Dekalog Eduzmieniacza

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chcesz być skutecznym Eduzmieniaczem, przede wszystkim zmień słowa: "nie da się", "to niemożliwe" na "jak sprawić, by...". To pierwsza zasada, pozadekalogowa. Powiedzmy punkt startowy, z którym łatwiej będzie nam podążać do wytyczonego celu.

Dekalog Eduzmieniacza jest moim subiektywnym tworem. Pewnie w zależności od życiowego momentu punkty mogą zmieniać się nieco, nabierać i tracić ważność. Jedno jest pewne – zmiana jest stałym elementem życia.

1. Pamiętaj, by dbać o swój rozwój

Eduzmieniacz, który chce ulepszać świat, powinien zacząć zmieniać go od siebie. Warto znać swoje mocne strony, a także wiedzieć, czego się nie wie, a co jest nam niezbędne do wprowadzania zmian. Czytaj dobre książki, oglądaj ciekawe filmy, wystąpienia TED i TEDx, szukaj inspiracji.

2. Polub zmianę

I wcale nie chodzi o to, by na siłę, tu, zaraz, teraz zmieniać wszystko. Warto zaakceptować fakt, że zmiana, tak jak pisałam wcześniej, jest stałą cześcią życia. Szczególnie tych czasów, gdy świat po prostu gna do przodu. Popracuj nad swoją rezyliencją (zdolnościami adaptacyjnymi).

3. Otaczaj się ludźmi o odmiennych od Twoich poglądach

To oni sprawiają, że Twój świat nie jest przewidywalny, a różnorodny, bogatszy, wielowymiarowy – dzięki czemu możesz robić ciekawsze i bardziej efektywne rzeczy. Dyskutuj z nimi, ale również słuchaj, co mają do powiedzenia.

4. Buduj relacje z innymi

Dojrzałe – oparte na dobrej komunikacji. Nie oceniaj. Włączaj do działania. Zaakceptuj fakt, że nie każdy musi być gotowy na współpracę z Tobą, kiedy tego potrzebujesz (daj innym prawo do odmowy bez obrażania się na tę osobę).

5. Wyjdź poza środowisko edukacyjne

To zbawienne doświadczenie. Współpraca i kontakt z ludźmi z innych branż również wnoszą nową perspektywę do naszych działań, dzięki czemu możemy zerwać z rutyną, która często prowadzi do wypalenia i nudy.

6. Pielęgnuj drobne nawyki

To z małych rzeczy składa się świat. Jeśli marzy Ci się zmiana, duża zmiana, to zacznij od drobnych spraw, które się na nią składają. Chcesz zbudować zmotywowany zespół – zacznij od małych kroków, daj sobie i innym czas. Małe kroki przynoszą wielkie zmiany – to moja dewiza. Jak do tej pory skuteczna.

7. Określ sens swoich działań

To kluczowe. Jeśli chcesz dokonać zmiany, zadaj sobie pytanie – po co to robisz? Sens daje naszym działaniom większą moc. Wiemy, w którym kierunku zmierzamy i co chcemy osiągnąć. Nieważne, czy to będzie zwykła rozmowa ze współpracownikami, czy duże przedsięwzięcie. Pytania: “po co to robię? co chcę osiągnąć?” – doprowadzą nas do szczę`sliwego finału.

8. Wyciągaj lekcje z porażek

Nie bój się ich. To one sprawiają, że jesteś coraz sprawniejszym zmieniaczem edukacji. Tylko koniecznie wyciągaj z nich wnioski. I nie zadręczaj się, nie oceniaj negatywnie. Błędy się po prostu zdarzają.

9. Dziel się swoim doświadczeniem z innymi

Jedną z kompetencji przyszłości jest zdolność do inspirowania innych. Zmieniasz? Podziel się swoją historią! Pokaż innym, że warto, choć czasem niełatwo, pójść pod prąd, przełamać rutynę.

10. Dbaj o swój dobrostan

Ostatnie, a chyba najważniejsze. Nie zatrać się w rozwijaniu swych kompetencji i zaliczaniu kolejnych projektów. Pamiętaj, by mieć czas i przestrzeń dla siebie – coś, co jest Twoim sanktuarium, miejscem, gdzie się resetujesz i odpoczywasz.

Bo jeśli nie będziesz miała/miał siły, to kto będzie zmieniał edukację?

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką 17 LO w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga www.eduzmieniacz.com. Uważa, że szkoła powinna być bliska życiu i doskonalić kompetencje społeczne, dlatego razem z uczniami realizuje projekty zmiany społecznej. Chętnie dzieli się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi osobami, także spoza sektora edukacji. W 2015 roku zdobyła tytuł Eduinspiratora w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez FRSE. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie