Coraz częściej inwestujemy w zajęcia dodatkowe

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na początku roku szkolnego 2023/2024 odnotowaliśmy znaczący wzrost popularności płatnych zajęć dodatkowych dla uczniów. Blisko trzy czwarte (72%, od ubiegłego roku wzrost o 7 punktów procentowych) badanych przez CBOS rodziców zadeklarowało, że któreś z ich dzieci będących w wieku szkolnym uczęszcza lub będzie uczęszczać w bieżącym roku szkolnym na zajęcia dodatkowe, opłacane przez rodziców w szkole lub poza szkołą.

Według CBOS od 1998 roku nigdy tak duża część rodziców nie deklarowała, że opłaca lub będzie opłacać w trakcie roku szkolnego takie zajęcia. Tak jak w poprzednich latach najpopularniejszym rodzajem płatnych zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest nauka języków obcych, którą w bieżącym roku szkolnym finansuje lub zamierza sfinansować połowa (50%) rodziców. Na drugim miejscu jest matematyka.

Z kolei z badań "Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości" przeprowadzonego przez Santander Bank Polska wynika, że na korepetycje trzeba przeznaczyć ok. 4000 zł z rocznego budżetu rodziny w przypadku jednego dziecka.

W różnych badaniach prowadzonych przez ostatnimi wyborami do Sejmu i Senatu, spory odsetek respondentów opowiadał się za "systemową" likwidacją korepetycji. Nie sądzę, aby to nastąpiło w najbliższym czasie i też nie jestem przekonany, że taki ustawowy zakaz w ogóle miałby sens (i dałby się wprowadzić). Mamy w prawie fundamentalną zasadę swobody zawierania umów i jeśli ktoś chce się rozwijać i korzystać z różnych form dodatkowych zajęć, nie możemy tego zabronić. A inna sprawa, że przy tak przeładowanej podstawie programowej, niedopasowanych treściach nauczania do poziomu rozwoju uczniów, notorycznych brakach kadrowych w szkołach, problemach (i niechęci uczniów) z uczeniem się - korepetycje w Polsce mają świetlistą przyszłość. Zajęć płatnych będzie coraz więcej i jest to moim zdaniem zupełnie naturalny proces - wypełnianie luki tworzonej przez system edukacji i polityków.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie