Po szkole, po egzaminie... bez pracy. Zostać czy wyjechać?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koniec roku szkolnego – czas pożegnań, podsumowań, refleksji... to również czas zadawania trudnych pytań: co dalej? W tym roku podczas spotkań pożegnalnych z moimi klasami szczególnie często powtarzał się temat braku planów na życie i szans na znalezienie pracy w wyuczonym zawodzie. Już mnie nie śmieszy dowcipne powiedzonko młodzieży „do zobaczenia (na kasie) w Biedronce”...photo: sxc.hu

Koniec roku szkolnego to dla wielu również zakończenie etapu edukacji. To również czas podejmowania życiowych decyzji: co dalej, w którą stronę się udać, jak żyć? Spora grupa absolwentów nie ma określonych dalszych planów edukacyjnych, nie ma również perspektyw na satysfakcjonującą pracę zawodową... Może w tym miejscu życiowych rozdroży warto zrobić sobie "przerwę"?

Według najnowszych danych Eurostatu bez pracy w Polsce pozostaje ponad dwadzieścia osiem procent ludzi poniżej 25 roku życia. Efektywna komunikacja, bardzo dobra znajomość języka angielskiego i świadomość własnych mocnych stron i ograniczeń to tylko niektóre z cech, których brakuje młodym ludziom szukającym pracy. Jednym ze sposobów na zdobycie pożądanych przez pracodawców umiejętności może być roczny wyjazd za granicę na tzw. "gap year". Takie edukacyjne wakacje dają możliwość znaczącego poszerzenia swych umiejętności i poznania odrębnych technik produkcji i przyswojenia języka obcego co w efekcie znacząco wpłynie na podniesienie ich atrakcyjności na rynku pracy.

"Gap year", czyli "rok przerwy" to wyjazd przed, po, lub w czasie cyklu nauczania: szkoły średniej lub studiów za granicę. Możliwości jest wiele - można podróżować, uczyć się języka lub mieszkać i pracować w jednym kraju. Taki wyjazd z kraju za granicę pozwala na zdobycie dodatkowych kwalifikacji uzupełniających dotychczasowe doświadczenie zawodowe. Rozwój technologii i wzrastające potrzeby konsumentów niosą ze sobą konieczność stałego rozwoju zawodowego i ustawicznego podnoszenia kompetencji. W obecnych realiach szkoła zawodowa czy uczelnia wyższa nie wyposaża absolwenta w na tyle szerokie wykształcenie by sprostać takim wymogom. Uczeń kończący szkołę zawodową czy też student uczelni wyższej powinien dysponować maksymalnie obszerną wiedzą i umiejętnościami a również powinien być przygotowany do ustawicznych zmian by zaspokoić potrzeby potencjalnych konsumentów czy pracodawców. Proces ten jest jednym z podstawowych praw rynku a nieprzystosowanie do tych realiów jest główną przyczyna niepowodzeń absolwentów wkraczających na rynek pracy.

Każdy region lub kraj cechuje się odrębnością pod względem specyfiki produkcji określonych produktów lub wręcz zupełnie innym asortymentem. Warto wykorzystać tą różnorodność... Tutaj pomocna może być idea Gap year. Choć w Polsce jest to nadal zjawisko mało spotykane, na Zachodzie od lat cieszy się dużą popularnością. Osoby, które zdecydowały się na roczny wyjazd twierdzą, że nauczyły się więcej tym sposobem niż podczas tradycyjnej nauki w szkole.

W badaniach przeprowadzonych m.in. przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie na temat kompetencji i kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców, pierwsze miejsce zajęła efektywna komunikacja, a zaraz za nią znajomość języków obcych i świadomość, kim się jest. Te wszystkie cechy zostały także wymienione przez American Gap Association, które zachęca młodych do wyjazdów na "gap year". Według American Gap Association, uczniowie i studenci, którzy wyjechali na rok za granicę są postrzegani przez pracodawców nie tylko jako lepiej znający język, ale także jako bardziej dojrzali i samodzielni.
Panujące w Polsce przekonanie, że po zdanym egzaminie zawodowym lub maturze od razu trzeba iść na studia lub w przypadku ukończonej szkoły zawodowej szukać jakiegokolwiek zatrudnienia, często szkodzi młodym, którzy nie do końca wiedzą, czego chcą.

Jednym z argumentów przeciwników wyjazdu na „roczną przerwę” jest stwierdzenie, że „jak się przerwie naukę na rok, to już się do niej nie wróci”. Okazuje się, że dziewięćdziesiąt procent młodych, którzy wyjechali na rok, powróciło później do nauki osiągając znacząco lepsze niż poprzednio wyniki. Co więcej, większość wyjeżdżających, którzy wcześniej nie wiedzieli, co chcą studiować, lub nie byli pewni swojego wyboru odnośnie wyboru określonej drogi kariery zawodowej, po powrocie z "gap year" podjęła wybór o właściwym dla nich kierunku rozwoju kariery. Osoby, które odbyły "gap year" są też teraz bardziej zadowolone z pracy i świadomie realizują swe pasje.

Być może warto więc złamać trend "po maturze od razu na studia a po egzaminie do (jakiejkolwiek) pracy”, i skorzystać z przywileju młodości. Wyjechać gdzieś na roczną przerwę, w poszukiwaniu siebie i swych marzeń... spełnić plany i podjąć próbę realizacji swych pasji, podszkolić język i zdobyć doświadczenia, których nie zapewni żaden staż w Polsce. Może wyjazd za granicę należy przestać już traktować jako wstydliwy epizod w życiu nazywany „zarobkową emigracją” a przyjąć to zjawisko jako naturalny, kosmopolityczny wyraz naszych czasów?

Jedną z takich alternatyw jest Kaplan International Colleges, oferująca szeroki wachlarz kursów i form nauki. Można tu dowolnie przebierać w ponad 40 rewelacyjnych lokalizacjach i stu różnych kursach prowadzonych na całym świecie. Zaczynając od Anglii, poprzez kursy w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie aż po Australię.

Notka o autorze: Szymon Konkol jest nauczycielem i liderem nieformalnej inicjatywy edukacyjnej Mała Akademia Mistrzostwa Zawodowego – www.mamz.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie