Czy możliwa jest szkoła bez ocen?

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komu służy ocenianie w szkole? Bardziej uczniowi, czy bardziej nauczycielowi? A może tylko systemowi edukacyjnemu, który potrzebuje ocen jak pożywki, aby wyliczać, przeliczać, sumować, prognozować itp. O ocenianiu, wspieraniu ucznia w uczeniu się i stopniach rozmawiała z ekspertami Aleksandra Pezda na antenie TOK FM.fot. Fotolia.com

Przypomnijmy, że Sejm przyjął zmianę w prawie oświatowym, dzięki której ocenianie w szkole powinno być bardziej wspierające ucznia. Nie oznacza to rewolucji w ocenianiu, ale istotną zmianę jakościową. Dużo w tej zmianie zależy jednak od samych szkół i tego, jaki sposób oceniania przyjmą.

„Spróbujmy uporządkować to nasze myślenie o ocenianiu.“ – mówi prof. dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. „Ocenianie jest elementem naszego społecznego funkcjonowania. Także w szkole. Wszystko jednak zależy, jak podchodzimy do ocen i jaki rodzaj oceniania stosujemy.“

Cechą naszego systemu edukacji jest to, że bazuje na deficytach ucznia, a nie jego zasobach. To zazwyczaj nie jest dla ucznia dobre podejście. Powinniśmy jak najczęściej zauważać jego dobre strony, postęp w nauce, nabywane umiejętności. Dlatego ta wprowadzona przez Sejm zmiana jest istotna – w większym stopniu będziemy mogli wspierać ucznia w uczeniu się.

Iga Kazimierczyk z Kolegium Nauczycielskiego w Warszawie zauważa, że już obecnie nauczyciele są bardzo różnie nastawieni do ocen i jest taka grupa, która coraz bardziej przekonuje się do oceniania kształtującego, wspierającego, ponieważ widzą, że stopnie nie pomagają uczniom lepiej uczyć się, a niekiedy wręcz hamują dalszą naukę.

Z wprowadzenia możliwości oceniania opisowego cieszy się Przemysław Staroń, nauczyciel wiedzy o kulturze, filozofii, etyki, wychowania do życia w rodzinie w II Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Spocie. Ale zauważa - „czynnikiem motywującym ucznia moim zdaniem będzie jednak postawa samego nauczyciela i jego relacje z uczniami. Jeśli ocenianie opisowe sprowadzi się do papierologii, to się nic nie zmieni." 

Zapraszamy nauczycieli do posłuchania ciekawej audycji w TOK FM:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Więcej na temat oceniania i uczenia się w Edunews.pl:

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie