Poziom edukacji obywatelskiej w polskich szkołach jest na bardzo przyzwoitym poziomie. Polscy gimnazjaliści w badaniach wiedzy obywatelskiej zajęli wysokie 6. miejsce wśród uczniów z 38 krajów i pięciu kontynentów. Tak dobre miejsce to zasługa nie tylko dobrych nauczycieli, ale również świetnej pracy organizacji pozarządowych zajmujących się edukacją obywatelską.
Polscy gimnazjaliści zajęli szóste miejsce w międzynarodowym badaniu International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), którego celem jest pomiar wiedzy obywatelskiej i postaw nastolatków wobec spraw publicznych. Na czele pierwszej dziesiątki znaleźli się uczniowie ze Skandynawii: Finowie, Duńczycy i Szwedzi. Czwarte i piąte miejsce zajęli uczniowie z Korei Południowej i Tajwanu.
Badanie przeprowadzono w 2009 roku w 38 krajach z pięciu kontynentów. Wzięło w nim udział ponad 140 tys. uczniów i 62 tys. nauczycieli z przeszło 5 tys. szkół. Na testy i pytania odpowiadali uczniowie ósmego poziomu nauczania - w Polsce byli to uczniowie II klasy gimnazjum.
"Szóste miejsce polskich uczniów zasługuje na uznanie, szczególnie na tle wyników młodzieży z krajów o długiej i nieprzerwanej tradycji demokratycznych rządów, takich jak Szwajcaria, Anglia czy Belgia" – powiedział Grzegorz Żurawski z Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Żurawski zauważył, iż analiza wyników w poszczególnych społeczeństwach pokazuje, że stosunkowo duża część polskich nastolatków może się poszczycić znaczną wiedzą o polityce i sprawach społecznych. Wynik na najwyższym, trzecim poziomie, uzyskało 41% polskich uczniów, podczas gdy np. w Austrii 29%, a w Czechach 28% badanych nastolatków.
Dobry wynik „obywatelskości“ gimnazjalistów to w dużej mierze zasługa nie tylko szkoły i nauczycieli, ale również organizacji pozarządowych. To one stanowią innowacyjną siłę napędową w kształceniu postaw obywatelskich, przynosząc do szkół różnego typu projekty aktywizujące młodzież. To dzięki nim przedmiot wiedza o społeczeństwie w przeciwieństwie do innych szkolnych przedmiotów, stał się źródłem praktycznej i użytecznej wiedzy dla młodych ludzi na temat państwa, w którym żyją. Wprowadzenie metody projektu do podstawy programowej gimnazjum pozwoli na jeszcze większy udział młodzieży w inicjatywach kształtujących postawy obywatelskie. Możliwości są tu nieograniczone i młodzież – o czym świadczą na przykład projekty Centrum Edukacji Obywatelskiej – bardzo dobrze przyjmuje kolejne propozycje działań z różnych obszarów, na które szkoły mniej do tej pory zwracały uwagę. Warto zauważać ten wysiłek, gdyż bez niego Polska nie miałaby tak dobrych wyników w badaniu ICCS.
(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. własne)