Podróże dalekie i całkiem bliskie, czyli jak poznawać świat z dziećmi?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podobno podróże kształcą. Podobno też otwierają na świat. Piszę podobno, bo dzieje się tak tylko wtedy, kiedy tego chcemy. Podróż w jednym wyzwoli chęć na robienie więcej, pozwoli poznać kulturę, dowiedzieć się czegoś o świecie, a innemu… pozwoli odpocząć, ale z rozwojem i poznawaniem świata nie będzie miała nic wspólnego. Dla mnie podróże pozwalają też poczuć wolność i realizować marzenia, a kto nie lubi marzyć?

Jednak podróże w moim wystąpieniu są tylko pretekstem, bo tak naprawdę chodzi o to, żeby poznawać świat. Wiem, że zarówno wejście do Piramidy Cheopsa, jak spacer po lesie niedaleko domu pozwalają realizować to założenie. Dzieci (i dorośli) chcą wiedzieć, chcą się rozwijać i znajdować odpowiedzi na swoje pytania. Rolą mądrego dorosłego, nauczyciela czy edukatora jest pomóc swoim podopiecznym w tej wędrówce po świecie. W rozwoju.

Z moich doświadczeń wynika, że zdobywanie o świecie to przede wszystkim wykorzystywanie naturalnej ciekawości i często nauka “przy okazji”. Każdy temat pozwala na poszerzanie wiedzy. Naszą - nauczycielską - rolą jest zauważanie potencjału w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych. Znajomość kontynentów, orientowanie się w przestrzeni geograficznej i świadomość życia w społeczności to ważne kompetencje. Wiedza o tym, że nie jesteśmy sami, a świat który nas otacza jest różnorodny pomaga go zrozumieć. Możemy z niego czerpać i brać przykład.

A kiedy możemy się o nim uczyć? Słuchając prognozy pogody i zastanawiając się, jak wyglądają miejsca, o których mowa. Przeglądając mapy i atlasy. Biorąc udział w różnorodnych projektach m.in. eTwinningowych. Czytając książki, oglądając filmy i słuchając bajek. Tworząc własne notatki, mapy myśli, książki i plakaty. Czytając lektury i poznając życie tych, którzy je stworzyli.

Każda sytuacja edukacyjna i ta codzienna stwarza okazję do poznawania świata. Najważniejsze to umieć ją zauważyć i wykorzystać. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Sabina Piłat jest edukatorką, nauczycielką, youtuberką i podróżniczką. Twórczyni kanału YouTube z filmami edukacyjnymi Nauka w plecaku. Trenerka i twórczyni materiałów, publikacji oraz projektów edukacyjnych. Należy do grupy Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie