Czy możliwa jest szkoła bez ocen?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komu służy ocenianie w szkole? Bardziej uczniowi, czy bardziej nauczycielowi? A może tylko systemowi edukacyjnemu, który potrzebuje ocen jak pożywki, aby wyliczać, przeliczać, sumować, prognozować itp. O ocenianiu, wspieraniu ucznia w uczeniu się i stopniach rozmawiała z ekspertami Aleksandra Pezda na antenie TOK FM.fot. Fotolia.com

Przypomnijmy, że Sejm przyjął zmianę w prawie oświatowym, dzięki której ocenianie w szkole powinno być bardziej wspierające ucznia. Nie oznacza to rewolucji w ocenianiu, ale istotną zmianę jakościową. Dużo w tej zmianie zależy jednak od samych szkół i tego, jaki sposób oceniania przyjmą.

„Spróbujmy uporządkować to nasze myślenie o ocenianiu.“ – mówi prof. dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. „Ocenianie jest elementem naszego społecznego funkcjonowania. Także w szkole. Wszystko jednak zależy, jak podchodzimy do ocen i jaki rodzaj oceniania stosujemy.“

Cechą naszego systemu edukacji jest to, że bazuje na deficytach ucznia, a nie jego zasobach. To zazwyczaj nie jest dla ucznia dobre podejście. Powinniśmy jak najczęściej zauważać jego dobre strony, postęp w nauce, nabywane umiejętności. Dlatego ta wprowadzona przez Sejm zmiana jest istotna – w większym stopniu będziemy mogli wspierać ucznia w uczeniu się.

Iga Kazimierczyk z Kolegium Nauczycielskiego w Warszawie zauważa, że już obecnie nauczyciele są bardzo różnie nastawieni do ocen i jest taka grupa, która coraz bardziej przekonuje się do oceniania kształtującego, wspierającego, ponieważ widzą, że stopnie nie pomagają uczniom lepiej uczyć się, a niekiedy wręcz hamują dalszą naukę.

Z wprowadzenia możliwości oceniania opisowego cieszy się Przemysław Staroń, nauczyciel wiedzy o kulturze, filozofii, etyki, wychowania do życia w rodzinie w II Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Spocie. Ale zauważa - „czynnikiem motywującym ucznia moim zdaniem będzie jednak postawa samego nauczyciela i jego relacje z uczniami. Jeśli ocenianie opisowe sprowadzi się do papierologii, to się nic nie zmieni." 

Zapraszamy nauczycieli do posłuchania ciekawej audycji w TOK FM:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Więcej na temat oceniania i uczenia się w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Apid_mellifera napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Ppp, dzieci muszą nauczyć się radzić ze stresem, bo nikt ich nie będzie nosił na rączkach przez całe...
Obszukiwanie uczniów na bramie? Patrole wyłapujące użytkowników smartfonów w szatniach, ubikacjach i...
Ppp napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Zamiast "uczyć walki ze stresem", lepiej, szybciej, prościej i taniej jest go po prostu NIE POWODOWA...
Do komentarza Ppp: "matematyka potrzebna w życiu", czyli gdzie? Bo jeśli kończy Pan/Pani na trzeciej...
Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie