Gimnazjaliści bardzo obywatelscy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja społecznaPoziom edukacji obywatelskiej w polskich szkołach jest na bardzo przyzwoitym poziomie. Polscy gimnazjaliści w badaniach wiedzy obywatelskiej zajęli wysokie 6. miejsce wśród uczniów z 38 krajów i pięciu kontynentów. Tak dobre miejsce to zasługa nie tylko dobrych nauczycieli, ale również świetnej pracy organizacji pozarządowych zajmujących się edukacją obywatelską.
 
Polscy gimnazjaliści zajęli szóste miejsce w międzynarodowym badaniu International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), którego celem jest pomiar wiedzy obywatelskiej i postaw nastolatków wobec spraw publicznych. Na czele pierwszej dziesiątki znaleźli się uczniowie ze Skandynawii: Finowie, Duńczycy i Szwedzi. Czwarte i piąte miejsce zajęli uczniowie z Korei Południowej i Tajwanu.

Badanie przeprowadzono w 2009 roku w 38 krajach z pięciu kontynentów. Wzięło w nim udział ponad 140 tys. uczniów i 62 tys. nauczycieli z przeszło 5 tys. szkół. Na testy i pytania odpowiadali uczniowie ósmego poziomu nauczania - w Polsce byli to uczniowie II klasy gimnazjum.

"Szóste miejsce polskich uczniów zasługuje na uznanie, szczególnie na tle wyników młodzieży z krajów o długiej i nieprzerwanej tradycji demokratycznych rządów, takich jak Szwajcaria, Anglia czy Belgia" – powiedział Grzegorz Żurawski z Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Żurawski zauważył, iż analiza wyników w poszczególnych społeczeństwach pokazuje, że stosunkowo duża część polskich nastolatków może się poszczycić znaczną wiedzą o polityce i sprawach społecznych. Wynik na najwyższym, trzecim poziomie, uzyskało 41% polskich uczniów, podczas gdy np. w Austrii 29%, a w Czechach 28% badanych nastolatków.

Dobry wynik „obywatelskości“ gimnazjalistów to w dużej mierze zasługa nie tylko szkoły i nauczycieli, ale również organizacji pozarządowych. To one stanowią innowacyjną siłę napędową w kształceniu postaw obywatelskich, przynosząc do szkół różnego typu projekty aktywizujące młodzież. To dzięki nim przedmiot wiedza o społeczeństwie w przeciwieństwie do innych szkolnych przedmiotów, stał się źródłem praktycznej i użytecznej wiedzy dla młodych ludzi na temat państwa, w którym żyją. Wprowadzenie metody projektu do podstawy programowej gimnazjum pozwoli na jeszcze większy udział młodzieży w inicjatywach kształtujących postawy obywatelskie. Możliwości są tu nieograniczone i młodzież – o czym świadczą na przykład projekty Centrum Edukacji Obywatelskiej – bardzo dobrze przyjmuje kolejne propozycje działań z różnych obszarów, na które szkoły mniej do tej pory zwracały uwagę. Warto zauważać ten wysiłek, gdyż bez niego Polska nie miałaby tak dobrych wyników w badaniu ICCS.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. własne) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie