Treści, Infrastruktura, Kompetencje. Po prostu TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas konferencji i3 (15-19.04.2013) w Poznaniu koordynator projektu E-podręczniki do kształcenia ogólnego Krzysztof Wojewodzic w Ośrodku Rozwoju Edukacji, opowiedział o tym, jak ma wyglądać cyfrowa szkoła w Polsce i dlaczego nie oznacza to wcale, że tradycyjne, papierowe podręczniki znikną ze szkolnych ławek.(C) Intel

Szkoła przyszłości musi zdaniem Krzysztofa Wojewodzica wykorzystywać TIK. Tradycyjnie skrót ten rozwija się jako technologie informacyjno-komunikacyjne, natomiast można też rozumieć go jako: treści, infrastrukturę i kompetencje. Te trzy komponenty są kluczem do rozwijania nowoczesnej szkoły potrafiącej mądrze korzystać z narzędzi współczesnej cywilizacji. Jednocześnie muszą one wszystkie występować w szkole (i działać) łącznie. Brak choćby jednego z nich w tej konfiguracji lub niewłaściwa (niedostateczna, nieodpowiednia etc.) organizacja choćby jednego z nich będzie skutkować nieodpowiednim rozwojem (albo może nawet „zwojem”) szkoły i błędami, które trudno będzie naprawić.

Przesłanie to jest moim zdaniem bardzo czytelne i warto, aby pamiętały o tym wszystkie instytucje odpowiedzialne za przygotowanie treści, zorganizowanie infrastruktury oraz prawdopodobnie najważniejsze – za kształcenie kompetencji uczestników tzw. cyfrowej szkoły. Wydaje się, że ten ostatni element powinien obecnie skupiać najwięcej uwagi MEN i podległych mu instytucji. Środowisko nauczycieli jest na pewno podzielone w ocenie jakości dotychczasowych działań w tym obszarze.

Z pewnością do tematu pt. "jak cyfryzować szkołę" będziemy chcieli wrócić w dyskusjach podczas konferencji INSPIR@CJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? w Warszawie w dniach 21-22.06.2013 r. Serdecznie zapraszamy! Program konferncji dostępny jest na stronie: http://www.edunews.pl/konferencja/program.

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie