Motywacja do nauki płynie z drobnych sukcesów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Drobne sukcesy w czasie wykonywania trudnego zadania w szkole (lub poza nią) motywują uczniów szkoły średniej do dalszej pracy. Jak o nie może zadbać nauczyciel?

Powszechnie uważa się, że to sukces na egzaminie, czy na dużym sprawdzianie najbardziej motywuje ucznia do dalszej nauki w życiu. Ale nie do końca jest to prawda. W opublikowanych w 2024 wynikach badań naukowcy dowodzą, że najbardziej motywuje nastolatków mały, ale częsty sukces.

Eksperyment polegał na zadaniu jednej grupie uczniów kilku trudnych zadań matematycznych do zrobienia, a drugiej grupie wpleciono w zestaw też kilka zadań łatwiejszych. Okazało się, że uczniowie drugiej grupy byli bardziej chętni do podjęcia następnych wyzwań. Druga grupa dwukrotnie częściej oceniała wykonanie zadania jako przyjemne zadanie.

Uczniowie z drugiej grupy rozwiązywali tyle samo trudnych zadań, co grupa pierwsza, ale mieli okazję również odnieść sukces w zadaniach łatwiejszych.

Dodatkowo zauważono, że umiejscowienie łatwych zadań miało znaczenie: dodawanie pytań na początku lub na końcu było najbardziej korzystne. Badacze wnioskują zgodność z innymi badaniami, które sugerują, że na doświadczenia związane z danym wydarzeniem najbardziej wpływa początek i zakończenie.

Mój wniosek dla całego zakresu przedmiotowego: tak organizujmy zadania, aby pozwolić uczniom odnosić małe sukcesy. Na przykład dodawać na początku i na końcu zadania łatwe do wykonania. Te sukcesy mogą wpłynąć na motywację uczniów do nauki.

***

Wspomniane wyżej badanie pochodzi z przeglądu najciekawszych edukacyjnych badań w 2024, które wybrali redaktorzy portalu Edutopia.org Youki Terada i Stephen Merrill.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie