Pozytywne nastawienie do matematyki zanika w kolejnych latach nauki szkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zainteresowanie matematyką i postrzeganie swojej kompetencji w tej dziedzinie są na ogół dość pozytywne wśród dzieci, które zaczynają naukę w szkole podstawowej, ale stopniowo stają się mniej pozytywne w trakcie pierwszych trzech lat nauki. To wniosek fińskich badaczy, na postawie badań prowadzonych w fińskich szkołach. Zmiany w zainteresowaniu matematyką i samoocenie własnej kompetencji są ze sobą powiązane. Innymi słowy, jeśli zainteresowanie dziecka matematyką gaśnie, to samo dzieje się z postrzeganiem własnej kompetencji matematycznej i odwrotnie.

Wykazuje to niedawne badanie z Finlandii, w którym zbadano rozwój motywacji dzieci do matematyki we wczesnych latach nauki i w jaki sposób ten rozwój wiąże się z ich kompetencjami matematycznymi. Naukowcy obserwowali prawie trzysta dzieci przez trzy lata.

Istotną obserwacją było to, że zarówno wyższa początkowa motywacja uczniów rozpoczynających naukę w szkole podstawowej, jak i mniejszy spadek motywacji w trakcie badania, skłaniały nas do przewidywania lepszych kompetencji na koniec trzeciej klasy, po uwzględnieniu początkowych różnic między uczniami - opowiada profesor Markku Niemivirta z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.

Początkowo naukowcy nie obserwowali różnic w motywacji i kompetencjach uczniów rozpoczynających naukę w szkole, ale pod koniec obserwacji motywacja dziewcząt spadła średnio bardziej niż chłopców. Spadek ten może być związany z rozwojem płciowym dziewcząt – przypuszczają fińscy naukowcy.

Badanie pokazuje, że dzieci są w stanie ocenić swoją motywację do matematyki dość dokładnie już na początku szkoły. Ponadto oceny dzieci dotyczące ich zainteresowań i kompetencji są już zróżnicowane, pomimo że są ściśle powiązane.

To naturalne, że dzieci są bardziej zainteresowane rzeczami, w których czują się dobre. I odwrotnie, mogą lepiej radzić sobie z czymś, co je interesuje – podkreśla prof. Niemivirta.

Chociaż negatywna zmiana zaobserwowana w badaniu może częściowo odzwierciedlać bardziej realistyczną samoocenę dzieci w kolejnych latach nauki, fińscy badacze podejrzewają, że istotny wpływ na nią ma również stopniowe wprowadzanie trudniejszych zagadnień matematycznych i nacisk kładziony na wyniki w nauce.

Zaobserwowany związek między zmianą motywacji i kompetencji pokazuje jednak wartość dodaną pozytywnego zainteresowania i samooceny. Ważne byłoby opracowanie i zastosowanie praktyk nauczania w szkołach, które wspierają i podtrzymują zainteresowanie dzieci matematyką i wzmacniają ich doświadczenia matematycznego sukcesu - podkreśla prof. Niemivirta.

***

[Przyp. red.] Warto przypomnieć, że również w Polsce zauważono problemy ze spadkiem zainteresowania matematyką już na etapie wczesnoszkolnym i kolejnych etapach kształcenia. Zjawisko to szeroko omawiała prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska w opracowaniu (2018) Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze. Zauważyła m.in., że (…) połowa dzieci polskich – przed rozpoczęciem szkolnej edukacji - wykazuje się uzdolnieniami do nauki matematyki, a co czwarte wysokim stopniem zadatków takich uzdolnień. Po kilku miesiącach nauki w szkole większość tych dzieci przestaje manifestować swoje znakomite możliwości umysłowe (przeczytaj więcej tutaj).

 

(Źródło: EurekAlert, British Journal of Educational Technology)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie