Cyfryzacja szkoły strategicznym wyzwaniem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Konferencja „Miasta w Internecie” (KMWI) od kilku lat jest miejscem wytyczania ścieżek rozwoju i transformacji polskiej oświaty XXI wieku. Jeszcze nigdy jednak w programie tego największego krajowego spotkania uczestników, decydentów i kreatorów transformacji cyfrowej nie poświęcono jej tyle miejsca. Swój udział w 18. Już edycji konferencji potwierdzili już m.in. przedstawiciele MEN, firm sektora edukacyjnego, oświaty i samorządowcy wszystkich szczebli, od których zależy rzeczywisty rozwój polskiego szkolnictwa w regionach.fot. Stowarzyszenie Miasta w Internecie

W poszukiwaniu standardów cyfrowej szkoły

Jednym z dwóch kluczowych „oświatowych” wydarzeń 18. edycji KMWI będzie warsztat poświęcony standardom cyfrowej szkoły. Organizatorzy wraz z uczestnikami otwartej dyskusji zamierzają zaprezentować takie modele działania, które powinny cechować prawdziwą szkołę cyfrową. „Mówię o szkole, która jest cyfrowym środowiskiem edukacji, a nie placówką z pojedynczymi pracowniami z komputerami i internetem” - tłumaczy autor programu 18. KMWI, Krzysztof Głomb. „Po pierwsze, sieć musi być w całej szkole - dostępna dla wszystkich nauczycieli i wszystkich uczniów. Po drugie, trzeba jasno postawić kwestię narzędzi pracy dla nauczyciela. Przecież od pracownika warsztatu samochodowego nie oczekujemy, że będzie korzystać z kupowanych przez samego siebie narzędzi, czy urządzeń diagnostycznych. Dlatego - według mnie - zupełnie naturalne jest oczekiwanie, by zapewnienie tabletu czy laptopa dla nauczyciela było obowiązkiem systemu oświaty, a nie samego pedagoga.” - przekonuje Głomb.

Proponuje godny zastanowienia pomysł na sfinansowanie zakupu sprzętu dla nauczycieli: współpracę z operatorami. „Dlaczego szkoły nie miałyby kupować usługi dostępu do internetu mobilnego razem z tabletem, czy laptopem, do niej przypisanym? Przecież dysponuje nią każdy operator.” - dodaje prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie".

Ocenić projekty, wybrać najlepsze, uniknąć błędów

Drugim ważnym wydarzeniem poświęconym edukacji podczas Konferencji będzie sesja plenarna, w trakcie której ocenie poddane zostaną projekty już zakończone. „Niezwykle ważne jest wyciągnięcie wniosków zarówno z tych dużych - regionalnych i lokalnych, które doprowadziły do powstania w wielu miejscach nowej infrastruktury technicznej i ułatwiły dostęp do internetu, jak i tych małych. Trzeba wyciągnąć z nich naukę, by uniknąć błędów, które popełnione zostały w ciągu ostatnich lat. - Kluczowe wydaje się w tym momencie znalezienie spójności rozwiązań i finansowania na poziomie centralnym i regionalnym.” - mówi Arkadiusz Złotnicki, wiceprezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie". Pomóc w tym ma wspomniana prezentacja przykładów realistycznie zaplanowanych, skutecznie zrealizowanych i rozliczonych projektów „cyfrowej szkoły”.

Uzupełnieniem edukacyjnego wymiaru Konferencji będą prezentacje „żywych” lekcji przedmiotów nieinformatycznych z wykorzystaniem metod i narzędzi dydaktyki cyfrowej. W Gdańsku nie zabraknie także przedstawicieli firm zajmujących się produkcją i dostarczaniem do szkół sprzętu oraz rozwiązań teleinformatycznych. Ich produkty i usługi prezentowane będą na wystawie w foyer Filharmonii Bałtyckiej.

Kto, komu, na co, ile – prostujemy drogę do 10 miliardów złotych

Przed Europejczykami rzeczywisty start nowej perspektywy budżetowej 2014-2020. Gdy do Gdańska zjadą uczestnicy Konferencji, będzie już znany nowy rozkład sił w Parlamencie Europejskim. „Postaramy się przekazać uczestnikom kompleksowy, najbardziej aktualny i wiarygodny obraz tego, jak zmienia się polski sektor publiczny korzystając z nowych technologii. Każdy samorządowiec, który weźmie udział w Konferencji, będzie mógł wyrobić sobie pogląd na to, jak zaplanować inwestycje w najbliższym okresie, gdzie są na nie pieniądze” - zapewnia Arkadiusz Złotnicki. Dlatego też jednym z najciekawiej zapowiadających się punktów konferencji jest z pewnością warsztat, podczas którego przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zaprezentują główne źródła finansowania projektów inwestycyjnych, w ramach których można realizować nowe systemy informatyczne.

Zapraszamy do Gdańska!

„W czerwcu tego roku świętować będziemy 25-lecie pierwszych wolnych wyborów do parlamentu. Podczas Konferencji w specjalny sposób przypomnimy drogę, jaką problematyka informatyzacji sektora publicznego przeszła w ciągu minionego ćwierćwiecza.” – podsumowuje Krzysztof Głomb.

18. Konferencja "Miasta w Internecie" odbędzie się w dn. 11-13 czerwca w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Szczegółowe informacje o warunkach udziału znaleźć można na stronie http://18.kmwi.pl/ oraz na Facebooku: https://www.facebook.com/miastawinternecie?fref=ts.

Edunews.pl jest jednym z patronów medialnych tego wydarzenia.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie