Jak wspierać rozwój uczniów?

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żadne dziecko – idąc do szkoły, nie planuje, że zostanie „złym uczniem” lub „dzieckiem z trudnościami w uczeniu się”... Każde chciałoby mieć dobre oceny, dostawać pochwały i nagrody. Niestety zaledwie 15-20% dzieci w przeciętnej klasie szkolnej uzyskuje opinię ucznia bardzo dobrego. Taki wynik powinien wywoływać refleksję odnośnie „edukacyjnej straty”, zagrożenia wykluczeniem społecznym i słabym efektem wyrównywania szans w szkole.fot. Fotolia.com

W praktyce – ten wynik ilustruje także obniżone poczucie własnej wartości u dzieci, bezradność edukacyjną i codzienne osobiste dramaty uczniów, ich rodziców i czasem nauczycieli... Trudności szkolne i okoliczności z tym związane prowadzą do obniżonego nastroju, zaburzeń zachowania, nerwic szkolnych i depresji, których już doświadcza co piąte dziecko w Polsce!

Innowacje w szkole to nie tylko nowoczesne technologie, może nawet bardziej o nowoczesności świadczą nowe kompetencje nauczycieli, „nowe oprogramowanie” do funkcjonowania w roli doradcy edukacyjnego, który rozumie istotę edukacji spersonalizowanej – dostosowanej do potrzeb ucznia, jego strategii uczenia sie i zgodną ze współczesną wiedzą na temat efektywnego uczenia się.

Żeby się dobrze uczyć – trzeba umieć się uczyć! Nawet wysokie kompetencje nauczycieli w zakresie znajomości wielu metod nauczania to za mało! Po „korczakowskim roku”, kiedy dużo się mówiło o szacunku dla dziecka, warto sobie uświadomić, że ów szacunek nie przejawia się w zaliczeniu go do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), a przejawia się m.in. w autentycznym zrozumieniu jego potrzeb edukacyjnych, w tym jego specyficznego „oprogramowania”, czyli osobistej strategii uczenia się.

Nauczyciele muszą opanować nowe umiejętności związane z rozpoznawaniem strategii uczenia się uczniów, z udzielaniem właściwej pomocy edukacyjnej i z odpowiednim wspieraniem ich rozwoju. To pakiet podstawowy dla realizacji szczytnego celu jakim jest wyrównywanie szans edukacyjnych, budowanie kapitału ludzkiego i podnoszenie jakości życia.

Albo – powiedzmy to jasno, że w szkole chodzi o coś innego. Ale o co?

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, neurometodyk, dyrektor Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie