Jesienne zabawy w lesie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jesień to idealny czas, aby wybrać się z uczniami i uczennicami na łono natury i korzystać z bogactwa, które oferują nam lasy i parki. A zatem - ruszamy na kolejną wyprawę!

Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zabawy z woreczkiem. Dzieci losowały woreczek z narysowanymi kształtami, a ich zadaniem było odnalezienie w lesie naturalnych darów, takich jak szyszki, żołędzie czy gałązki, które przypominały wylosowane kształty. Było to doskonałe ćwiczenie na spostrzegawczość i cierpliwość. Następnie, używając znalezionych przedmiotów, stworzyliśmy orkiestrę leśnych dźwięków. Każdy „instrument” miał swój wyjątkowy dźwięk, od szumu przypominającego wiatr po stukot naśladujący kroki wiewiórki. Nie zabrakło też krótkich scenek teatralnych w zwierzęcych maskach. Zabawa przyniosła mnóstwo radości!

Podczas spaceru zatrzymaliśmy się, aby wsłuchać się w otaczające nas dźwięki przyrody. Szum liści, delikatny wiatr i śpiew ptaków stworzyły prawdziwą symfonię natury. Postanowiliśmy zamienić to w zabawę – z zamkniętymi oczami próbowaliśmy rozpoznać odgłosy ptaków i innych mieszkańców lasu.

Zadanie z lusterkiem przeniosło nas w magiczny świat. Trzymając lusterko pod odpowiednim kątem, obserwowaliśmy korony drzew, mając wrażenie, że spacerujemy po ich wierzchołkach. To prosty, ale bardzo efektowny sposób na rozwinięcie wyobraźni i dostrzeżenie lasu z zupełnie innej perspektywy.

Tworzyliśmy „dzieła sztuki” z naturalnych skarbów – liści, gałązek, kory drzew – i umieszczaliśmy je w widocznych miejscach, zastanawiając się, czy przechodzący spacerowicze zauważą nasze twórcze projekty. Przy okazji przekonaliśmy się, że do stworzenia obrazu nie potrzebujemy farb ani płótna – wystarczy odrobina wyobraźni, ziemia, woda i to, co oferuje nam las.

Zabawą, która bardzo przypadła dzieciom do gustu, było dopasowywanie liści do opisu drzewa. Aby łatwiej zapamiętać, z jakiego drzewa pochodzi dany liść, wymyślaliśmy do nich symbole i skojarzenia. W ten sposób nauka przyrody stała się nie tylko ciekawa, ale również interaktywna i pełna śmiechu. Później, wycinając jeże z papieru, ozdabialiśmy je jesiennymi skarbami – liśćmi, kasztanami i żołędziami, które potem zabraliśmy do klasy.

Nasza wycieczka miała również wymiar ekologiczny. Uzbrojeni w worek na śmieci, zbieraliśmy odpady napotkane na trasie. Po powrocie do klasy kontynuowaliśmy temat drzew, tworząc mapy myśli o ich roli w przyrodzie. Po wysłuchaniu prezentacji, uczniowie samodzielnie tworzyli notatki graficzne – rysunki i grafiki, które pomagały uporządkować zdobytą wiedzę. Następnego dnia dzieci wykonały ludziki z kasztanów, które zebrały podczas wycieczki.

Nasze jesienne zabawy w lesie pokazują, jak wiele korzyści niesie ze sobą kontakt z naturą. Oprócz ruchu na świeżym powietrzu, uczniowie rozwijają swoje zmysły, wyobraźnię oraz poczucie odpowiedzialności za środowisko. Każda taka wyprawa to nie tylko okazja do zabawy, ale także do nauki i rozwijania kreatywności. Wyjścia integrują uczniów i wzmacniają ich miłość do przyrody. Lekcja w lesie lub parku w piękny, jesienny dzień może stać się niezapomnianym doświadczeniem!

Powyższe aktywności i zabawy jesienne w lesie zostały zrealizowane na warsztatach przyrodniczych z Tulę Las.

 

Notka o autorce: Edyta Karwowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 16 w Warszawie. Ambasadorka, trenerka takich programów jak: Asy Internetu Fundacji Szkoły z Klasą, Uniwersytet Dzieci w Klasie, program eTwinning. Koordynatorka licznych projektów eTwinning. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie