Oceny zdalnego nauczania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Raport firmy McKinsey pokazuje, że utrata wiedzy (ang. learning loss) obejmuje wiele krajów – i jest znacząca. Większość nauczycieli, którzy wzięli udział w międzynarodowym badaniu określa zdalne nauczanie jako „kiepski substytut” nauczania w szkolnej klasie.

W październiku i listopadzie 2020 przeprowadzono ankietę wśród nauczycieli Australii, Kanady, Chin, Francji, Niemczech, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Poproszono w niej o ocenę, jak efektywna była nauka zdalna. Średni wynik wyniósł 5 na 10, przy czym ocena nauczycieli z Japonii i USA była niższa niż w przypadku pozostałych krajów.

Prawie 60% badanych ocenia zdalne nauczanie na poziomie od 1 do 3 (na 10).

Niektóre z wyników:

  • Szczególny spadek efektywności nauczania zauważono w środowiskach biednych. Zaś nauczyciele uczący uczniów zamożnych i z prywatnych szkół częściej twierdzili, że nauczanie było skuteczne i zauważali, że uczniowie mieli dostęp do wymaganych urządzeń internetowych.
  • Nauczyciele twierdzili, że w listopadzie 2020 roku, średnio opóźnienie w nauce wynosiło dwa miesiące, w stosunku do nauczania sprzed pandemii.
  • Wydaje się, że utrata efektywności jest powiązana z tym, jak długo szkoły były zamknięte, nawet krótkie przerwy w nauce ją opóźniały.
  • Utrata nauki wydaje się nieco wyższa w przypadku młodszych klas (1- 3), w porównaniu z uczniami w klasach wyższych np. 9 – 12.
  • W szkołach, w których ponad 80% uczniów żyje poniżej granicy ubóstwa, utrata nauki wynosi średnio około 2,5 miesiąca, podczas gdy uczniowie w szkołach, w których ponad 80 procent gospodarstw domowych żyje powyżej granicy ubóstwa, doświadczyli około 1,6 miesiąca utraty nauki.

Autorzy badań prorokują, że skutki nagłego przejścia na zdalne nauczanie będą odczuwalne w poziomie edukacji uczniów przez wiele lat.

Więcej o raporcie na stronach McKinsey.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Zaczerpnięte z artykułu Laury Ascione z eSchoolNews.com.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie