MBA inwestycją w rozwój? Nie zawsze i nie dla wszystkich

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyRynek studiów MBA w Polsce należy do jednych z najmłodszych w Europie stąd dominuje przekonanie, że wciąż są one postrzegane jako niosące dużą wartość dodaną dla kariery pracowników. Eksperci zajmujący się kształceniem zawodowym i rynkiem szkoleń przyznają jednak zgodnie, że studia MBA nie są przeznaczone dla wszystkich.
 
Jak twierdzi Inga Tymińska, doradca szkoleniowy z Edubrokera: „W Polsce MBA nie są to studiami dla każdego, gdyż jest to głownie  oferta  dla osób, posiadających już jakieś doświadczenie zawodowe, będących praktykami, i mogących na tych studiach doskonalić swoje umiejętności menedżerskie, przywódcze, a także mieć szansę na to, aby stać się liderami”. Tezę potwierdza Marta Donhefner-Wojtkiewicz z Advisory Group TEST Human Resources: „Osoby, które poszły na studia MBA bez doświadczenia oceniają tę decyzję jako nie do końca trafną, wiedząc o tym jak wiele mogliby z tych studiów wynieść gdyby poszli uczyć się mając już jakiś bagaż doświadczeń. Są to studia dla praktyków, z których można odpowiednio skorzystać wówczas, gdy ma się możliwość odniesienia pewnych konstruktów teoretycznych do tego co się dzieje w praktyce. To podejście do MBA jest najbardziej efektywne”. 
 
MBA a własny biznes
Zdaniem reprezentanta sektora przedsiębiorców – Darka Żuka, prezesa Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, podejmowanie studiów MBA na początku swojej drogi w biznesie nie jest wskazane. Wraz z rozwojem firmy mogą jednak pojawić się sytuacje, które będą wymagać bardziej specjalistycznej wiedzy. „MBA jest enklawą dobrego nauczania i dobrej edukacji, ale muszą być one podane w odpowiednim momencie. Tak jak lek, który nie pomoże profilaktycznie przed wystąpieniem choroby, tak też MBA powininny pomagać w rozwiązaniu problemów, które pojawiają się dopiero  na pewnym etapie rozwoju firmy”. Są jednak przedsiębiorcy, którzy wybierają się na te studia, by podzielić się wiedzą w danej dziedzinie, a także czerpać ją do swoich działań od innych. Potwierdzają to liczne przykłady polskich, ale i amerykańskich absolwentów tego programu. „Chodzi o wymianę doświadczeń, nie tyle o zdobywanie wiedzy jak funkcjonują niektóre narzędzia z zakresu zarządzania np. oceny pracowników. Odbywa się to na zasadzie -  ty prowadziłeś biznes, powiedz mi o tym, jak w różnych sytuacjach od strony praktycznej postępowałeś. To może być cenne źródło inspiracji dla uczestników programu MBA” – dodaje Marta Dorthefner-Wojtkiewicz .

Rozwój poprzez kryzys
Obecna sytuacja gospodarcza sprzyja podnoszeniu kompetencji pracowników, także za pomocą programów MBA. Jak twierdzi Laura Mays z Tiffin University (Ohio, USA): „Pracownicy, którzy utracili prace lub stają w obliczu ograniczenia czasu pracy, stwierdzają, że potrzeba im jakiejś przewagi konkurencyjnej nad innymi” Marta Dorthefner-Wojtkiewicz dodaje, że podobne zjawisko występuje na polskim rynku pracy. „Można wykorzystać ten moment na rozwój poprzez kryzys. Jest chwila na to, by przyjrzeć się rzeczom, na które nie było czasu”. Inga Tymińska konkluduje: „Obserwujemy większe zainteresowanie zarządzeniem strategicznym oraz zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi oraz MBA. Sytuacja gospodarcza z jaką mierzą się przedsiębiorcy zmusza do myślenia, że jeśli mamy doświadczonych menedżerów to teraz właśnie możemy wysłać ich jeszcze na specjalistyczne studia, aby poziom ich wiedzy i umiejętności mógł w pewnym momencie wspomóc organizację.”

Wielość programów MBA powoduje, że kandydaci na te studia powinny zwracać szczególną uwagę na program, wykładowców i stosunek ich wartości do jakości. Warto przyjrzeć się także zagranicznemu partnerstwu programu MBA oraz uzyskanym przez uczelnie akredytacjom. „MBA to, produkt rynkowy, który możemy wybierać i oceniać” jak twierdzi Dariusz Żuk, i dodaje: „Wiedza powinna zatem być odpowiedzią na pewne potrzeby, które mamy. Nie powinniśmy jej gromadzić na zapas”.

Debata ekspercka poświęcona studiom MBA, odbyła się 26 maja br. w Wyższej Szkole Handlu i Finansów Międzynarodowych im F. Skarbka w Warszawie. Celem spotkania była dyskusja nad potrzebą i kondycją edukacji menedżerskiej w Polsce. W spotkaniu uczestniczyli: dr Laura Mays z Tiffin University, Inga Tymińska – doradca szkoleniowy – EduBroker, Dariusz Żuk – prezes Akademickich Inkubatorów Przedsiebiorczości oraz Marta Dorheftner-Wojtkiewicz – dyrektor ds. rozwoju biznesu, agencja doradztwa personalnego Advisory Group TEST Human Resources. Debatę poprowadził Robert Stankiewicz – TVN CNBC Biznes.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie