Mama czy tata? Kto lepiej uczy zarządzania pieniędzmi?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chodzi o uczenie dzieci sztuki zarządzania pieniędzmi, mamy i ojcowie wydają się mieć zupełnie inne metody wychowywania – tak można najprościej skomentować wyniki badań kanadyjskiego TD Bank. Zgodnie z wynikami sondażu, 62% wszystkich rodziców zgadza się, że powinni wprowadzać swoje dzieci w temat pieniędzy około 12 roku życia.PHOTO: SXC.HU

Chociaż matki i ojcowie na ogół zgadzają się, kiedy rozpocząć rozmowy związane z gospodarowaniem pieniędzmi, z badania wynika, że różnią się wizją edukacji finansowej.

TD Bank zbadał 1637 konsumentów z różnych części USA, aby lepiej zrozumieć ich znajomość finansów i postaw, w szczególności zaś zbadać rolę rodzica i różnicę w traktowaniu tematu pieniędzy przez matki i ojców.

"Badanie pokazuje, że każdy rodzic ma swój własny wkład w przekazywanie wiedzy i doświadczeń w ramach edukacji finansowej dziecka" - mówi Suzanne Poole, wiceprezes TD Bank. "Oznacza to, że ważne dla matek i ojców winno być połączenie wysiłków w celu zapewnienia, by ich dzieci uczyły się wszystkich aspektów edukacji finansowej, od zagadnienia budżetów miesięcznych do codziennego wydatków.”

Mama vs Tata: wiedza z zakresu finansów

Według badania 34% respondentów oceniło swoją wiedzę finansową jako "dobrą" lub lepiej. Okazuje się, że prawie 10% więcej ojców niż matek uważa się za lepszych specjalistów w tej dziedzinie.  Mimo tych ustaleń, 66% ojców deklaruje, że chciałoby poświęcać więcej czasu na rozmowy z dziećmi o pieniądzach.

Co ciekawe, podczas gdy mamy postrzegają siebie jako mniej „zaawansowane” finansowo, 52% z nich czuje, że to na nich w całości lub w dużej mierze spoczywa odpowiedzialność za edukację finansową ich dzieci.

Mama vs Tata: budżetowanie

Pomimo dowodów, że stworzenie domowego budżetu może przyczynić się do podniesienia zdolności finansowej rodziny, 43% ankietowanych rodzin nie tworzy lub nie trzyma się miesięcznych budżetów. Jeszcze bardziej interesujące są różnice w rodzicielskich powodach, dla których tego nie robią: 35% ojców i 22% matek uważa, że nie mają potrzeby tworzenia budżetu. Natomiast 19% matek w porównaniu do 12% ojców twierdzi, że budżetowanie jest zbyt skomplikowane i nie wiedzą one, jak sobie z nim poradzić.

Mama vs Tata: działania edukacyjne w akcji

Jeśli chodzi o działania podejmowane przez rodziców wobec ich dzieci w celu zwiększania ich kompetencji w zakresie zarządzania pieniędzmi, matki są bardziej skłonne do angażowania się w codzienną edukację: uczą dzieci, jak liczyć pieniądze (81%), rozmawiają o finansach podczas robienia zakupów (70%), zachęcają do oszczędzanie pieniędzy w skarbonce (70%).

Tatusiowie, z drugiej strony, są bardziej skupieni na konkretnych, namacalnych aspektach pieniądza: dają kieszonkowe (52%), pomagają dzieciom stawiać cele oszczędnościowe (32%), decydują w domu o sprawach finansowych (61%).

Podsumowując, z badania wynika, że rodzice, zwłaszcza w obliczu recesji, rozmawiają ze swoimi dziećmi częściej o pieniądzach (55%), przygotowując ich na problemy finansowe, które mogłyby nadejść. Z drugiej strony aż 47% rodzin nie planuje domowego budżetu i tylko jedna na trzy wyznacza sobie cele, na które odkładane są oszczędności.

Rola, jaką pełnią rodzice w kształtowaniu w dzieciach postaw wobec zarabiania, oszczędzania, gospodarowania pieniędzmi, jest bez wątpienia ogromna. I wcześniej zaczynamy przekazywać dzieciom wiedzę o finansach, tym łatwiej wyrabiamy u nich nawyki, budzimy świadomość i odkrywamy możliwe szanse i trudności. Warto przy tym pamiętać o łacińskiej sentencji: słowa uczą, przykłady pociągają.

(Źródło: TD Bank za portalem EconomicEducator.eu)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie