Uczyć się by pracować, pracować ciągle się ucząc

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez całe życieUruchomiony w 2007 r. Lifelong Learning Programme zwraca uwagę na to, że edukacja i rozwój kompetencji muszą trwać przez całe nasze życie, także zawodowe, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu w osobistym rozwoju technologii edukacyjnych XXI w. Dlatego też jeden z dokumentów (tzw. Vision Papers), które powstały w projekcie Learnovation, dotyczy relacji nauki z pracą. 
 
Europejscy specjaliści bez trudu zauważyli błędy i problemy związane z tym aspektem uczenia. Przede wszystkim zwrócili oni uwagę na nieskuteczne i ograniczone wykorzystanie e-learningu w przekazywaniu informacji. Obecnie, pomimo, że jest on powszechnie wykorzystywany przez duże korporacje, nie spełnia swojego podstawowego założenia. Zamiast przekazywać dodatkową wiedzę do samodzielnego opanowania, ukazuje tylko najważniejsze zagadnienia – staje się przez to raczej prostą i łatwo dostępną ogólną informacją, niż narzędziem do indywidualnej nauki, czy platformą wymiany doświadczeń. Co więcej odnotowali oni niską skuteczność e-learningu jako sposobu szkolenia pracowników małych i średnich przedsiębiorstw. Źle opracowane pakiety potęgują brak emocjonalnej części szkolenia – kontaktu osobistego z trenerem, co prowadzi do zmniejszenia jego efektywności, bo poziom motywacji osób po e-learningu jest mniejszy niż w przypadku zwykłych szkoleń. Kolejnym zauważonym problemem jest brak współpracy w celu wymiany doświadczeń pomiędzy specjalistami. Stworzenie sieci kontaktów i kanałów komunikacji (np. stworzenie pakietów e-learningowych) jest ważnym elementem LLL Programme.

Dokument ten ukazuje również niedoskonałości wykryte w obszarze nauki towarzyszącej pracy zawodowej. Jeśli chcemy aby e-learning był efektywnym sposobem na zwiększanie kompetencji pracowników powinniśmy pamiętać, że powinny być one dostosowane do indywidualnych cech i potrzeb użytkowników, np, ze względu na wiek czy poziom zaawansowania w korzystaniu z komputera i multimedialnych technologii. Dlatego działy HR powinny skupić swoją uwagę na zarządzaniu różnorodnością i tak dostosować prowadzone przez siebie działania, tak by każdy z pracowników mógł otrzymać szkolenie e-learning dopasowane do jego potrzeb. Należy również pamiętać, że przeprowadzenie szkolenia (tradycyjnego czy w wersji elektronicznej) z innowacyjnych metod pracy jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż zakup odpowiednich książek. Trenerzy potrafią zaadaptować nowe technologie i przygotować odpowiednie szkolenia w krótszym czasie niż zespoły opracowujące podręczniki. Szkolenia opracowywane są indywidualnie na potrzeby grupy biorącej udział w zajęciach, przez co można dopracować ich program do aktualnych potrzeb.

Jak więc powinno wyglądać nowoczesne miejsce pracy, w którym każdy z nas będzie mógł uczyć się przez całe życie? W dokumencie znajdujemy rozwiązania, które po wprowadzeniu zwiększą jakość pracy osób zatrudnionych. Firmy powinny tworzyć przyjazne środowisko do wymiany doświadczeń i umiejętności, tak aby sfera dokształcania pracowników w naturalny sposób łączyła się ze sferą ich obowiązków i pracy. Stworzenie nawyku podnoszenia kwalifikacji  przez pracowników w naturalny sposób zwiększy ich motywację i podniesie efektywność. 

Kolejnym zadaniem jest zmniejszenie udziału teoretycznych i podręcznikowych rozwiązań w wykonywanej pracy. Należy konfrontować naukową wiedzę z własnymi doświadczeniami (edukacja nieformalna), a do rozwiązywania problemów - zamiast używać gotowych rozwiązań - powinno się poszukiwać nowych metod (poprzez: szkolenia, burze mózgów, e-learning, współpracę z innymi specjalistami, wymianę doświadczeń pracowników). Co więcej w rozwoju swoich kompetencji powinniśmy wykorzystywać najnowsze zdobycze techniki, a nasze miejsce pracy powinno zapewniać nam dostęp do nowych technologii. Poziom szkoleń nie powinien zależeć od naszego stażu pracy czy stanowiska, a raczej powinien być dobierany indywidualnie do naszych potrzeb. Skutecznym narzędziem może okazać się tu EQF, czyli jednolity system oceniania kwalifikacji i poziomu edukacji, który ma być wprowadzony w UE do 2012r. 

Wiedza i umiejętności, doświadczenie i postawy wymagane w nowoczesnym miejscu pracy są różnorodne, dlatego powinniśmy pamiętać, że ważnym sposobem na podniesienie kwalifikacji jest stworzenie sieci edukatorów wewnątrz i zewnątrz firmy. Upowszechnienie wymiany doświadczeń i wiedzy w takiej sieci jest ważnym elementem rozwoju edukacji przez całe życie. Ostatnim ważnym zadaniem jest upowszechnienie wśród pracodawców opinii, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników powinno należeć do głównych celów firmy. 

Dając pracownikowi możliwość rozwoju i poszerzania wiedzy, zwiększamy jego motywacje i kompetencje, a przede wszystkim umożliwiamy samodzielną optymalizację jego pracy, co może podwyższać jego wydajność pracy i prowadzić w efekcie końcowym do powiększenia zysków przedsiębiorstwa. 

Pobierz dokument „Learning to work and working to learn in 2025” w jezyku angielskim (PDF).
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie