Czy możliwa jest szkoła bez ocen?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komu służy ocenianie w szkole? Bardziej uczniowi, czy bardziej nauczycielowi? A może tylko systemowi edukacyjnemu, który potrzebuje ocen jak pożywki, aby wyliczać, przeliczać, sumować, prognozować itp. O ocenianiu, wspieraniu ucznia w uczeniu się i stopniach rozmawiała z ekspertami Aleksandra Pezda na antenie TOK FM.fot. Fotolia.com

Przypomnijmy, że Sejm przyjął zmianę w prawie oświatowym, dzięki której ocenianie w szkole powinno być bardziej wspierające ucznia. Nie oznacza to rewolucji w ocenianiu, ale istotną zmianę jakościową. Dużo w tej zmianie zależy jednak od samych szkół i tego, jaki sposób oceniania przyjmą.

„Spróbujmy uporządkować to nasze myślenie o ocenianiu.“ – mówi prof. dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. „Ocenianie jest elementem naszego społecznego funkcjonowania. Także w szkole. Wszystko jednak zależy, jak podchodzimy do ocen i jaki rodzaj oceniania stosujemy.“

Cechą naszego systemu edukacji jest to, że bazuje na deficytach ucznia, a nie jego zasobach. To zazwyczaj nie jest dla ucznia dobre podejście. Powinniśmy jak najczęściej zauważać jego dobre strony, postęp w nauce, nabywane umiejętności. Dlatego ta wprowadzona przez Sejm zmiana jest istotna – w większym stopniu będziemy mogli wspierać ucznia w uczeniu się.

Iga Kazimierczyk z Kolegium Nauczycielskiego w Warszawie zauważa, że już obecnie nauczyciele są bardzo różnie nastawieni do ocen i jest taka grupa, która coraz bardziej przekonuje się do oceniania kształtującego, wspierającego, ponieważ widzą, że stopnie nie pomagają uczniom lepiej uczyć się, a niekiedy wręcz hamują dalszą naukę.

Z wprowadzenia możliwości oceniania opisowego cieszy się Przemysław Staroń, nauczyciel wiedzy o kulturze, filozofii, etyki, wychowania do życia w rodzinie w II Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Spocie. Ale zauważa - „czynnikiem motywującym ucznia moim zdaniem będzie jednak postawa samego nauczyciela i jego relacje z uczniami. Jeśli ocenianie opisowe sprowadzi się do papierologii, to się nic nie zmieni." 

Zapraszamy nauczycieli do posłuchania ciekawej audycji w TOK FM:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Więcej na temat oceniania i uczenia się w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie