Technologie edukacyjne w pracy z dziećmi ze SPE

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologia w terapii wciąż potrafi wywołać kontrowersje, jednak rynek takich pomocy prężnie się rozwija, a nowoczesne programy wspierające terapię na dobre zagościły w wielu gabinetach i z każdym dniem trafiają do kolejnych. Odpowiedzialne wykorzystanie multimediów przynosi efekty, o czym przekonuje się coraz więcej terapeutów i nauczycieli.

Firma Learnetic zaprezentowała raport Multimedia i programy interaktywne w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, który jest podsumowaniem badań wykonanych przez zespół profesor Uniwersytetu Gdańskiego dr hab. Małgorzaty Cackowskiej na przestrzeni ostatnich dwóch lat, czyli prawdopodobnie najbardziej znamiennego okresu mającego wpływ na rozwój oraz wzrost świadomości użytkowników nowoczesnych pomocy edukacyjnych. Analiza zebranych opinii specjalistów oddaje odczucia jakie towarzyszyły pierwszym miesiącom pracy w trybie zdalnym i pozwala zaobserwować, jak zmieniała się metodyka pracy w oparciu o nowoczesne narzędzia, a także dynamika relacji pomiędzy prowadzącymi zajęcia a dziećmi i ich opiekunami. Zebrane obserwacje i wnioski mogą stanowić dobry wstęp do rozważań na temat rosnącej roli multimediów oraz interaktywnych pomocy edukacyjnych w polskiej edukacji.

Pandemia i przymusowe nauczanie zdalne spowodowały dwie rzeczy. Po pierwsze znacznie przyspieszyły rozwój narzędzi (głównie oprogramowania) edukacyjnego, w szczególności rozwiązań służących do nauczania na odległość. Po drugie ta wyjątkowa sytuacja zmusiła też nauczycieli i terapeutów do sięgnięcia po nieznane (większości) dotąd rozwiązania. To wpłynęło na ich ogólną świadomość istnienia takich narzędzi i często rozpoznanie całego ich rynku. W dłuższej perspektywie pozwala to polskim edukatorom na opracowanie odpowiednich i odpowiedzialnych metod pracy z takimi narzędziami (pod warunkiem, że nadal będziemy z nich korzystać, ze względu na powolne zapominanie o doświadczeniach pandemicznej szkolnej rzeczywistości…).

Raport podzielony został na trzy części:

  • Wyniki badań dotyczących kształtowania nowych relacji z dziećmi oraz ich opiekunami dzięki pracy na odległość na podstawie opinii specjalistów-praktyków.
  • Modelowe metody nauczania z wykorzystaniem technologii (takie jak Technology-Aided Instruction and Intervention i Computer-Based Training).
  • Obecny stan rynku nowoczesnych pomocy wspierających terapię dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi (potrzeby konsumenckie, przyzwyczajenia, świadomość rynkowa).

Raport można pobrać z tej strony.

 

(Źródło: raportyedukacyjne.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie