Jak wspierać rozwój uczniów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żadne dziecko – idąc do szkoły, nie planuje, że zostanie „złym uczniem” lub „dzieckiem z trudnościami w uczeniu się”... Każde chciałoby mieć dobre oceny, dostawać pochwały i nagrody. Niestety zaledwie 15-20% dzieci w przeciętnej klasie szkolnej uzyskuje opinię ucznia bardzo dobrego. Taki wynik powinien wywoływać refleksję odnośnie „edukacyjnej straty”, zagrożenia wykluczeniem społecznym i słabym efektem wyrównywania szans w szkole.fot. Fotolia.com

W praktyce – ten wynik ilustruje także obniżone poczucie własnej wartości u dzieci, bezradność edukacyjną i codzienne osobiste dramaty uczniów, ich rodziców i czasem nauczycieli... Trudności szkolne i okoliczności z tym związane prowadzą do obniżonego nastroju, zaburzeń zachowania, nerwic szkolnych i depresji, których już doświadcza co piąte dziecko w Polsce!

Innowacje w szkole to nie tylko nowoczesne technologie, może nawet bardziej o nowoczesności świadczą nowe kompetencje nauczycieli, „nowe oprogramowanie” do funkcjonowania w roli doradcy edukacyjnego, który rozumie istotę edukacji spersonalizowanej – dostosowanej do potrzeb ucznia, jego strategii uczenia sie i zgodną ze współczesną wiedzą na temat efektywnego uczenia się.

Żeby się dobrze uczyć – trzeba umieć się uczyć! Nawet wysokie kompetencje nauczycieli w zakresie znajomości wielu metod nauczania to za mało! Po „korczakowskim roku”, kiedy dużo się mówiło o szacunku dla dziecka, warto sobie uświadomić, że ów szacunek nie przejawia się w zaliczeniu go do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), a przejawia się m.in. w autentycznym zrozumieniu jego potrzeb edukacyjnych, w tym jego specyficznego „oprogramowania”, czyli osobistej strategii uczenia się.

Nauczyciele muszą opanować nowe umiejętności związane z rozpoznawaniem strategii uczenia się uczniów, z udzielaniem właściwej pomocy edukacyjnej i z odpowiednim wspieraniem ich rozwoju. To pakiet podstawowy dla realizacji szczytnego celu jakim jest wyrównywanie szans edukacyjnych, budowanie kapitału ludzkiego i podnoszenie jakości życia.

Albo – powiedzmy to jasno, że w szkole chodzi o coś innego. Ale o co?

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, neurometodyk, dyrektor Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie