Interdyscyplinarnie na matematyce. Jak podnieść kompetencje i zdobyć wiedzę?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Interdyscyplinarność, czyli połączenie różnorodnych dziedzin w celu bardziej wszechstronnego zastosowania wiedzy i wspierania kreatywności uczniów, jest nie tylko możliwa, ale wręcz niezbędna w dzisiejszym nauczaniu przedmiotowym. Matematyka jest często postrzegana przez uczniów jako przedmiot abstrakcyjny i wymagający. Jednakże integrując matematykę z praktycznymi kontekstami, takimi jak czytanie map, przygotowywanie szacunków, interpretacja wyników badań i analiza niezależnie zebranych danych, możemy rzucić światło na matematykę w innym świetle. Co więcej, odkrywanie piękna matematyki w sztuce, rzeźbie i muzyce zachęca do zagłębienia się w krainę „królowej nauk”.

Włączenie podejścia interdyscyplinarnego do nauczania matematyki może zmienić sposób, w jaki uczniowie postrzegają ten przedmiot i angażują się w niego. Matematyka, często postrzegana jako abstrakcyjna i izolowana, może ożyć, gdy zostanie zintegrowana z różnymi dyscyplinami, oferując uczniom głębsze zrozumienie jej znaczenia w życiu codziennym.

Przykłady działań interdyscyplinarnych na lekcji matematyki:

Geometria w architekturze

Jednym z przykładów interdyscyplinarnego nauczania matematyki jest obserwacja geometrii w architekturze. Analizując kształty budynków i koncepcje, takie jak przekątne, linie prostopadłe i kąty, uczniowie zyskują wgląd w wpływ matematyki na projekty architektoniczne. Dzięki takiemu podejściu matematyka staje się istotnym narzędziem w procesie twórczym.

Fraktale i geometria

Fraktale, struktury matematyczne z powtarzającymi się wzorami w różnych skalach, stanowią kolejną drogę interdyscyplinarnych badań. Zachęcanie uczniów do tworzenia fraktali i omawiania związanych z nimi elementów geometrycznych nie tylko zwiększa ich zrozumienie matematyki, ale także pobudza kreatywność.

Symetria w przyrodzie

Badanie symetrii w przyrodzie to doskonały sposób na nauczenie uczniów o osi symetrii i jej znaczeniu w matematyce. Badając wzory na liściach, owadach lub kamieniach, uczniowie mogą zrozumieć podstawową rolę symetrii w świecie przyrody.

Matematyka w muzyce

Związek matematyki z muzyką to fascynujący temat interdyscyplinarny. Uczniowie mogą zagłębić się w pojęcia takie jak rytm, skale i matematyczne podstawy kompozycji muzycznych, pogłębiając zrozumienie obu przedmiotów.

Matematyka i astronomia

Obserwowanie ciał niebieskich i wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak aplikacja Stellarium, może połączyć matematykę i astronomię. Uczniowie potrafią obliczać długości otwartych łamanych występujących w konstelacjach i obszarów określonych przez gwiazdozbiory.

Geometria w mapach

Nauczanie matematyki poprzez kartografię daje możliwość odkrywania kształtów, obszarów, odległości i skali. Uczniowie mogą analizować mapy, obliczać odległości, a nawet tworzyć własne mapy w określonej skali.

Interdyscyplinarne działania w edukacji matematycznej pokazują, że matematyka nie jest dziedziną odizolowaną, ale mającą zastosowanie w różnych aspektach życia i nauki. Oprócz doskonalenia umiejętności matematycznych zajęcia te rozwijają umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, umożliwiając uczniom stawienie czoła wyzwaniom świata. Wypełniając lukę między matematyką a innymi dyscyplinami, możemy uczynić edukację matematyczną bardziej wciągającą i przydatną, ostatecznie wyposażając uczniów w cenne umiejętności na przyszłość.

Po więcej zapraszam na webinar Akademii Młodego Superbelfra:

 

Notka o autorce: Agnieszka Ogiegło jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku, moderatorką Aktywnej Edukacji CEO, edukatorką Cyfrowobezpiecznych, trenerką ORKE. Należy do społeczności Superbelfrów. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie