Czy budynki szkolne mogą być piękne i funkcjonalne?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyzwyczajeni jesteśmy do kanciastości brył i szarości naszych szkół, z których wiele powstawało jeszcze w średnim lub późnym PRL. Jednolite pudełka z zamykanymi przedziałami pasowały może do koncepcji szkoły jako fabryki, ale dziś wydają się dziś być równie brzydkie jak... tabor kolejowy PKP. Czy możemy wreszcie zacząć myśleć o szkołach jako o wielofunkcyjnych, estetycznych przestrzeniach edukacji?(C) OECD

Na pewno tak. Pisaliśmy już w Edunews.pl o nowoczesnych budynkach szkolnych i rozwiązaniach w architekturze, które otwierają przestrzeń edukacji z zamkniętych szkolnych klas (patrz: cykl Nowa architektura edukacji). Pokazywaliśmy, że można myśleć inaczej o planowaniu miejsc, w których młodzi ludzie mają się uczyć. Miejsce, w którym się uczę wpływa przecież na jakość procesu uczenia się. Mamy dziś jeszcze więcej dowodów na to, że w tym zakresie zmiana jest możliwa i korzystna dla wszystkich: społeczności szkolnej, rodziców, społeczności lokalnej.

OECD wydało właśnie czwartą edycję kompendium „Projektowanie dla edukacji“, w którym pokazanych zostało 60 wspaniałych i nowoczesnych szkół i uczelni z 28 krajów, wybudowanych z myślą o uczniach i studentach XXI wieku. Cel tej publikacji od początku jest taki sam: pokazać politycznym decydentom, edukatorom i architektom bogaty materiał zebrany z całego świata na temat tego, jak planować i organizować przestrzeń dla edukacji. Zaletą kompendium jest również to, że od pierwszego wydania w 1996 roku OECD śledzi również rozwój myśli architektonicznej w obszarze edukacji i pokazuje zmiany, jakie nastąpiły w wielu krajach.

(C) OECDPublikacja została tak pomyślana, aby nie tylko pokazywać zdjęcia, ale i dostarczać wielu danych na temat samego procesu tworzenia szkolnych przestrzeni na przestrzeni kilku dekad – pokazywać, jak rozwiązania architektoniczne odpowiadają na potrzeby edukacji. Eksperci zaproszeni do pracy przy publikacji wyjaśniają zasady projektowania i podpowiadają, jak należy tworzyć szkołę, aby dobrze służyła kolejnym generacjom. Szkoła ma zachęcać do nauki, co niestety nie zawsze się udaje ze względu na infrastrukturę.

Pisząc o projektowaniu przestrzeni dla edukacji w XXI wieku prof. Christian Kuehn, dziekan Wydziału Architektury i Budownictwa Uniwersytetu Technicznego w Wiedniu zauważył, że przestrzeń edukacyjna dziś powinna być projektowana z myślą o pracy zespołowej, a nie indywidualnej. Pomieszczenia powinny być przestronne i otwarte, aby zapewnić swobodną komunikację i elastyczność. Szkoła musi zatem zapewniać miejsce dla interakcji i współpracy zespołów uczniowskich pracujących nad projektami różnego typu (a zatem również mających różne wymagania przestrzenne).

Publikacja, choć droga i po angielsku, powinna zainteresować nasze władze oświatowe. Może warto byłoby sfinansować tłumaczenie na język polski? Mamy olbrzymie zaniedbania w obszarze budownictwa szkolnego i powinniśmy chyba rozpocząć program tworzenia szkół przyszłości, podobny do tego, na jaki zdecydował się rząd brytyjski – (patrz: Brytyjczycy projektują szkoły przyszłości).

W publikacji OECD znalazła się jedna uczelnia z Polski – Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Tylko na tyle nas było stać?

Wersja elektroniczna publikacji Designing for Education dostępna jest nieodpłatnie online. Naprawdę warto chociaż obejrzeć obrazki w tej książce... Polecamy tę publikację zwłaszcza dyrektorom szkół oraz osobom odpowiedzialnym w samorządach za oświatę.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie