Żadne dziecko – idąc do szkoły, nie planuje, że zostanie „złym uczniem” lub „dzieckiem z trudnościami w uczeniu się”... Każde chciałoby mieć dobre oceny, dostawać pochwały i nagrody. Niestety zaledwie 15-20% dzieci w przeciętnej klasie szkolnej uzyskuje opinię ucznia bardzo dobrego. Taki wynik powinien wywoływać refleksję odnośnie „edukacyjnej straty”, zagrożenia wykluczeniem społecznym i słabym efektem wyrównywania szans w szkole.
W praktyce – ten wynik ilustruje także obniżone poczucie własnej wartości u dzieci, bezradność edukacyjną i codzienne osobiste dramaty uczniów, ich rodziców i czasem nauczycieli... Trudności szkolne i okoliczności z tym związane prowadzą do obniżonego nastroju, zaburzeń zachowania, nerwic szkolnych i depresji, których już doświadcza co piąte dziecko w Polsce!
Innowacje w szkole to nie tylko nowoczesne technologie, może nawet bardziej o nowoczesności świadczą nowe kompetencje nauczycieli, „nowe oprogramowanie” do funkcjonowania w roli doradcy edukacyjnego, który rozumie istotę edukacji spersonalizowanej – dostosowanej do potrzeb ucznia, jego strategii uczenia sie i zgodną ze współczesną wiedzą na temat efektywnego uczenia się.
Żeby się dobrze uczyć – trzeba umieć się uczyć! Nawet wysokie kompetencje nauczycieli w zakresie znajomości wielu metod nauczania to za mało! Po „korczakowskim roku”, kiedy dużo się mówiło o szacunku dla dziecka, warto sobie uświadomić, że ów szacunek nie przejawia się w zaliczeniu go do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), a przejawia się m.in. w autentycznym zrozumieniu jego potrzeb edukacyjnych, w tym jego specyficznego „oprogramowania”, czyli osobistej strategii uczenia się.
Nauczyciele muszą opanować nowe umiejętności związane z rozpoznawaniem strategii uczenia się uczniów, z udzielaniem właściwej pomocy edukacyjnej i z odpowiednim wspieraniem ich rozwoju. To pakiet podstawowy dla realizacji szczytnego celu jakim jest wyrównywanie szans edukacyjnych, budowanie kapitału ludzkiego i podnoszenie jakości życia.
Albo – powiedzmy to jasno, że w szkole chodzi o coś innego. Ale o co?
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, neurometodyk, dyrektor Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)