Krytyczne myślenie jako kluczowa kompetencja w świecie fejków

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w czasach fejków i post-prawd, zalewają nas zewsząd informacje i często trudno się połapać w tym, co jest prawdą, a co fałszem, oddzielić opinie od faktów. Dlatego też kształcenie kompetencji 4K, a w szczególności krytycznego myślenia pełni tak ważną rolę.

Krytyczne myślenie to umiejętność analizy informacji, dostrzeżenia logicznych związków i relacji oraz różnorodnych perspektyw, rozwiązywania problemów i podejmowanie decyzji oraz refleksji. Uczniowie posiadający umiejętność krytycznego myślenia potrafią formułować proste wyjaśnienia, wyciągać wnioski, dokładnie i kompleksowo omawiać zagadnienia, dokonywać właściwych wyborów oraz ocen, aby uporać się z danym problemem (Bayan et al., 2023). Nowe badania pokazują także, że kiedy podnosi się poziom umiejętności krytycznego myślenia, poprawią się także wyniki w nauce (D’Allesio i in., 2019, badanie na studentach MBA).

Krytyczne myślenie rozwijać można na wiele sposobów. Od 14 lat jestem nauczycielem Teorii Wiedzy, czyli kursu krytycznego myślenia, który jest jednym z przedmiotów obowiązkowych w ramach Matury Międzynarodowej IB. W trakcie swojego wystąpienia przybliżyłam kilka metod na rozwijanie tej kompetencji, np. poprzez:

  • rutyny myślowe
  • interdyscyplinarność (koncepty)
  • dyskusje i debaty
  • zadawanie pytań otwartych wymagających uzasadnienia
  • dociekanie "dlaczego tak myślisz?", "co z tego wynika?"
  • analizę różnych perspektyw
  • ocenianie kształtujące
  • czas na refleksję i zadania podsumowujące

Krytyczne myślenie jest ważne jednak nie tylko wtedy, kiedy mówimy o wiedzy przedmiotowej, ale również w życiu codziennym. Pomaga nam ono w adekwatny sposób analizować własne zasoby, przyglądać się swoim stanom emocjonalnym i reagować w oparciu o zebrane informacje. Jest więc podstawą do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych tak istotnych w dzisiejszym świecie.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 i refleksji nad tym jak Wy możecie rozwijać krytyczne myślenie waszych uczniów:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Barbara Ostrowska jest doktorem psychologii, nauczycielką teorii wiedzy i psychologii w programie międzynarodowym IB DP w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski w Lublinie. Moderator szkoleń online, trener i egzaminator. Google Educator oraz Microsoft Certified Educator. Ekspert Fundacji Szkoła z Klasą i Programu Projektor. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie