Rosja rozpoczyna edukację finansową społeczeństwa

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ministerstwo Finansów Federacji Rosyjskiej wspólnie z Bankiem Światowym rozpoczęły Program Edukacji Finansowej społeczeństwa rosyjskiego. Czas realizacji określono na lata 2011-2016. Przy opracowaniu założeń korzystano z doświadczeń międzynarodowych - między innymi oparto się na doświadczeniach Narodowego Banku Polskiego w zakresie edukacji ekonomicznej społeczeństwa.PHOTO: SXC.HU

Zdaniem przedstawicieli Banku Światowego rozpoczęty oficjalnie w Moskwie program jest największym tego typu przesięwzięciem na świecie. Budżet jego wynosi 113 milionów USD, z czego ok. 25% pochodzi ze środków Banku Światowego.

Celem Programu jest poprawa świadomości finansowej społeczeństwa rosyjskiego i wzmocnienie ochrony konsumentów finansowych. Do najważniejszych grup odbiorców zaliczono: młodzież szkolną i akademicką oraz aktywnych finansowo dorosłych o niskich i średnich dochodach.

Program podzielono na pięć komponentów:

1. opracowanie Narodowej Strategii Edukacji Finansowej i rozwój współpracy instytucji publicznych odpowiedzialnych za edukację finansową i ochronę konsumentów;
2. tworzenie infrastruktury projektu (szkolenia, zasoby edukacyjne w internecie, struktury regionalne);
3. programy edukacji finansowej i kampania promocyjna;
4. programy ochrony konsumenckiej i fundusz dobrych pomysłów (granty);
5. koordynacja i zarządzanie projektem.

W pierwszej kolejności opracowana zostanie w Rosji Narodowa Strategia Edukacji Finansowej, a równolegle prowadzone będą projekty pilotażowe w 3 regionach Rosji – Kaliningradzkim, Twerskim i Wołgogradskim. Po zbadaniu i ocenie rezultatów pilotaży program realizowany będzie w kolejnych 8 regionach kraju.

„Kluczem dziś jest świadomy konsument finansowy. Potrzebujemy dziś skutecznej edukacji finansowej“ – powiedział Andre Laboul, dyrektor ds. relacji finansowych i przewodniczący International Network on Financial Education w OECD, zwracając uwagę na związki pomiędzy rozwojem gospodarczym a społeczeństwem, które podejmuje racjonalne decyzje ekonomiczne.

Zdaniem Pedro Alba, dyrektora moskiewskiego oddziału Banku Światowego, obecne kłopoty gospodarcze wielu państwa zachodnich – np. Hiszpanii – są w dużej mierze wynikiem wieloletnich zaniedbań po stronie edukacji finansowej społeczeństwa.

Dlaczego warto pisać o takich inicjatywach? Miałem przyjemność współpracować z organizatorami Programu Edukacji Finansowej Federacji Rosyjskiej od 2009 r., dostarczając im wiedzy i informacji na temat działań edukacyjnych podejmowanych w Polsce i na świecie. Postanowili skorzystać oni z doświadczeń polskich ze względu na sąsiedztwo naszych krajów i pewne podobieństwa w rozwoju społecznym. W szczególności uwzględniono korzyści wynikające z prowadzenia ogólnodostępnego portalu edukacji ekonomicznej i finansowej (na wzór NBPortal.pl) oraz konieczności prowadzenia równoległych działań edukacyjnych w mediach (za wzór posłużyły tu projekty typu edutainment, które NBP prowadził w latach 2005-2007).

Wykorzystano również pewne doświadczenia polskie w konstrukcji metody przekazywania środków do realizatorów działań edukacyjnych (wykonawców, np. organizacji pozarządowych i uczelni). Część projektów podejmowanych w związku z realizacją Narodowej Strategii Edukacyjnej planowana będzie i wdrażana na poziomie centralnym, tak aby zapewnić spójność w osiąganiu celów Programu. Część środków finansowych przeznaczono natomiast na Fundusz Dobrych Pomysłów, z którego finansowane będą (małe granty) najlepsze inicjatywy na poziomie lokalnym. Istotne jest również to, że zasady dystrybucji środków finansowych do końcowych beneficjentów oparte będą w całości o procedury Banku Światowego.

Byłbym bardzo szczęśliwy, gdyby działania podejmowane u naszych sąsiadów zachęciły polskie władze do uruchomienia podobnego programu edukacji finansowej w Polsce. Prowadzone od wielu lat badania świadomości ekonomicznej i finansowej Polaków (NBP, Fundacja Kronenberga) pokazują, że stan wiedzy finansowej w naszym kraju jest na poziomie raczej miernym. Cudem więc można nazwać to, że w trakcie globalnego kryzysu finansowego w latach 2008-2009 portfele Polaków ucierpiały w niewielkim stopniu. Szkoda, że świadomość potrzeby szerokiej edukacji finansowej społeczeństwa jest niska tak w Ministerstwie Finansów, jak i innych instytucjach publicznych, które wpisują edukację finansową w katalog swoich kluczowych celów.

Więcej informacji na temat Programu Edukacji Finansowej Federacji Rosyjskiej można znaleźć w serwisie EconomicEducator.eu.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie