentowanych młodych pracowników. Z drugiej strony 87% stwierdziło, że ich firmy i pracownicy uczestniczą w różnych programach edukacyjnych, które zachęcają uczniów do rozwijania zainteresowań w obszarze nauk ścisłych.
Źródło: eSchoolNews
„Najbardziej dramatyczne w raporcie jest to, że blisko tysiąc menedżerów firm notowanych w rankingu Fortune 500 wypowiada się jednomyślnie na ten temat” – mówi Atilla Molnar, Prezes i Dyrektor Zarządzający Bayer Corporation. „Praktycznie bez wyjątków, w przeważającej większości uznali oni za największe wyzwanie dla naszego kraju rozwinięcie systemu kształcenia i promocji kierunków technicznych oraz wyławiania młodych talentów na każdym etapie kształcenia – poprzez wysokiej jakości, praktyczną, nastawioną na rozwijanie indywidualnych zainteresowań edukację od szkoły podstawowej do college’ów, po których taki młody talent jest ostatecznie rekrutowany przez firmy sektora STEM i dalej rozwija się już w miejscu pracy.”
95% badanych menedżerów przyznało, że są zaniepokojeni możliwością utraty przez USA pozycji globalnego lidera w obszarze nauk technicznych właśnie z powodu niedostatku młodych pracowników. 55% badanych stwierdziło, że ich firmy już mają problem ze znalezieniem dobrze przygotowanych do zawodu młodych pracowników. Menedżerowie zwrócili również uwagę na niewielki odsetek kobiet, które planują karierę w zawodach technicznych i aż 98% respondentów przyznało, że koniecznie trzeba promować nauki techniczne wśród dziewcząt, aby zainteresować je karierą w zawodach technicznych.
Najlepszym sposobem zainteresowania uczniów kierunkami technicznymi jest edukacja w formie zajęć praktycznych z dużą ilością doświadczeń i eksperymentów – uważa 87% zapytanych menedżerów.
Menedżerowie byli bardzo krytyczni wobec amerykańskiego systemu kształcenia – 55% badanych wystawiło złe i bardzo złe oceny szkołom za to, że nie potrafiły do tej pory zainteresować uczennic karierą w zawodach technicznych, zaś ogólnie ocenili system kształcenia w całym obszarze STEM jako „przeciętny” (C).
„Aby przygotowanie przyszłych pracowników sektora STEM zakończyło się sukcesem, powinniśmy zacząć właściwą edukację na samym początku ścieżki kształcenia” – mówi Mae Jemison, rzecznik programu Making Science Makes Sense. „Większość menedżerów jest zgodna, że jeśli chodzi o edukację na poziomie średnim, STEM praktycznie nie istnieje.”
Tylko 54% menedżerów uznało, że ich firmy prawidłowo komunikują potrzeby związane z zapotrzebowaniem sektora STEM na utalentowanych młodych pracowników. Z drugiej strony 87% stwierdziło, że ich firmy i pracownicy uczestniczą w różnych programach edukacyjnych, które zachęcają uczniów do rozwijania zainteresowań w obszarze nauk ścisłych.
Źródło: eSchoolNews