Ciężkie plecaki najmłodszych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trzech na czterech uczniów klas pierwszych szkół podstawowych nosi tornistry, których waga przekracza dopuszczalne normy, a szkoły nie są w stanie zapewnić wymaganych ustawowo szafek –takie alarmujące dane wynikają z badania, które w dniach 9-16 kwietnia br. przeprowadziła w 5 placówkach oświatowych na terenie Dolnego Śląska Fundacja Rosa.Foto: Fundacja Rosa

W ramach tegorocznej edycji programu „Lekki Tornister” w pięciu szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego przeprowadzono akcję ważenia uczniów oraz ich tornistrów – z zawartością i bez. Celem akcji było pozyskanie danych dotyczących przeciętnej wagi tornistrów i relacji tej wagi do wagi uczniów, a także poznanie rzeczywistych przyczyn zbyt ciężkich plecaków szkolnych.

Do analizy przyjęto proporcję wagi tornistra do masy noszącego go dziecka. Pomimo braku normy określającej dopuszczalny ciężar plecaka ucznia, uważa się, że fizjologicznie poprawne obciążenie dziecka nie powinno być większe niż 10% wagi jego ciała. Badanie przeprowadzono na grupie 226 uczniów klas I-III.

Wyniki są alarmujące – 75% uczniów klas pierwszych nosi na plecach ciężar przekraczający normy. W klasach II i III wyniki były trochę lepsze, aczkolwiek wciąż niesatysfakcjonujące – odpowiednio 63% i 22% tornistrów przekraczających normy wagowe. Biorąc pod uwagę średnią masę ciała w tej grupie wiekowej – 28kg, 31kg i 36kg odpowiednio dla klas I, II i III, ciężar plecaka wraz z zawartością nie powinien być większy niż odpowiednio 2,8 kg 3,1 kg i 3,6 kg.

Podczas przeprowadzonych badań stwierdzono, że nadmierna waga plecaków wielokrotnie wynikała nie tylko z przynoszenia zbędnych w danym dniu podręczników, zeszytów ćwiczeń, strojów na zajęcia wychowania fizycznego czy materiałów do zajęć plastycznych, ale była także efektem przynoszenia rzeczy zdecydowanie niepotrzebnych. W plecakach pojawiły się m.in.: segregatory, słownik ortograficzny, dodatkowe piórniki (u rekordzisty znaleziono aż 5 sztuk!), kilka kompletów kredek, szklane butelki czy kolekcja klocków. Warto zaznaczyć, że obciążenie uczniów stanowią nierzadko masywne plecaki z często spotykanym metalowym stelażem – najcięższy tornister bez zawartości ważył ponad 1,5 kg! W badaniu brał udział także chłopiec, który zamiast tornistra miał torbę przewieszaną na jedno ramię.

"Dane, które otrzymaliśmy, są naprawdę bardzo niepokojące" – mówi Wioleta Pietryszyn, koordynatorka programu "Lekki Tornister" w Fundacji Rosa. "Zgodnie z polskim prawem, szkoły podstawowe powinny zapewnić uczniom możliwość pozostawienia podręczników i przyborów szkolnych na terenie placówki edukacyjnej. Jednak, ze względu na ograniczenia budżetowe – szczególnie w małych miejscowościach i na terenach wiejskich – bardzo często jest to niemożliwe do wykonania."

"Nasza Fundacja finansuje zakup nowoczesnych szafek dla uczniów klas I-III, odciążając w ten sposób plecaki, a przede wszystkim kręgosłupy najmłodszych. Od początku realizacji programu, około 700 dzieci w Polsce nosi lżejsze tornistry" – dodaje. W ramach programu „Lekki Tornister” funkcjonalne i estetyczne szafki otrzymali uczniowie 25 szkół podstawowych w całej Polsce. W przyszłym roku szkolnym planowana jest kolejna edycja programu.

Fundacja Rosa powstała w 2004 roku. Od tego czasu aktywnie działa w Polsce jako organizacja pożytku publicznego. Fundusze, które otrzymuje w ramach corocznej akcji przekazywania 1% podatków na cele charytatywne, przeznacza na wspomaganie potrzebujących – szczególnie dzieci i młodzieży – w dwóch obszarach: zdrowia i edukacji. W ramach swojej działalności statutowej realizuje programy dla najmłodszych: Doświadczanie Świata, Twoja Szkoła, Lekki Tornister czy Kartka ze Szpitala, a w 2013 r. swoją misję poszerzyła o Rak. To się leczy! – ogólnopolską kampanię społeczną, nawołującą do profilaktyki związanej z chorobami nowotworowymi. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.fundacjarosa.pl.

(Źródło: Fundacja Rosa)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie