Wychowanie przez sztukę... Co daje dziecku kontakt ze sztuką?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trudno jest znaleźć dziedzinę bardziej różnorodną i wieloznaczną niż sztuka. Dla każdego z nas ma ona inne znaczenie, wywołuje odmienne emocje i inspiruje do różnych interpretacji. Istnieje milion powodów, dla których warto „robić sztukę” z dziećmi i stwarzać im optymalne warunki do twórczych poczynań. Dlaczego zatem wciąż tak wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nie przywiązuje wagi do aktywności plastycznej uczniów?

Projekty edukacyjne o sztuce umożliwiają uczniom zgłębianie różnorodnych dziedzin sztuki, takich jak malarstwo, rzeźba, muzyka, teatr czy taniec. Poprzez eksplorację dzieł sztuki, artystów oraz różnych nurtów artystycznych, uczniowie poszerzają swoją wiedzę i zrozumienie dziedzictwa kulturowego. Sztuka uczy dzieci empatii i rozwija ich inteligencję emocjonalną. Dzieci uczą się rozpoznawać i wyrażać różnorodne emocje poprzez sztukę, co pomaga im w zrozumieniu własnych uczuć oraz uczuć innych osób. Ponadto, kontakt z sztuką wzmacnia umiejętności komunikacyjne dzieci. Takie projekty dają uczniom możliwość wyrażania siebie w kreatywny sposób poprzez tworzenie własnych dzieł sztuki. Dzieci działają samodzielnie w procesie twórczym – od pomysłu, przez realizację, aż do uzyskania „dzieła”. Dzięki możliwości eksperymentowania z różnymi technikami i materiałami oraz realizację własnych pomysłów, uczniowie rozwijają swoją kreatywność i zdolności artystyczne.

Plastyka jest formą wyrażania pragnień, nadziei, zwątpień, radości i smutków oraz najbardziej fantastycznych marzeń - S. Popek

Kontakt dziecka ze sztuką przynosi szereg korzyści, począwszy od myślenia krytycznego, poprzez rozwijanie empatii i inteligencji emocjonalnej, aż po wzmacnianie umiejętności komunikacyjnych i radzenia sobie z trudnościami. Dlatego też warto promować edukację przez sztukę i umożliwiać dzieciom regularny kontakt z różnymi formami wyrazu artystycznego. Jest ona po prostu niezbędna dla prawidłowego, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka!

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.


Notka o autorce: Paulina Kurowska-Loryńska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. 11 Listopada w Rusi. Ambasadorka eTwinning, Ambasadorka Wakelet w Polsce, Microsoft Innovative Educator Expert. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Zrealizowała wiele międzynarodowych projektów eTwinning, które zostały nagrodzone Krajową oraz Europejską Odznaką Jakości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie