Interdyscyplinarnie na matematyce. Jak podnieść kompetencje i zdobyć wiedzę?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Interdyscyplinarność, czyli połączenie różnorodnych dziedzin w celu bardziej wszechstronnego zastosowania wiedzy i wspierania kreatywności uczniów, jest nie tylko możliwa, ale wręcz niezbędna w dzisiejszym nauczaniu przedmiotowym. Matematyka jest często postrzegana przez uczniów jako przedmiot abstrakcyjny i wymagający. Jednakże integrując matematykę z praktycznymi kontekstami, takimi jak czytanie map, przygotowywanie szacunków, interpretacja wyników badań i analiza niezależnie zebranych danych, możemy rzucić światło na matematykę w innym świetle. Co więcej, odkrywanie piękna matematyki w sztuce, rzeźbie i muzyce zachęca do zagłębienia się w krainę „królowej nauk”.

Włączenie podejścia interdyscyplinarnego do nauczania matematyki może zmienić sposób, w jaki uczniowie postrzegają ten przedmiot i angażują się w niego. Matematyka, często postrzegana jako abstrakcyjna i izolowana, może ożyć, gdy zostanie zintegrowana z różnymi dyscyplinami, oferując uczniom głębsze zrozumienie jej znaczenia w życiu codziennym.

Przykłady działań interdyscyplinarnych na lekcji matematyki:

Geometria w architekturze

Jednym z przykładów interdyscyplinarnego nauczania matematyki jest obserwacja geometrii w architekturze. Analizując kształty budynków i koncepcje, takie jak przekątne, linie prostopadłe i kąty, uczniowie zyskują wgląd w wpływ matematyki na projekty architektoniczne. Dzięki takiemu podejściu matematyka staje się istotnym narzędziem w procesie twórczym.

Fraktale i geometria

Fraktale, struktury matematyczne z powtarzającymi się wzorami w różnych skalach, stanowią kolejną drogę interdyscyplinarnych badań. Zachęcanie uczniów do tworzenia fraktali i omawiania związanych z nimi elementów geometrycznych nie tylko zwiększa ich zrozumienie matematyki, ale także pobudza kreatywność.

Symetria w przyrodzie

Badanie symetrii w przyrodzie to doskonały sposób na nauczenie uczniów o osi symetrii i jej znaczeniu w matematyce. Badając wzory na liściach, owadach lub kamieniach, uczniowie mogą zrozumieć podstawową rolę symetrii w świecie przyrody.

Matematyka w muzyce

Związek matematyki z muzyką to fascynujący temat interdyscyplinarny. Uczniowie mogą zagłębić się w pojęcia takie jak rytm, skale i matematyczne podstawy kompozycji muzycznych, pogłębiając zrozumienie obu przedmiotów.

Matematyka i astronomia

Obserwowanie ciał niebieskich i wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak aplikacja Stellarium, może połączyć matematykę i astronomię. Uczniowie potrafią obliczać długości otwartych łamanych występujących w konstelacjach i obszarów określonych przez gwiazdozbiory.

Geometria w mapach

Nauczanie matematyki poprzez kartografię daje możliwość odkrywania kształtów, obszarów, odległości i skali. Uczniowie mogą analizować mapy, obliczać odległości, a nawet tworzyć własne mapy w określonej skali.

Interdyscyplinarne działania w edukacji matematycznej pokazują, że matematyka nie jest dziedziną odizolowaną, ale mającą zastosowanie w różnych aspektach życia i nauki. Oprócz doskonalenia umiejętności matematycznych zajęcia te rozwijają umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, umożliwiając uczniom stawienie czoła wyzwaniom świata. Wypełniając lukę między matematyką a innymi dyscyplinami, możemy uczynić edukację matematyczną bardziej wciągającą i przydatną, ostatecznie wyposażając uczniów w cenne umiejętności na przyszłość.

Po więcej zapraszam na webinar Akademii Młodego Superbelfra:

 

Notka o autorce: Agnieszka Ogiegło jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku, moderatorką Aktywnej Edukacji CEO, edukatorką Cyfrowobezpiecznych, trenerką ORKE. Należy do społeczności Superbelfrów. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie