Cyfryzacja szkoły strategicznym wyzwaniem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Konferencja „Miasta w Internecie” (KMWI) od kilku lat jest miejscem wytyczania ścieżek rozwoju i transformacji polskiej oświaty XXI wieku. Jeszcze nigdy jednak w programie tego największego krajowego spotkania uczestników, decydentów i kreatorów transformacji cyfrowej nie poświęcono jej tyle miejsca. Swój udział w 18. Już edycji konferencji potwierdzili już m.in. przedstawiciele MEN, firm sektora edukacyjnego, oświaty i samorządowcy wszystkich szczebli, od których zależy rzeczywisty rozwój polskiego szkolnictwa w regionach.fot. Stowarzyszenie Miasta w Internecie

W poszukiwaniu standardów cyfrowej szkoły

Jednym z dwóch kluczowych „oświatowych” wydarzeń 18. edycji KMWI będzie warsztat poświęcony standardom cyfrowej szkoły. Organizatorzy wraz z uczestnikami otwartej dyskusji zamierzają zaprezentować takie modele działania, które powinny cechować prawdziwą szkołę cyfrową. „Mówię o szkole, która jest cyfrowym środowiskiem edukacji, a nie placówką z pojedynczymi pracowniami z komputerami i internetem” - tłumaczy autor programu 18. KMWI, Krzysztof Głomb. „Po pierwsze, sieć musi być w całej szkole - dostępna dla wszystkich nauczycieli i wszystkich uczniów. Po drugie, trzeba jasno postawić kwestię narzędzi pracy dla nauczyciela. Przecież od pracownika warsztatu samochodowego nie oczekujemy, że będzie korzystać z kupowanych przez samego siebie narzędzi, czy urządzeń diagnostycznych. Dlatego - według mnie - zupełnie naturalne jest oczekiwanie, by zapewnienie tabletu czy laptopa dla nauczyciela było obowiązkiem systemu oświaty, a nie samego pedagoga.” - przekonuje Głomb.

Proponuje godny zastanowienia pomysł na sfinansowanie zakupu sprzętu dla nauczycieli: współpracę z operatorami. „Dlaczego szkoły nie miałyby kupować usługi dostępu do internetu mobilnego razem z tabletem, czy laptopem, do niej przypisanym? Przecież dysponuje nią każdy operator.” - dodaje prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie".

Ocenić projekty, wybrać najlepsze, uniknąć błędów

Drugim ważnym wydarzeniem poświęconym edukacji podczas Konferencji będzie sesja plenarna, w trakcie której ocenie poddane zostaną projekty już zakończone. „Niezwykle ważne jest wyciągnięcie wniosków zarówno z tych dużych - regionalnych i lokalnych, które doprowadziły do powstania w wielu miejscach nowej infrastruktury technicznej i ułatwiły dostęp do internetu, jak i tych małych. Trzeba wyciągnąć z nich naukę, by uniknąć błędów, które popełnione zostały w ciągu ostatnich lat. - Kluczowe wydaje się w tym momencie znalezienie spójności rozwiązań i finansowania na poziomie centralnym i regionalnym.” - mówi Arkadiusz Złotnicki, wiceprezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie". Pomóc w tym ma wspomniana prezentacja przykładów realistycznie zaplanowanych, skutecznie zrealizowanych i rozliczonych projektów „cyfrowej szkoły”.

Uzupełnieniem edukacyjnego wymiaru Konferencji będą prezentacje „żywych” lekcji przedmiotów nieinformatycznych z wykorzystaniem metod i narzędzi dydaktyki cyfrowej. W Gdańsku nie zabraknie także przedstawicieli firm zajmujących się produkcją i dostarczaniem do szkół sprzętu oraz rozwiązań teleinformatycznych. Ich produkty i usługi prezentowane będą na wystawie w foyer Filharmonii Bałtyckiej.

Kto, komu, na co, ile – prostujemy drogę do 10 miliardów złotych

Przed Europejczykami rzeczywisty start nowej perspektywy budżetowej 2014-2020. Gdy do Gdańska zjadą uczestnicy Konferencji, będzie już znany nowy rozkład sił w Parlamencie Europejskim. „Postaramy się przekazać uczestnikom kompleksowy, najbardziej aktualny i wiarygodny obraz tego, jak zmienia się polski sektor publiczny korzystając z nowych technologii. Każdy samorządowiec, który weźmie udział w Konferencji, będzie mógł wyrobić sobie pogląd na to, jak zaplanować inwestycje w najbliższym okresie, gdzie są na nie pieniądze” - zapewnia Arkadiusz Złotnicki. Dlatego też jednym z najciekawiej zapowiadających się punktów konferencji jest z pewnością warsztat, podczas którego przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zaprezentują główne źródła finansowania projektów inwestycyjnych, w ramach których można realizować nowe systemy informatyczne.

Zapraszamy do Gdańska!

„W czerwcu tego roku świętować będziemy 25-lecie pierwszych wolnych wyborów do parlamentu. Podczas Konferencji w specjalny sposób przypomnimy drogę, jaką problematyka informatyzacji sektora publicznego przeszła w ciągu minionego ćwierćwiecza.” – podsumowuje Krzysztof Głomb.

18. Konferencja "Miasta w Internecie" odbędzie się w dn. 11-13 czerwca w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Szczegółowe informacje o warunkach udziału znaleźć można na stronie http://18.kmwi.pl/ oraz na Facebooku: https://www.facebook.com/miastawinternecie?fref=ts.

Edunews.pl jest jednym z patronów medialnych tego wydarzenia.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie