O edukacji przestrzennej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przestrzenna„Każdy ma prawo do pięknego krajobrazu, życia w zdrowym środowisku i harmonijnym otoczeniu” – tak zaczyna się Karta Drahimska opracowana przez uczestników warsztatów „Potyczki z architekturą”, która jest wyrazem nowej świadomości budzonej w młodym pokoleniu przez środowiska promujące w Polsce edukację przestrzenną.
 
Edukacja przestrzenna
Czym jest owa edukacja i jakie cele sobie stawia? Jak pisze na swojej stronie Anna Wróbel, architekt krajobrazu i autorka pierwszego w kraju programu edukacji architektonicznej dla gimnazjum „Dialog z otoczeniem”: to zespół metod i środków służących zbudowaniu świadomości na temat wartości otaczającego krajobrazu i przyswojeniu podstawowej wiedzy o środowisku i architekturze oraz wspomagających dokonywanie pozytywnych zmian w otoczeniu.

Gdybyśmy zajrzeli na takie lekcje do naszych północnych czy zachodnich sąsiadów, przekonalibyśmy się, że architektura i projektowanie nie są dziedzinami zarezerwowanymi dla fachowców, bowiem uczenie dzieci i młodzieży potrzeby dbania o jakość otoczenia, podejmowania mądrych wyborów odnośnie kształtowania otaczającego ich środowiska jest  w wielu krajach europejskich ważnym elementem edukacji obywatelskiej.

Od budowania z klocków do kreowania świata
Te ważne cele najłatwiej osiągnąć poprzez zapraszanie dzieci i młodzieży do projektów, które poprzez zabawę i wspólne działanie wprowadzają je w świat brył, faktur, kolorów, skali, pozwalają rozwijać świadomość współuczestnictwa i wpływu na przestrzeń wokół nich, budują ich wiedzę z zakresu architektury i sztuki.

Można zacząć od powiązania edukacji przestrzennej z matematyką, historią, fizyką czy geografią – poprzez budowanie brył geometrycznych, zapoznawaniu się z rozwojem cywilizacji poprzez zmiany w budownictwie i urbanistyce, uczenie się o siłach nacisku, itp.

Dzieci i młodzież czują się ważne i zmotywowane, gdy prosi się je o wyrażenie opinii i współudział w projektowaniu miejsc, takich jak szkoła czy plac zabaw. Chętnie włączają się także w akcje rewitalizacji przestrzeni brzydkich, zaniedbanych, opuszczonych, którym przywracają nową jakość, nowe życie.

Rozumieć to znaczy: mieć wpływ

„Szacunek do własnego środowiska świadczy o poziomie kultury narodu. Od wykształconej w młodym wieku wrażliwości na jakość otoczenia (…) zależą przyszłe zachowania związane z właściwym użytkowaniem przestrzeni naszego Kraju." - pisze w swoim artykule – manifeście Dariusz Śmiechowski, architekt, pomysłodawca wielu projektów edukacyjnych z tej dziedziny.
 
Dlatego też warto pomyśleć, co możemy zrobić, by w szkolnych programach pojawiały się częściej elementy edukacji przestrzennej. Nie chodzi bowiem o kolejny przedmiot, na którym wtłoczymy uczniom do głów wiedzę o historii i funkcji architektury, ale o budzenie świadomości poprzez praktyczne działania zachęcające do odważnego i odpowiedzialnego działania na rzecz swego otoczenia.

Akcje i projekty edukacyjne podejmowane przez środowiska architektów, projektantów, dizajnerów   m.in. w Wielkiej Brytanii i Niemczech, a także w Polsce prezentuje w piśmie i na stronie Autoportretu – piśmie o dobrej przestrzeni Anna Komorowska oraz na ciekawym blogu autorki. W kolejnym artykule z tego cyklu postaramy się zaprezentować Państwu kilka z nich.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie