Wychowanie przez sztukę... Co daje dziecku kontakt ze sztuką?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trudno jest znaleźć dziedzinę bardziej różnorodną i wieloznaczną niż sztuka. Dla każdego z nas ma ona inne znaczenie, wywołuje odmienne emocje i inspiruje do różnych interpretacji. Istnieje milion powodów, dla których warto „robić sztukę” z dziećmi i stwarzać im optymalne warunki do twórczych poczynań. Dlaczego zatem wciąż tak wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nie przywiązuje wagi do aktywności plastycznej uczniów?

Projekty edukacyjne o sztuce umożliwiają uczniom zgłębianie różnorodnych dziedzin sztuki, takich jak malarstwo, rzeźba, muzyka, teatr czy taniec. Poprzez eksplorację dzieł sztuki, artystów oraz różnych nurtów artystycznych, uczniowie poszerzają swoją wiedzę i zrozumienie dziedzictwa kulturowego. Sztuka uczy dzieci empatii i rozwija ich inteligencję emocjonalną. Dzieci uczą się rozpoznawać i wyrażać różnorodne emocje poprzez sztukę, co pomaga im w zrozumieniu własnych uczuć oraz uczuć innych osób. Ponadto, kontakt z sztuką wzmacnia umiejętności komunikacyjne dzieci. Takie projekty dają uczniom możliwość wyrażania siebie w kreatywny sposób poprzez tworzenie własnych dzieł sztuki. Dzieci działają samodzielnie w procesie twórczym – od pomysłu, przez realizację, aż do uzyskania „dzieła”. Dzięki możliwości eksperymentowania z różnymi technikami i materiałami oraz realizację własnych pomysłów, uczniowie rozwijają swoją kreatywność i zdolności artystyczne.

Plastyka jest formą wyrażania pragnień, nadziei, zwątpień, radości i smutków oraz najbardziej fantastycznych marzeń - S. Popek

Kontakt dziecka ze sztuką przynosi szereg korzyści, począwszy od myślenia krytycznego, poprzez rozwijanie empatii i inteligencji emocjonalnej, aż po wzmacnianie umiejętności komunikacyjnych i radzenia sobie z trudnościami. Dlatego też warto promować edukację przez sztukę i umożliwiać dzieciom regularny kontakt z różnymi formami wyrazu artystycznego. Jest ona po prostu niezbędna dla prawidłowego, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka!

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.


Notka o autorce: Paulina Kurowska-Loryńska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. 11 Listopada w Rusi. Ambasadorka eTwinning, Ambasadorka Wakelet w Polsce, Microsoft Innovative Educator Expert. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Zrealizowała wiele międzynarodowych projektów eTwinning, które zostały nagrodzone Krajową oraz Europejską Odznaką Jakości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...
Ad. zasada numer 6: AI analizuje dane, ale te dane AI pobiera ze serwera, na który wsadził je człowi...
Czyli AŻ 34% nie odróżnia hejtu od słusznej krytyki - nie jest dobrze! Właściwie nie wiadomo, jak dy...
Przeszukiwanie plecaków, toreb i kieszeni? Patrole polujące na ukrywających się z telefonami w krzak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie