Zmieńmy sposoby kształcenia nauczycieli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Temat kształcenia nauczycieli dla uczniów XXI wieku jest w ocenie wielu ekspertów jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej szkoły. W rozmowie z profesorem Stanisławem Dylakiem z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zastanawiamy się, w jaki sposób można przygotowywać dla szkół młodych nauczycieli lepiej rozumiejących na czym polega nauczanie.photo: istockphoto.com

Niedostatki i błędy w kształceniu nauczycieli były mocno akcentowane w raporcie Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów, który dostępny jest nieodpłatnie do pobrania w Edustore.eu w formtach ePub i PDF (https://edustore.eu). Jak możemy przeczytać w podsumowaniu, „system kształcenia nauczycieli został poddany ostrej krytyce wielu ekspertów. System należy zreformować. Trzeba wzmocnić zwłaszcza kształcenie praktyczne. W tym celu trzeba ściśle powiązać system kształcenia nauczycieli ze szkołą (mogłyby w tym pomóc szkoły ćwiczeń), zwiększyć udział w nim praktyk w placówkach edukacyjnych oraz warsztatów prowadzonych przez praktyków. Nauczycieli trzeba kształcić w działaniu. Trzeba także zmienić programy kształcenia: rozszerzyć udział przedmiotów związanych z nowoczesną pedagogiką i praktycznymi umiejętnościami pedagoga.“

W rozmowie z redakcją Edunews.pl prof. Stanisław Dylak, kierownik Zakładu Pedeutologii UAM i autor metody kształcenia strategią wyprzedzającą (Kolegium Śniadeckich), zwraca uwagę na potrzebę świadomego wyboru bycia nauczycielem przez młodego człowieka, a nie pozostawiania tego przypadkowi, gdy nie zrealizują się inne scenariusze na rynku pracy. Zwraca również uwagę na konieczność bliższego związku uczelni akademickich ze szkołą, sprawdzenia teorii w działaniu, prowadzeniu lekcji ze studentami w szkołach.

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie