Podobno podróże kształcą. Podobno też otwierają na świat. Piszę podobno, bo dzieje się tak tylko wtedy, kiedy tego chcemy. Podróż w jednym wyzwoli chęć na robienie więcej, pozwoli poznać kulturę, dowiedzieć się czegoś o świecie, a innemu… pozwoli odpocząć, ale z rozwojem i poznawaniem świata nie będzie miała nic wspólnego. Dla mnie podróże pozwalają też poczuć wolność i realizować marzenia, a kto nie lubi marzyć?
Jednak podróże w moim wystąpieniu są tylko pretekstem, bo tak naprawdę chodzi o to, żeby poznawać świat. Wiem, że zarówno wejście do Piramidy Cheopsa, jak spacer po lesie niedaleko domu pozwalają realizować to założenie. Dzieci (i dorośli) chcą wiedzieć, chcą się rozwijać i znajdować odpowiedzi na swoje pytania. Rolą mądrego dorosłego, nauczyciela czy edukatora jest pomóc swoim podopiecznym w tej wędrówce po świecie. W rozwoju.
Z moich doświadczeń wynika, że zdobywanie o świecie to przede wszystkim wykorzystywanie naturalnej ciekawości i często nauka “przy okazji”. Każdy temat pozwala na poszerzanie wiedzy. Naszą - nauczycielską - rolą jest zauważanie potencjału w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych. Znajomość kontynentów, orientowanie się w przestrzeni geograficznej i świadomość życia w społeczności to ważne kompetencje. Wiedza o tym, że nie jesteśmy sami, a świat który nas otacza jest różnorodny pomaga go zrozumieć. Możemy z niego czerpać i brać przykład.
A kiedy możemy się o nim uczyć? Słuchając prognozy pogody i zastanawiając się, jak wyglądają miejsca, o których mowa. Przeglądając mapy i atlasy. Biorąc udział w różnorodnych projektach m.in. eTwinningowych. Czytając książki, oglądając filmy i słuchając bajek. Tworząc własne notatki, mapy myśli, książki i plakaty. Czytając lektury i poznając życie tych, którzy je stworzyli.
Każda sytuacja edukacyjna i ta codzienna stwarza okazję do poznawania świata. Najważniejsze to umieć ją zauważyć i wykorzystać. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.
Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.
Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.
Notka o autorce: Sabina Piłat jest edukatorką, nauczycielką, youtuberką i podróżniczką. Twórczyni kanału YouTube z filmami edukacyjnymi Nauka w plecaku. Trenerka i twórczyni materiałów, publikacji oraz projektów edukacyjnych. Należy do grupy Superbelfrzy Mini.