Wychowanie przez sztukę... Co daje dziecku kontakt ze sztuką?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trudno jest znaleźć dziedzinę bardziej różnorodną i wieloznaczną niż sztuka. Dla każdego z nas ma ona inne znaczenie, wywołuje odmienne emocje i inspiruje do różnych interpretacji. Istnieje milion powodów, dla których warto „robić sztukę” z dziećmi i stwarzać im optymalne warunki do twórczych poczynań. Dlaczego zatem wciąż tak wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nie przywiązuje wagi do aktywności plastycznej uczniów?

Projekty edukacyjne o sztuce umożliwiają uczniom zgłębianie różnorodnych dziedzin sztuki, takich jak malarstwo, rzeźba, muzyka, teatr czy taniec. Poprzez eksplorację dzieł sztuki, artystów oraz różnych nurtów artystycznych, uczniowie poszerzają swoją wiedzę i zrozumienie dziedzictwa kulturowego. Sztuka uczy dzieci empatii i rozwija ich inteligencję emocjonalną. Dzieci uczą się rozpoznawać i wyrażać różnorodne emocje poprzez sztukę, co pomaga im w zrozumieniu własnych uczuć oraz uczuć innych osób. Ponadto, kontakt z sztuką wzmacnia umiejętności komunikacyjne dzieci. Takie projekty dają uczniom możliwość wyrażania siebie w kreatywny sposób poprzez tworzenie własnych dzieł sztuki. Dzieci działają samodzielnie w procesie twórczym – od pomysłu, przez realizację, aż do uzyskania „dzieła”. Dzięki możliwości eksperymentowania z różnymi technikami i materiałami oraz realizację własnych pomysłów, uczniowie rozwijają swoją kreatywność i zdolności artystyczne.

Plastyka jest formą wyrażania pragnień, nadziei, zwątpień, radości i smutków oraz najbardziej fantastycznych marzeń - S. Popek

Kontakt dziecka ze sztuką przynosi szereg korzyści, począwszy od myślenia krytycznego, poprzez rozwijanie empatii i inteligencji emocjonalnej, aż po wzmacnianie umiejętności komunikacyjnych i radzenia sobie z trudnościami. Dlatego też warto promować edukację przez sztukę i umożliwiać dzieciom regularny kontakt z różnymi formami wyrazu artystycznego. Jest ona po prostu niezbędna dla prawidłowego, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka!

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.


Notka o autorce: Paulina Kurowska-Loryńska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. 11 Listopada w Rusi. Ambasadorka eTwinning, Ambasadorka Wakelet w Polsce, Microsoft Innovative Educator Expert. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Zrealizowała wiele międzynarodowych projektów eTwinning, które zostały nagrodzone Krajową oraz Europejską Odznaką Jakości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie