Podczas konferencji i3 (15-19.04.2013) w Poznaniu koordynator projektu E-podręczniki do kształcenia ogólnego Krzysztof Wojewodzic w Ośrodku Rozwoju Edukacji, opowiedział o tym, jak ma wyglądać cyfrowa szkoła w Polsce i dlaczego nie oznacza to wcale, że tradycyjne, papierowe podręczniki znikną ze szkolnych ławek.
Szkoła przyszłości musi zdaniem Krzysztofa Wojewodzica wykorzystywać TIK. Tradycyjnie skrót ten rozwija się jako technologie informacyjno-komunikacyjne, natomiast można też rozumieć go jako: treści, infrastrukturę i kompetencje. Te trzy komponenty są kluczem do rozwijania nowoczesnej szkoły potrafiącej mądrze korzystać z narzędzi współczesnej cywilizacji. Jednocześnie muszą one wszystkie występować w szkole (i działać) łącznie. Brak choćby jednego z nich w tej konfiguracji lub niewłaściwa (niedostateczna, nieodpowiednia etc.) organizacja choćby jednego z nich będzie skutkować nieodpowiednim rozwojem (albo może nawet „zwojem”) szkoły i błędami, które trudno będzie naprawić.
Przesłanie to jest moim zdaniem bardzo czytelne i warto, aby pamiętały o tym wszystkie instytucje odpowiedzialne za przygotowanie treści, zorganizowanie infrastruktury oraz prawdopodobnie najważniejsze – za kształcenie kompetencji uczestników tzw. cyfrowej szkoły. Wydaje się, że ten ostatni element powinien obecnie skupiać najwięcej uwagi MEN i podległych mu instytucji. Środowisko nauczycieli jest na pewno podzielone w ocenie jakości dotychczasowych działań w tym obszarze.
Z pewnością do tematu pt. "jak cyfryzować szkołę" będziemy chcieli wrócić w dyskusjach podczas konferencji INSPIR@CJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? w Warszawie w dniach 21-22.06.2013 r. Serdecznie zapraszamy! Program konferncji dostępny jest na stronie: http://www.edunews.pl/konferencja/program.
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu:
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)