Motywacja do nauki płynie z drobnych sukcesów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Drobne sukcesy w czasie wykonywania trudnego zadania w szkole (lub poza nią) motywują uczniów szkoły średniej do dalszej pracy. Jak o nie może zadbać nauczyciel?

Powszechnie uważa się, że to sukces na egzaminie, czy na dużym sprawdzianie najbardziej motywuje ucznia do dalszej nauki w życiu. Ale nie do końca jest to prawda. W opublikowanych w 2024 wynikach badań naukowcy dowodzą, że najbardziej motywuje nastolatków mały, ale częsty sukces.

Eksperyment polegał na zadaniu jednej grupie uczniów kilku trudnych zadań matematycznych do zrobienia, a drugiej grupie wpleciono w zestaw też kilka zadań łatwiejszych. Okazało się, że uczniowie drugiej grupy byli bardziej chętni do podjęcia następnych wyzwań. Druga grupa dwukrotnie częściej oceniała wykonanie zadania jako przyjemne zadanie.

Uczniowie z drugiej grupy rozwiązywali tyle samo trudnych zadań, co grupa pierwsza, ale mieli okazję również odnieść sukces w zadaniach łatwiejszych.

Dodatkowo zauważono, że umiejscowienie łatwych zadań miało znaczenie: dodawanie pytań na początku lub na końcu było najbardziej korzystne. Badacze wnioskują zgodność z innymi badaniami, które sugerują, że na doświadczenia związane z danym wydarzeniem najbardziej wpływa początek i zakończenie.

Mój wniosek dla całego zakresu przedmiotowego: tak organizujmy zadania, aby pozwolić uczniom odnosić małe sukcesy. Na przykład dodawać na początku i na końcu zadania łatwe do wykonania. Te sukcesy mogą wpłynąć na motywację uczniów do nauki.

***

Wspomniane wyżej badanie pochodzi z przeglądu najciekawszych edukacyjnych badań w 2024, które wybrali redaktorzy portalu Edutopia.org Youki Terada i Stephen Merrill.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie