Sześć rad dla nauczyciela na początek roku szkolnego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zarówno, gdy rozpoczynamy pracę w szkole, jak i wtedy, gdy mamy już doświadczenie warto pytać i prosić o pomoc koleżanki i kolegów z pracy. Oto kilka podpowiedzi od nauczycielki szkoły podstawowej.

Od pierwszego dnia wprowadź swoje zasady

Nauczyciel może chcieć dać więcej swobody uczniom przez pierwsze dni w nowym roku szkolnym. Jednak potem będzie trudno wprowadzić jakieś zasady, bo będą odbierane jako dodatkowe szykany. Najlepiej z uczniami zasady przedyskutować i po wyjaśnieniu, uzyskać zgodę uczniów na ich przestrzeganie. Zasad i reguł nie powinno być dużo i powinniśmy zadbać, aby były dla uczniów zrozumiale i akceptowalne.

Buduj relacje

Nawiązanie silnych relacji na początku roku szkolnego jest kluczem do łagodzenia trudności pojawiających się w miarę upływu czasu. Nie daje to gwarancji, że nie spotkamy konfliktów, ale dobre relacje tworzą podstawę do ich rozwiązywania trudności.

Nie muszą to być wyszukane sposoby na budowanie relacji, wystarczy rozmawiać z uczniami, pytać o ich samopoczucie i wykazywać zainteresowanie.

Próbuj

Próbuj i szukaj nowych rozwiązań. Nie obawiaj się ich, zawsze można się wycofać.

Warto obserwować innych nauczycieli, rozmawiać o ich wypróbowanych metodach, prosić o wskazówki.

Nie daj się zwieść – „Zawsze tak robiliśmy”

Trudno jest przełamać zwyczaje. Wydaje się, że jeśli coś pracowało kiedyś, to teraz też będzie. Uczniowie w klasach są różni, jeśli coś nie działa, można to poprawić lub zmienić. Warto śledzić badania i proponowane najlepsze praktyki w edukacji.

Myśl pozytywnie

Praca nauczyciela często narażona jest na problemy i trudności. One osłabiają optymizm. Warto pamiętać, że jeśli nawet uczeń czy rodzic sprawiają trudności, to nie jest to ich zamierzony cel, prawdopodobnie mają dobre intencje. Takie nastawienie zaoszczędzi czas, energię i stres.

Warto wyjaśniać sprawę i działać profilaktycznie. Założenie pozytywnych intencji nie oznacza ignorowania rzeczywistych problemów, ale pomaga reagować profesjonalnie i z empatią.

Rób to, co lubisz 

W ten sposób dajesz uczniom dobry przykład. Warto być wzorem pasji i ciekawości, energia jest zaraźliwa. Uczniowie często naśladuje nauczyciela, a dla nauczyciela dobrze jest otaczać się tym co lubi. Szkoła to nie tylko miejsce dla uczniów, ale też dla nauczycieli.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem dr Brienne May z Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jak zawsze mądra refleksja.
Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie