I jak tu kombinować?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneJeśli to prawda, że chłopcy częściej kombinują, częściej zostają kompozytorami, muzykami jazzowymi, malarzami, perkusistami, konstruktorami, to może mają większą skłonność do przełamywania schematów i stereotypów, do podejmowania ryzyka, działań niezależnych, do wchodzenia w spór, do wyrażania sprzeciwu, do buntu i walki?
 
Jeśli tak jest, to co teraz? Prawie wszyscy nauczyciele nie byli chłopcami. I nie są! Czy napotkaliśmy na sprzeczność?
 
Jeśli jest tak, jak pisze Julian Sawiński (patrz: Czy i jak uczyć w szkole kombinowania?), to wskazano jeden z czynników następujących zjawisk w szkole:
»  posłuszne wykonywanie wszelkich zarządzeń władz - bez oficjalnych komentarzy, sprzeciwu, buntu, żądań; 
»  brak samorządu nauczycielskiego (mają go lekarze, adwokaci, komornicy i inne grupy zawodowe); 
»  brak autentycznego dialogu, nauczyciele nie są partnerami dla władz, nie mają wpływu na sposób pracy szkoły; 
»  brak projektów, eksperymentów, wizji innej szkoły tworzonych przez nauczycieli. 
 
Czy można uczyć kombinowania w obecnej szkole? W szkole, w której nauczyciel, sterowany drobiazgowymi instrukcjami, ma tylko dwa cele: realizować sumiennie podstawę programową i nie podpaść. Co zmienić?
 
Należy walczyć o większą autonomię szkół, a nie o lepsze zarządzenia płynące z centrali. Żeby nauczyciele przestali zachowywać się jak podwładni cesarza. Co cesarz zarządzi - oni wykonują. Coś chcą usprawnić - postulują żeby władca wydał odpowiedni edykt.
 
Polska oświata idzie w poprzek naszej cywilizacji. Rozwija się gospodarka wolnorynkowa, firmy muszą rządzić się same, od pracowników oczekuje się samodzielności i inicjatywy. Rozwija się państwo demokratyczne, poszerza się samorządność, apeluje się o większą aktywność obywatelską. Wzrasta znaczenia praw i swobód obywatelskich. Wszyscy trąbią o dialogu: politycy, lekarze, sprzedawcy - stosują dialog lub muszą uczyć się jego.
 
Prawie nic z tego nie dociera do szkoły. Największa firma w Polsce - zarządzana drobiazgowo z centrali, inicjatywa pracowników tłamszona, brak dialogu, itd. Polska szkoła nie przystaje do otaczającej ją i szybko zmieniającej się rzeczywistości. Stąd tak ciężko pracuje się i uczy się w szkole. Szkoła publiczna staje się zakałą polskiego społeczeństwa, hamulcowym. I czy ona jest w stanie uczyć kombinowania?
 
Jeśli ktoś oczekuje, że politycy i MEN unowocześnią szkołę to myśli po staremu. Cesarz może tylko wydać kolejne pakiet zarządzeń, coraz bardziej szczegółowych i rozwijających bierność uczniów i nauczycieli.
 
Żeby nauczyciel mógł uczyć kombinowania, najpierw sam musi mieć możliwość tworzenia, przełamywania schematów. I nie może tego robić pod presją strachu przed dyrekcją i władzami oświatowymi.
 
Autonomia szkół – czy to jest w Polsce niemożliwe?
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie