Jak osiągnąć sukces wychowawczy?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przedstawiamy Kodeks Dobrych Praktyk Wychowawczych, czyli kilka wskazówek, które pomogą rodzicom osiągnąć wychowawczy sukces już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Porady zostały stworzone przez grono ekspertów od wychowania, którzy przybyli na kameralne warsztaty telewizji edukacyjnej Da Vinci Learning.photo: sxc.hu

Jest to pierwsza taka inicjatywa, kiedy podczas twórczej pracy spotkali się aktywnie dzielący się swymi rodzicielskimi doświadczeniami eksperci z różnych mediów.

Kodeks Dobrych Praktyk Wychowawczych został opracowany podczas warsztatów telewizji edukacyjnej Da Vinci Learning. Wśród zaproszonych gości znaleźli się blogujący rodzice, dziennikarze zajmujący się tematyką parentingową oraz redaktorzy portali internetowych adresowanych do rodziców. Obecny także był reprezentant Fundacji Dzieci Niczyje. Warsztaty poprowadzili eksperci Da Vinci Learning: dr Albert Hupa, badacz nowych mediów, socjolog z Interactive Research Center oraz dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięcy ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Dzięki temu, pod czujnym okiem ekspertów, połączono wysiłki rodziców, którzy pragną swymi doświadczeniami dzielić się z innymi w blogosferze, prasie oraz internecie.

Podczas spotkania analizowano zestawy kompetencji, które dzieci powinny nabyć do czasu zakończenia szkoły podstawowej, a które są ważne z punktu widzenia polskich rodziców. Rozważaniom poddany został także wpływ poszczególnych czynników edukacyjnych na zdobycie przez dzieci konkretnych umiejętności. Uczestnicy warsztatów zastanawiali się nad tym, jak rodzice, grupa rówieśnicza, szkoła i media mogą przysłużyć się rozwijaniu przez dzieci takich kompetencji jak: umiejętności społeczne, zasób wiedzy, kontrola emocji czy aktywność fizyczna.

Poniżej przedstawiamy rezultat spotkania.

1. Pozwól dziecku spędzać czas z rówieśnikami

Spędzanie czasu z rówieśnikami wpływa na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Funkcjonowanie dzieci w grupie rówieśniczej ma duży wpływ na ich późniejsze umiejętności porozumiewania się z ludźmi. Dziecko w grupie poznaje także swoje mocne i słabe strony, co może być cenną wskazówką. Dzięki temu może wybrać obszary swoich umiejętności, które będzie chciało szczególnie rozwijać w przyszłości.

2. Dzieci w szkole oprócz zdobywania wiedzy uczą się także przeżywania emocji

Dziecko w szkole konfrontuje się z regułami, które obowiązują w dorosłym życiu i których nie można naginać tak, jak w rodzinie i wśród przyjaciół. Dziecko musi nauczyć się radzić sobie zarówno z negatywnymi, jak i pozytywnymi przeżyciami w szkole. Pamiętaj by rozmawiać z dzieckiem o szkole oraz emocjach z nią związanych.

3. Dzieci wszędzie zdobywają informacje – pomóżmy im zadawać właściwe pytania

Dzieci – podobnie jak rodzice – są zewsząd bombardowane informacjami. Rodzice powinni pomóc im podchodzić do nich krytycznie i nauczyć je zwracać uwagę na te najważniejsze. Istotne jest także aby rodzice wzbudzali w dziecku ciekawość poznawczą, uczyli je aktywnej postawy odkrywcy i zachęcali do eksplorowania otaczającego świata.

4. Spędzaj z dziećmi trochę czasu w internecie

Dzieci będą korzystać z internetu w szkole i wśród znajomych. Rodzice powinni dawać swoim dzieciom przykład w tym zakresie. Musimy pamiętać o dobrodziejstwach, które daje nam to medium, mając jednocześnie na uwadze zagrożenia, jakie ze sobą niesie. Rozmawiajmy z dziećmi o ochronie danych w sieci, twórzmy katalogi bezpiecznych stron, pokazujmy dzieciom wartościowe treści i wspólnie je eksplorujmy.

5. Poruszaj się z dzieckiem

Zarówno rodzice, jak i dzieci potrzebują aktywności fizycznej. Opiekunowie powinni dawać dzieciom dobry przykład, także w tym zakresie. Wspólna aktywność fizyczna to także świetna okazja do wzmocnienia rodzinnych więzów.

6. Zostaw dziecku czas wolny – nuda jest kreatywna

Dziecko nie może całego czasu spędzać na nauce. Najciekawsze pomysły pojawią się, kiedy dziecko będzie wypoczęte i będzie mogło swobodnie rozmyślać.

7. Znajdź i wspieraj mocne strony swojego dziecka

Każde dziecko ma swoje własne, naturalne predyspozycje, niezależnie od oczekiwań rodziców i nauczycieli. Dziecko osiągnie największy sukces, jeżeli będzie rozwijało to, co w nim najlepsze.

8. Twórz właściwe relacje ze swoim dzieckiem, aby mogło zwycięsko wejść w dorosłe życie

Relacje rodzinne to jeden z najważniejszych czynników wpływających na psychikę dziecka. To w rodzinie dziecko ma się nauczyć dojrzałości i samodzielności.

9. Nie bądź managerem swojego dziecka

Chociaż rodzice chcą jak najlepiej dla swojego dziecka i organizują mu wiele zajęć dodatkowych, dziecko musi mieć pewien margines swobody wyboru, tak aby móc samodzielnie powiedzieć, co chce robić.

10. Zawsze pamiętaj o tym, że jesteś pierwszym nauczycielem swojego dziecka

Dziecko w pierwszej kolejności naśladuje swoich rodziców – zarówno dobre, jak i złe zachowania. Staraj się więc świecić dobrym przykładem dla swego potomka.

(Źródło: Da Vinci Learning)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie