Krytyczne myślenie jako kluczowa kompetencja w świecie fejków

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w czasach fejków i post-prawd, zalewają nas zewsząd informacje i często trudno się połapać w tym, co jest prawdą, a co fałszem, oddzielić opinie od faktów. Dlatego też kształcenie kompetencji 4K, a w szczególności krytycznego myślenia pełni tak ważną rolę.

Krytyczne myślenie to umiejętność analizy informacji, dostrzeżenia logicznych związków i relacji oraz różnorodnych perspektyw, rozwiązywania problemów i podejmowanie decyzji oraz refleksji. Uczniowie posiadający umiejętność krytycznego myślenia potrafią formułować proste wyjaśnienia, wyciągać wnioski, dokładnie i kompleksowo omawiać zagadnienia, dokonywać właściwych wyborów oraz ocen, aby uporać się z danym problemem (Bayan et al., 2023). Nowe badania pokazują także, że kiedy podnosi się poziom umiejętności krytycznego myślenia, poprawią się także wyniki w nauce (D’Allesio i in., 2019, badanie na studentach MBA).

Krytyczne myślenie rozwijać można na wiele sposobów. Od 14 lat jestem nauczycielem Teorii Wiedzy, czyli kursu krytycznego myślenia, który jest jednym z przedmiotów obowiązkowych w ramach Matury Międzynarodowej IB. W trakcie swojego wystąpienia przybliżyłam kilka metod na rozwijanie tej kompetencji, np. poprzez:

  • rutyny myślowe
  • interdyscyplinarność (koncepty)
  • dyskusje i debaty
  • zadawanie pytań otwartych wymagających uzasadnienia
  • dociekanie "dlaczego tak myślisz?", "co z tego wynika?"
  • analizę różnych perspektyw
  • ocenianie kształtujące
  • czas na refleksję i zadania podsumowujące

Krytyczne myślenie jest ważne jednak nie tylko wtedy, kiedy mówimy o wiedzy przedmiotowej, ale również w życiu codziennym. Pomaga nam ono w adekwatny sposób analizować własne zasoby, przyglądać się swoim stanom emocjonalnym i reagować w oparciu o zebrane informacje. Jest więc podstawą do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych tak istotnych w dzisiejszym świecie.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 i refleksji nad tym jak Wy możecie rozwijać krytyczne myślenie waszych uczniów:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Barbara Ostrowska jest doktorem psychologii, nauczycielką teorii wiedzy i psychologii w programie międzynarodowym IB DP w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski w Lublinie. Moderator szkoleń online, trener i egzaminator. Google Educator oraz Microsoft Certified Educator. Ekspert Fundacji Szkoła z Klasą i Programu Projektor. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie