Na początku roku szkolnego 2023/2024 odnotowaliśmy znaczący wzrost popularności płatnych zajęć dodatkowych dla uczniów. Blisko trzy czwarte (72%, od ubiegłego roku wzrost o 7 punktów procentowych) badanych przez CBOS rodziców zadeklarowało, że któreś z ich dzieci będących w wieku szkolnym uczęszcza lub będzie uczęszczać w bieżącym roku szkolnym na zajęcia dodatkowe, opłacane przez rodziców w szkole lub poza szkołą.
Według CBOS od 1998 roku nigdy tak duża część rodziców nie deklarowała, że opłaca lub będzie opłacać w trakcie roku szkolnego takie zajęcia. Tak jak w poprzednich latach najpopularniejszym rodzajem płatnych zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest nauka języków obcych, którą w bieżącym roku szkolnym finansuje lub zamierza sfinansować połowa (50%) rodziców. Na drugim miejscu jest matematyka.
Z kolei z badań "Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości" przeprowadzonego przez Santander Bank Polska wynika, że na korepetycje trzeba przeznaczyć ok. 4000 zł z rocznego budżetu rodziny w przypadku jednego dziecka.
W różnych badaniach prowadzonych przez ostatnimi wyborami do Sejmu i Senatu, spory odsetek respondentów opowiadał się za "systemową" likwidacją korepetycji. Nie sądzę, aby to nastąpiło w najbliższym czasie i też nie jestem przekonany, że taki ustawowy zakaz w ogóle miałby sens (i dałby się wprowadzić). Mamy w prawie fundamentalną zasadę swobody zawierania umów i jeśli ktoś chce się rozwijać i korzystać z różnych form dodatkowych zajęć, nie możemy tego zabronić. A inna sprawa, że przy tak przeładowanej podstawie programowej, niedopasowanych treściach nauczania do poziomu rozwoju uczniów, notorycznych brakach kadrowych w szkołach, problemach (i niechęci uczniów) z uczeniem się - korepetycje w Polsce mają świetlistą przyszłość. Zajęć płatnych będzie coraz więcej i jest to moim zdaniem zupełnie naturalny proces - wypełnianie luki tworzonej przez system edukacji i polityków.
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.