Rewolucja czy tylko zabawka?

fot. ChatGPT

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rok temu (30 listopada 2022) OpenAI udostępniło swój model językowy GPT3.5 bezpłatnie wszystkim internautom jako usługę ChatGPT. O tym narzędziu napisano już wiele artykułów i opracowań, także na łamach naszego portalu. Rocznica ta jest okazją do podsumowania tej technologii i zamieszania, jakie wywołała, także w świecie edukacji.

Swój pierwszy milion użytkowników ChatGPT zdobył po pięciu dniach od udostępnienia. Obecnie korzysta z niego już ponad 100 mln osób tygodniowo, a strona, przez którą możliwy jest dostęp do tego modelu językowego, notuje 1,5 mld wizyt miesięcznie.

Równo rok po premierze ChatGPT eksperci IDEAS NCBR, ośrodka badawczo-rozwojowego działającego w obszarze sztucznej inteligencji i ekonomii cyfrowej, którego misją jest wsparcie rozwoju tych technologii w Polsce, podjęli się podsumowania. Czy pojawienie się ChatGPT było przełomem w rozwoju technologii czy model językowy okazał się na razie sezonową zabawką?

ChatGPT nie był przełomem technologicznym samym w sobie. Ale ze względu na odbiór przez szersze grono użytkowników zmienił dynamikę firm działających w branży. Narzędzia oparte o pokrewne technologie są i będą włączane w coraz więcej produktów - zauważa Piotr Miłoś, lider zespołu badawczego w IDEAS NCBR.

ChatGPT zademonstrował, że coś, co wydawało się wyłączną domeną człowieka, czyli pracę twórczą, dość łatwo może zastąpić AI. Przełom dotyczył również faktu, że ChatGPT to pierwsze narzędzie oparte na dużych modelach językowych, które miało interfejs dostępny dla zwykłego użytkownika - wyjaśnia Piotr Sankowski, prezes IDEAS NCBR.

Widzę dwa kierunki rozwoju funkcji modeli takich jak ChatGPT. Jeden kierunek to osobisty asystent, który zmieni sposób, w jaki korzystamy z internetu. Drugi to wyspecjalizowane podpowiadaczki, podobne do GitHub Copilot, który podpowiada kod programistom, towarzyszące nam w różnych dziedzinach życia. Microsoft już ogłosił, że powstał Microsoft Copilot – "twój codzienny towarzysz AI" – dodaje Piotr Miłoś.

Na inny obszar, który już dziś mierzy się z konsekwencjami pojawienia się zaawansowanych LLM-ów, zwraca uwagę Piotr Sankowski. Jako profesor Uniwersytetu Warszawskiego widzi potrzebę dostosowania szkół wszystkich szczebli do funkcjonowania w świecie po wynalezieniu ChatGPT. Już teraz te rozwiązania zmieniły to, jak wygląda edukacja. Teraz naprawdę trudno zadać sensowną pracę domową, bo okazuje się, że otrzymamy rozwiązania wygenerowane przez ChatGPT. Zmiany w edukacji oraz nauce będą znacznie bardziej dalekosiężne. GPTs mogą w niedalekiej przyszłości okazać się bardzo przydatne w nauczaniu. A w dużo dalszej przyszłości wiele badań naukowych będzie wspieranych przez AI, które zwielokrotnią ludzkie możliwości w zadaniach związanych z analizą danych - prognozuje prezes IDEAS NCBR.

Pełne podsumowanie ekspertów IDEAS NCBR tutaj.

 

(Źródło: IDEAS NCBR)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie