Wykorzystajmy web 2.0 w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiSzansą dla polskiej edukacji jest otwarcie się na nowe narzędzia dostępne w Internecie, z których powszechnie korzysta młodzież w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Nauczyciele nie powinni dłużej ignorować istnienia społecznościowego Internetu. Powinni natomiast zastanowić się, w jaki sposób włączyć blogi i serwisy społecznościowe do zajęć.
 
Głównym problemem wydaje się być podejście nauczycieli do nowych narzędzi – ponieważ przyzwyczajeni są do relacji "mistrz-uczeń", wygodniej jest im oczywiście prowadzić lekcje w oparciu o model, który znają, który nie wymaga od nich dodatkowych przygotowań. Narzędzia oparte na społecznościowym Internecie burzą pewien tradycyjny porządek, wymagają innej roli i innych aktywności od nauczycieli. Trudno im zaakceptować, że oto oni, pedagodzy z poważnym stażem, muszą na nowo uczyć się uczyć.

Na szczęście pracują w Polsce osoby, które pomagają zmienić to podejście do nauczania. Lechosław Hojnacki (www.hojnacki.net) w Kolegium Nauczycielskim w Bielsku Białej zajmuje się nauczaniem z pogranicza zarządzania wiedzą, technologii informacyjnych, zdalnego nauczania i konstruktywistycznej pedagogiki. Prowadzi studenckie projekty oparte na serwisach społecznościowych Web 2.0, zajmuje się implementacją nowoczesnych technologii informacyjnych w procesie kształcenia. Szkoli osoby dorosłe, przede wszystkim nauczycieli. Sam prowadzi około 20 serwisów społecznościowych.

Podczas III konferencji kolegiów nauczycielskich „E-kształcenie w kolegiach – nowe standardy“ w Bielsku Białej rozmawialiśmy o potrzebie szerszego wykorzystania Web 2.0 w polskiej edukacji.

{mp3}web2zero{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie