Będzie jutro szkoła, czy jej nie będzie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy edukacja w przyszłości może obejść się bez szkoły? Takie pytanie postawili organizatorzy debaty „Przyszłość pomorskiej edukacji – scenariusze rozwoju“ z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, która odbyła się w ostatni piątek w Gdańsku. W przeszłości edukacja potrafiła w pewnych czasach obejść się bez instytucji szkoły. Czy w przyszłości może być podobnie?PHOTO: SXC.HU

Odpowiedź na postawione pytanie wcale nie jest prosta. Jesteśmy świadkami wielkich zmian cywilizacyjnych, perturbacji finansowych i społecznych. Wszędobylska technologia wkracza w coraz to nowe obszary życia publicznego i prywatnego, jest wykorzystywana na coraz większą skalę w świadczeniu rozmaitych usług. Wcale nie można wykluczyć, że zmiana sposobu świadczenia usług edukacyjnych nie spowoduje poważnych zmian w funkcjonowaniu instytucji szkoły, jaką znamy. Na pewno na szkołę będą oddziaływać co najmniej trzy siły:

  • demograficzne (niż demograficzny)
  • finansowe (kryzys lub niedobór finansów publicznych)
  • technologiczne.

Koniecznie trzeba uaktualnić systemy edukacji, jeśli chcemy nadal myśleć o edukacji powszechnej. Skorzystajmy z szansy i miejmy odwagę zmieniać szkołę tak, aby uczniom i nauczycielom naprawdę chciało się korzystać z jej usług. Zapraszam do obejrzenia prezentacji multimedialnej przygotowanej w oparciu o prezentację z mojego wystąpienia podczas seminarium IBnGR w ostatni piątek:

Potrzeba (i konieczność) uczenia się jest naszą cechą wrodzoną. U dużej części społeczeństwa dość mocno wytłumioną, ale jednak jest ona częścią naszej natury i nie da się jej całkowicie usunąć. Musimy się (jakoś) uczyć, aby móc (jakoś) żyć. U młodego człowieka ta potrzeba jest o wiele silniejsza niż u dorosłego, pomimo że szkoła współczesna (w modelu pruskim) robi wszystko, aby go do tej edukacji zniechęcić...

W przyszłości nie powinno zabraknąć w naszym społeczenstwie instytucji szkoły. Coraz bardziej skomplikowana rzeczywistość będzie zmuszać i do uczenia się młodych i do ciągłego dokształcania dorosłych. Gdzieś będziemy musieli zdobywać wiedzę i umiejętności bardziej lub mniej potrzebne w życiu. Będziemy to musieli robić szybciej i częściej (ze względu na tempo zmian). Czyli będziemy potrzebować dostępu do wielu źródeł, z których będziemy mogli czerpać tę wiedzę i do działań, które pomogą nam rozwijać umiejętności /kompetencje w praktyce. Jednym ze źródeł tej wiedzy jest szkoła, choć z pewnością będzie ona w stanie przekazać jedynie minimum wiedzy i wartości. O resztę jej absolwenci będą musieli zadbać sami, choćby korzystając z pakietów wiedzy „instant“ dostępnych poza szkołą czy z zasobów otwartej edukacji w Internecie.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie