Popularność nagrodzonego w 2007 roku dwoma Oskarami filmu dokumentalnego „Niewygodna prawda” (prowadzonego przez Ala Gore’a), prezentującego globalne spojrzenie na istniejące zagrożenia dla środowiska naturalnego, spowodowało zmianę myślenia wielu firm o ekologii. Teraz po prostu wypada wszystko robić na „zielono”.
Dowodem na zmianę sposobu myślenia mogą być pro-ekologiczne serwisy internetowe, które utworzyły ostatnio dziennik The Washington Post oraz magazyn National Geographic. Oba wydawnictwa chcą wykorzystać lansowaną w mediach oraz w biznesie modę i jednocześnie przyciągnąć nowych czytelników i reklamodawców z firm, które stawiają na działania pro-ekologiczne.
Serwis Spring.com, który w maju 2007 r. uruchomił The Washington Post, skierowany jest do kobiet dbających o środowisko. W ciągu trzech tygodni ponad 100 tys. osób zaprenumerowało newsletter Spring.com. Serwis podzielony został na pięć kategorii tematycznych: żywność, moda, uroda, dom i styl życia. Każdy dział oprócz tekstów przygotowanych pod konsumentów zawiera wiele krótkich filmów wideo. W sekcji poświęconej pielęgnacji urody można obejrzeć prezentację pro-ekologicznego zabiegu manicure i pedicure, a w sekcji dotyczącej diety na odwiedzających stronę czeka pokaz gotowania potraw ze zdrowej żywności.
Redaktorzy deklarują, że dziennie dodawać będą około sześciu artykułów promujących w sposób nienarzucający ekologiczny styl życia, albo „ekologię w wersji light". Nie chodzi więc o to, aby przytłoczyć odbiorcę poradami ekologicznymi. Jak zauważa Jeanie Pyun, redaktor naczelna serwisu - Naszą grupą docelową jest 95 proc. osób, które pragną być w 5 proc. pro-ekologiczne, a nie 5 proc. ludzi, którzy pragną być pro-ekologiczni w 95 proc. Zaletą serwisu jest więc jego powszechny odbiorca – co przekonuje reklamodawców do zamieszczania w nim reklam.
Na podobny pomysł wpadło Towarzystwo National Geographic, które w związku z przejęciem witryny TheGreenGuide.com uruchomiło serwis Green.NationalGeographic.com. Znajdzie się w nim ponad 2 tys. wiadomości dotyczących środowiska naturalnego, nie tylko w formie opracowań tematycznych i porad, ale również filmów instruktażowych dotyczących działań przyjaznych środowisku.
Analitycy znanej firmy badawczej Forrester Research przewidują, że w najbliższych latach liczba firm reklamujących swoje produkty pro-ekologiczne gwałtownie wzrośnie. Ich zdaniem rynek ekologiczny znajduje się na szczycie listy nowych rynków, w które warto inwestować.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).