Robotyzacja - wyzwania dla szkoły

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak przygotować dzisiejszych uczniów do życia w świecie, w którym większość czynności i prac będą prawdopodobnie wykonywać roboty i komputery? Na temat edukacji i wyzwań, jakie czekają nasze społeczeństwa w (niedalekiej) przyszłości, dyskutowano także podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.

„Edukacja to obecnie wielkie wyzwanie. Jeśli nie zmienimy sposobu nauczania, za 30 lat będziemy mieli kłopoty. Metody nauczania i rzeczy, których uczymy, pochodzą sprzed 200 lat” - mówił podczas Forum Jack Ma, twórca e-handlowego imperium Alibaba i jeden z najbogatszych ludzi w Chinach.

Jeśli popatrzymy na rozwój technologiczny świata na przestrzeni ostatnich kilku dekad, to widzimy, że procesów automatyzacji i robotyzacji raczej nie da się uniknąć. Będziemy musieli nauczyć się współistnieć obok coraz „mądrzejszych” maszyn. Wiele zawodów zniknie, ponieważ bardziej będzie opłacało się „zatrudnić” roboty do wykonywania prac kiedyś przeznaczonych dla człowieka. Szacuje się, że do 2030 r. roboty zastąpią ok. 800 milionów miejsc pracy na świecie (za: McKinsey Global Institute).

„Nie możemy uczyć naszych dzieci rywalizowania z maszynami, bo one są od nas mądrzejsze” - mówił Ma. Jeśli roboty mają popchnąć cywilizację człowieka w rozwoju, musimy jego zdaniem całkowicie odmienić edukację. Nie możemy w szkołach przekazywać wiedzy i przerabiać programy nauczania.

Powinniśmy już zastanawiać się nad tym, czego unikatowego powinniśmy uczyć w szkołach, aby maszyny nie mogły nadążyć za człowiekiem. Komputery wiedzą, nie zapominają, nie poddają się emocjom, działają szybko. Będą naturalnie wykorzystywane do wykonywania większości prac. W przemyśle człowiek nie będzie większych szans, ale sporo możliwości stwarzają różne usługi.

Zdaniem Jacka Ma istotne jest, aby dzisiejsi uczniowie dobrze rozumieli świat wartości, wykazywali się inicjatywą i cechowała ich wiara w przyszłość i swoje umiejętności, posiadali niezależność myślenia i umieli współpracować z innymi ludźmi. Powinni też nauczyć się dbać o innych.

„To są miękkie rzeczy, których nie nauczysz się, pochłaniając po prostu kolejne porcje wiedzy. Dlatego uważam, że dzieci należy edukować w zakresie sportu, muzyki oraz malowania i sztuki – dziedzin, które odróżniają nas od maszyn” - tłumaczył Ma.

Wideo z wystąpienia Jacka Ma (j. ang.):

 

(Źródło: Businessinsider.com.pl, World Economic Forum)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie