Budowanie relacji z uczniami

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dobrze wiemy, że relacje są najważniejsze. Szczególnie teraz, gdy młodzi ludzie czują się ogromnie samotni. Stawia to przed nauczycielami wyzwania w zakresie budowania i rozwijania zdrowych relacji z uczniami. Dobre relacje mają nie tylko wpływ na indywidualne wyniki w nauce, ale mogą również poprawić zdrowie psychiczne i emocjonalne ucznia. Relacje budują poczucie więzi, która jest jedną z trzech podstawowych potrzeb ludzi uczących się.

W tym wpisie cztery sposoby na budowanie relacji z uczniami (szczególnie szkół średnich): bliskość, proszenie o pomoc, odwoływanie się do doświadczeń i autentyczność.

Bliskość

Nie każda bliskość pomiędzy nauczycielem i uczniem jest pożądana. Nie powinny być to relacje koleżeńskie, nauczyciel nie jest kolegą, powinien być uważnym dorosłym w życiu ucznia. Budowanie autentycznych relacji wymaga czasu. Naukowcy podają, że aby nawiązać przyjaźń potrzebne jest około 40–50 godzin spędzonych razem. Poza szkołą odbywa się to poprzez udział we wspólnych zajęciach, granie w gry, uprawianie sportu itp.

W klasie szkolnej nie można przyspieszać nawiązywanie relacji z uczniami. To co jest potrzebne to – życzliwość. Nawiązywanie kontaktu wymaga czasu, dlatego wskazana jest też cierpliwość.

Prośba o pomoc

Psychologowie twierdzą, że prośba o pomoc to świetny sposób na zaprzyjaźnienie się z kimś. Na przykład w przypadku dorosłych poproszenie nowego znajomego o pomoc tworzy więź z tą osobą. Prosząc o pomoc okazujemy osobie zaufanie.

W klasie nauczyciele mogą prosić uczniów o pomoc w różnych sprawach, zarówno w ważnych, jak i błahych. Proszenie o pomoc pomaga budować relacje z uczniami, ponieważ sprawia, że uczniowie czują się wyjątkowi, godni zaufania. Dzięki temu uczniowie mają poczucie odpowiedzialności za zajęcia w klasie i wiedzą, że ich głos się liczy.

Odwoływanie się do doświadczeń

Według psychologów wspólne doświadczenia pogłębiają relacje między ludźmi. Na przykład, jeśli dwie osoby studiowały na tej samej uczelni i miały tego samego profesora, rozmowa obejmowałaby omówienie dziwactw profesora. Tym wspólnym doświadczeniom często towarzyszy humor, nostalgia i poczucie wspólnoty.

Kiedy w klasie wspominamy wspólne doświadczenia, to relacje stają się bardziej autentyczne. Wspomnienie wspólnych przeżyć jest dla relacji ożywcze. Mogą to być wspomnienia z wycieczki, ale też z codziennej lekcji.

Innym odwoływaniem się do doświadczenia jest zapytanie ucznia o coś, z czym wcześniej się z nauczycielem podzielił.

Jeśli np. uczeń wspomniał nauczycielowi o chorym psie, to zapytanie go następnego dnia, czy pies już lepiej się czuje, buduje życzliwość w relacjach. Czasami nawet warto sobie zapisać, co się dzieje u ucznia, aby można było do tego nawiązać.

Autentyczność i szczerość

Budowanie relacji z uczniami wymaga autentyczności. Jeśli nauczyciel jest osobą, o której uczniowie nic nie wiedzą, to relacja będzie tylko jednostronna. Nauczyciel może podzielić się z uczniami tym, czym się interesuje, książkami, które czyta, muzyką, którą lubi. Uczniowie zawsze doceniają autentyczność nauczyciela. Ale najważniejsze jest zainteresowanie uczniem, a nie sobą. Warto pytać uczniów, co lubią i jak się czują.

Autentyczność buduje pozytywne relacje, które nie tylko pomagają w osiąganiu lepszych wyników w nauce, ale także przeciwdziałają samotności i smutkowi.

Budowanie silnych relacji z uczniami szkół średnich może poprawić ich wyniki w nauce i dać im poczucie przynależności do społeczności klasowej.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Andrew Fultza w Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie