Tablica

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z cyklu "45 minut": piszący na tablicy nauczyciel jest nauczycielem nieprzygotowanym do lekcji. Nauczyciel pisząc na tablicy odwraca się do uczniów plecami i często jeszcze mówi w tym czasie – do tablicy. Zapisy nauczyciela powinny być przygotowane w formie prezentacji klasycznych i multimedialnych lub kart pracy i kserokopii, a dziś na ekranach komputerów lub tablic multimedialnych. Tych urządzeń też nie powinien obsługiwać nauczyciel.Cykl felietonów "45 minut" Aleksandra Lubiny

Tablica jest miejscem pracy ucznia. To uczeń powinien ćwiczyć pismo i wizualizację tematu lekcyjnego, aby tak wspomagać i rozwijać swoją pamięć (ciała). Nauczyciel w tym czasie korzysta z możliwości obserwowanie procesu lekcyjnego z dogodnego obserwacji całego zespołu uczniowskiego.

Po zakończeniu zapisu uczniowie muszą zrobić kilka kroków do tyłu i sprawdzić jego czytelność oraz poprawność. Widząc całą tablicę o wiele łatwiej wykonać im te czynności.

W mojej klasie dysponuję trzema tablicami (każda ma trzy skrzydła) równocześnie może przy nich pracować od 3 do 27 uczniów. Wykonują te same podobne lub całkowicie odmienne zadania. Podczas pracy obserwują proces uczenia się i jego wyniki na sąsiednich tablicach, poprawiają, zmieniają swoje produkty – ucząc się od siebie wzajemnie. Współpracują i pomagają sobie z wykluczeniem komunikatów „ty”, prześmiewania, drwienia i krytykanctwa. Nie dopuszczają do rozpowszechnienia się kultury błędu. Zapisy fotografują i przesyłają sobie wzajemnie. Czasem przesyłają je nauczycielowi, czasem swoją pocztę, a czasem na stronę pocztę Zdarza się, że sporządzają w domu notatkę komputerową, którą także się dzielą.

To rozwiązania podnoszą wskaźniki ergonomii i eficjencji lekcji na poziomie zarówno dydaktyki jak i wychowania. Po trzech latach gimnazjum uczniowie i uczennice piszą na tablicy czytelnie i tablicy się nie boją.

 Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta. Przykłady z praktyki autora na stronie Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie