Robotyzacja - wyzwania dla szkoły

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak przygotować dzisiejszych uczniów do życia w świecie, w którym większość czynności i prac będą prawdopodobnie wykonywać roboty i komputery? Na temat edukacji i wyzwań, jakie czekają nasze społeczeństwa w (niedalekiej) przyszłości, dyskutowano także podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.

„Edukacja to obecnie wielkie wyzwanie. Jeśli nie zmienimy sposobu nauczania, za 30 lat będziemy mieli kłopoty. Metody nauczania i rzeczy, których uczymy, pochodzą sprzed 200 lat” - mówił podczas Forum Jack Ma, twórca e-handlowego imperium Alibaba i jeden z najbogatszych ludzi w Chinach.

Jeśli popatrzymy na rozwój technologiczny świata na przestrzeni ostatnich kilku dekad, to widzimy, że procesów automatyzacji i robotyzacji raczej nie da się uniknąć. Będziemy musieli nauczyć się współistnieć obok coraz „mądrzejszych” maszyn. Wiele zawodów zniknie, ponieważ bardziej będzie opłacało się „zatrudnić” roboty do wykonywania prac kiedyś przeznaczonych dla człowieka. Szacuje się, że do 2030 r. roboty zastąpią ok. 800 milionów miejsc pracy na świecie (za: McKinsey Global Institute).

„Nie możemy uczyć naszych dzieci rywalizowania z maszynami, bo one są od nas mądrzejsze” - mówił Ma. Jeśli roboty mają popchnąć cywilizację człowieka w rozwoju, musimy jego zdaniem całkowicie odmienić edukację. Nie możemy w szkołach przekazywać wiedzy i przerabiać programy nauczania.

Powinniśmy już zastanawiać się nad tym, czego unikatowego powinniśmy uczyć w szkołach, aby maszyny nie mogły nadążyć za człowiekiem. Komputery wiedzą, nie zapominają, nie poddają się emocjom, działają szybko. Będą naturalnie wykorzystywane do wykonywania większości prac. W przemyśle człowiek nie będzie większych szans, ale sporo możliwości stwarzają różne usługi.

Zdaniem Jacka Ma istotne jest, aby dzisiejsi uczniowie dobrze rozumieli świat wartości, wykazywali się inicjatywą i cechowała ich wiara w przyszłość i swoje umiejętności, posiadali niezależność myślenia i umieli współpracować z innymi ludźmi. Powinni też nauczyć się dbać o innych.

„To są miękkie rzeczy, których nie nauczysz się, pochłaniając po prostu kolejne porcje wiedzy. Dlatego uważam, że dzieci należy edukować w zakresie sportu, muzyki oraz malowania i sztuki – dziedzin, które odróżniają nas od maszyn” - tłumaczył Ma.

Wideo z wystąpienia Jacka Ma (j. ang.):

 

(Źródło: Businessinsider.com.pl, World Economic Forum)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie