Technologie edukacyjne w pracy z dziećmi ze SPE

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologia w terapii wciąż potrafi wywołać kontrowersje, jednak rynek takich pomocy prężnie się rozwija, a nowoczesne programy wspierające terapię na dobre zagościły w wielu gabinetach i z każdym dniem trafiają do kolejnych. Odpowiedzialne wykorzystanie multimediów przynosi efekty, o czym przekonuje się coraz więcej terapeutów i nauczycieli.

Firma Learnetic zaprezentowała raport Multimedia i programy interaktywne w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, który jest podsumowaniem badań wykonanych przez zespół profesor Uniwersytetu Gdańskiego dr hab. Małgorzaty Cackowskiej na przestrzeni ostatnich dwóch lat, czyli prawdopodobnie najbardziej znamiennego okresu mającego wpływ na rozwój oraz wzrost świadomości użytkowników nowoczesnych pomocy edukacyjnych. Analiza zebranych opinii specjalistów oddaje odczucia jakie towarzyszyły pierwszym miesiącom pracy w trybie zdalnym i pozwala zaobserwować, jak zmieniała się metodyka pracy w oparciu o nowoczesne narzędzia, a także dynamika relacji pomiędzy prowadzącymi zajęcia a dziećmi i ich opiekunami. Zebrane obserwacje i wnioski mogą stanowić dobry wstęp do rozważań na temat rosnącej roli multimediów oraz interaktywnych pomocy edukacyjnych w polskiej edukacji.

Pandemia i przymusowe nauczanie zdalne spowodowały dwie rzeczy. Po pierwsze znacznie przyspieszyły rozwój narzędzi (głównie oprogramowania) edukacyjnego, w szczególności rozwiązań służących do nauczania na odległość. Po drugie ta wyjątkowa sytuacja zmusiła też nauczycieli i terapeutów do sięgnięcia po nieznane (większości) dotąd rozwiązania. To wpłynęło na ich ogólną świadomość istnienia takich narzędzi i często rozpoznanie całego ich rynku. W dłuższej perspektywie pozwala to polskim edukatorom na opracowanie odpowiednich i odpowiedzialnych metod pracy z takimi narzędziami (pod warunkiem, że nadal będziemy z nich korzystać, ze względu na powolne zapominanie o doświadczeniach pandemicznej szkolnej rzeczywistości…).

Raport podzielony został na trzy części:

  • Wyniki badań dotyczących kształtowania nowych relacji z dziećmi oraz ich opiekunami dzięki pracy na odległość na podstawie opinii specjalistów-praktyków.
  • Modelowe metody nauczania z wykorzystaniem technologii (takie jak Technology-Aided Instruction and Intervention i Computer-Based Training).
  • Obecny stan rynku nowoczesnych pomocy wspierających terapię dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi (potrzeby konsumenckie, przyzwyczajenia, świadomość rynkowa).

Raport można pobrać z tej strony.

 

(Źródło: raportyedukacyjne.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie