Budowanie relacji z uczniami

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dobrze wiemy, że relacje są najważniejsze. Szczególnie teraz, gdy młodzi ludzie czują się ogromnie samotni. Stawia to przed nauczycielami wyzwania w zakresie budowania i rozwijania zdrowych relacji z uczniami. Dobre relacje mają nie tylko wpływ na indywidualne wyniki w nauce, ale mogą również poprawić zdrowie psychiczne i emocjonalne ucznia. Relacje budują poczucie więzi, która jest jedną z trzech podstawowych potrzeb ludzi uczących się.

W tym wpisie cztery sposoby na budowanie relacji z uczniami (szczególnie szkół średnich): bliskość, proszenie o pomoc, odwoływanie się do doświadczeń i autentyczność.

Bliskość

Nie każda bliskość pomiędzy nauczycielem i uczniem jest pożądana. Nie powinny być to relacje koleżeńskie, nauczyciel nie jest kolegą, powinien być uważnym dorosłym w życiu ucznia. Budowanie autentycznych relacji wymaga czasu. Naukowcy podają, że aby nawiązać przyjaźń potrzebne jest około 40–50 godzin spędzonych razem. Poza szkołą odbywa się to poprzez udział we wspólnych zajęciach, granie w gry, uprawianie sportu itp.

W klasie szkolnej nie można przyspieszać nawiązywanie relacji z uczniami. To co jest potrzebne to – życzliwość. Nawiązywanie kontaktu wymaga czasu, dlatego wskazana jest też cierpliwość.

Prośba o pomoc

Psychologowie twierdzą, że prośba o pomoc to świetny sposób na zaprzyjaźnienie się z kimś. Na przykład w przypadku dorosłych poproszenie nowego znajomego o pomoc tworzy więź z tą osobą. Prosząc o pomoc okazujemy osobie zaufanie.

W klasie nauczyciele mogą prosić uczniów o pomoc w różnych sprawach, zarówno w ważnych, jak i błahych. Proszenie o pomoc pomaga budować relacje z uczniami, ponieważ sprawia, że uczniowie czują się wyjątkowi, godni zaufania. Dzięki temu uczniowie mają poczucie odpowiedzialności za zajęcia w klasie i wiedzą, że ich głos się liczy.

Odwoływanie się do doświadczeń

Według psychologów wspólne doświadczenia pogłębiają relacje między ludźmi. Na przykład, jeśli dwie osoby studiowały na tej samej uczelni i miały tego samego profesora, rozmowa obejmowałaby omówienie dziwactw profesora. Tym wspólnym doświadczeniom często towarzyszy humor, nostalgia i poczucie wspólnoty.

Kiedy w klasie wspominamy wspólne doświadczenia, to relacje stają się bardziej autentyczne. Wspomnienie wspólnych przeżyć jest dla relacji ożywcze. Mogą to być wspomnienia z wycieczki, ale też z codziennej lekcji.

Innym odwoływaniem się do doświadczenia jest zapytanie ucznia o coś, z czym wcześniej się z nauczycielem podzielił.

Jeśli np. uczeń wspomniał nauczycielowi o chorym psie, to zapytanie go następnego dnia, czy pies już lepiej się czuje, buduje życzliwość w relacjach. Czasami nawet warto sobie zapisać, co się dzieje u ucznia, aby można było do tego nawiązać.

Autentyczność i szczerość

Budowanie relacji z uczniami wymaga autentyczności. Jeśli nauczyciel jest osobą, o której uczniowie nic nie wiedzą, to relacja będzie tylko jednostronna. Nauczyciel może podzielić się z uczniami tym, czym się interesuje, książkami, które czyta, muzyką, którą lubi. Uczniowie zawsze doceniają autentyczność nauczyciela. Ale najważniejsze jest zainteresowanie uczniem, a nie sobą. Warto pytać uczniów, co lubią i jak się czują.

Autentyczność buduje pozytywne relacje, które nie tylko pomagają w osiąganiu lepszych wyników w nauce, ale także przeciwdziałają samotności i smutkowi.

Budowanie silnych relacji z uczniami szkół średnich może poprawić ich wyniki w nauce i dać im poczucie przynależności do społeczności klasowej.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Andrew Fultza w Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie