Nowy pedagog i student jako kontent

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
społeczeństwo informacyjneW społeczeństwie informacyjnym zmienia się rola nauczyciela. Nie jest on już mistrzem w tradycyjnej relacji z uczniem tylko dlatego, że jest nauczycielem. Na to musi sobie dopiero zasłużyć prowadząc zajęcia w taki sposób, aby uczniowie wynieśli z nich wiedzę naprawdę przydatną w życiu. A to oznacza, że musi stale rozwijać i zmieniać swój model dydaktyczny.
 
Warto zauważyć, że zmienia się również rola studenta. Nie powinien on być tylko tym, który "chłonie" wiedzę otrzymywaną od nauczyciela. Student w nowej roli sam staje się zasobem wiedzy, który ciągle się tworzy i rozwija. Staje się kontentem.

To oznacza duże wyzwanie dla pedagogów i jest jednocześnie sygnałem do tworzenia nowego modelu kształcenia. Takiego, w którym ograniczone zostanie zjawisko ściągania, głównie w wyniku bardziej starannego doboru przez nauczyciela zadań dla studentów, bardziej kreatywnych, wymagających wykorzystania nowych technologii i społeczościowego Internetu.

Z Sabiną Furgoł, konsultantką z Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego METIS w Katowicach rozmawialiśmy o nowym modelu kształcenia i uczenia się podczas III konferencji kolegiów nauczycielskich „E-kształcenie w kolegiach – nowe standardy“.

{mp3}nowypedagog{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie