O grach i wykorzystaniu gier na lekcjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielu, a prawdopodobnie większość nauczycieli, zwłaszcza tych „poważnych” przedmiotów szkolnych, nie traktuje gier zbyt poważnie, jako narzędzi, które mogłyby wspierać nauczanie. Jeśli wypowiadają się o grach, to raczej wytykając negatywne skutki ich istnienia, np.: „Oni [uczniowie] ciągle grają, zamiast się uczyć!”. Tymczasem gry i mechanizmy gier mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na uczenie się, a wręcz wspierać ten proces. Jak? Posłuchajmy praktyków.fot. Fotolia.com

O szerokim wykorzystaniu gier w edukacji szkolnej i korzyściach ze stosowania mechanizmów gier Aleksandra Pezda rozmawiała na antenie TOK FM z trójką nauczycieli z polskich szkół należących do grupy Superbelfrzy RP: Agnieszką Bilską z ZSO nr 10 w Gliwicach, Marcinem Paksem z ZSO nr 5 w Sosnowcu oraz Marcinem Zaródem z V LO w Tarnowie.

Jak zauważyła prowadząca audycję, powszechnie gry w szkole są raczej jako element rozbawienia, wzbudzenia uwagi uczniów, przywrócenia zainteresowania tematem. Czy można je traktować inaczej? Jak najbardziej, gdyż coraz częściej w świecie edukacji pojawiają się takie terminy jak gamifikacja czy game-based learning (ang.). Co te terminy oznaczają?

Game-based learning to najprościej mówiąc zastosowanie gier w edukacji, aby angażować uczniów i czynić lekcje bardziej interesującymi – mówiła Agnieszka Bilska. Z kolei w gamifikacji wykorzystujemy mechanizmy psychologiczne, aby tak angażować ucznia w naukę, jak to się dzieje w przypadku gier. W tym wypadku nauka nie staje się grą, ale mechanizmy typowe dla gier działają.

Z kolei Marcin Zaród opowiadał o tym, jak wykorzystuje gry na języku angielskim w liceum i jak tworzy zadania, które są oparte na grach fabularnych, na wcielaniu się w postaci. Dzięki temu wcieleniu się w inną postać uczniowie zaczynają mówić bardziej na luzie, a sztywność ustępuje. Jak się okazuje, odgrywanie na lekcjach postaci np. z Hobbita, uaktywnia ukryte umiejętności językowe i wyobraźnię wśród uczniów, co ma istotny wpływ na jakość edukacji językowej.

Gry i mechanizmy gier świetnie sprawdzają się na historii. Jak zauważył Marcin Paks – warto w różnych metodach pracy z uczniami wykorzystywać elementy z gier. Na przykład uczniowie mogą symulować postaci historyczne w platformie internetowej, w środowisku online, w którym czują się pewniej. W takiej dramie uczniowie gimnazjum symulują na przykład określone postaci historyczne z różnych okresów historycznych. Wypowiedzi muszą tworzyć w pierwszej osobie, a zatem muszą poznać dobrze postaci, jej losy i wczuć się w ich życie. Mogą odgrywać różne postaci, nawet niekoniecznie tej samej płci. Mówią żywym językiem, pozbywają się pewnej sztuczności.

Zapraszamy do wysłuchania ciekawej audycji w TOK FM z udziałem nauczycieli, którzy wykorzystują gry na swoich zajęciach:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie