Jesienne zabawy w lesie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jesień to idealny czas, aby wybrać się z uczniami i uczennicami na łono natury i korzystać z bogactwa, które oferują nam lasy i parki. A zatem - ruszamy na kolejną wyprawę!

Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zabawy z woreczkiem. Dzieci losowały woreczek z narysowanymi kształtami, a ich zadaniem było odnalezienie w lesie naturalnych darów, takich jak szyszki, żołędzie czy gałązki, które przypominały wylosowane kształty. Było to doskonałe ćwiczenie na spostrzegawczość i cierpliwość. Następnie, używając znalezionych przedmiotów, stworzyliśmy orkiestrę leśnych dźwięków. Każdy „instrument” miał swój wyjątkowy dźwięk, od szumu przypominającego wiatr po stukot naśladujący kroki wiewiórki. Nie zabrakło też krótkich scenek teatralnych w zwierzęcych maskach. Zabawa przyniosła mnóstwo radości!

Podczas spaceru zatrzymaliśmy się, aby wsłuchać się w otaczające nas dźwięki przyrody. Szum liści, delikatny wiatr i śpiew ptaków stworzyły prawdziwą symfonię natury. Postanowiliśmy zamienić to w zabawę – z zamkniętymi oczami próbowaliśmy rozpoznać odgłosy ptaków i innych mieszkańców lasu.

Zadanie z lusterkiem przeniosło nas w magiczny świat. Trzymając lusterko pod odpowiednim kątem, obserwowaliśmy korony drzew, mając wrażenie, że spacerujemy po ich wierzchołkach. To prosty, ale bardzo efektowny sposób na rozwinięcie wyobraźni i dostrzeżenie lasu z zupełnie innej perspektywy.

Tworzyliśmy „dzieła sztuki” z naturalnych skarbów – liści, gałązek, kory drzew – i umieszczaliśmy je w widocznych miejscach, zastanawiając się, czy przechodzący spacerowicze zauważą nasze twórcze projekty. Przy okazji przekonaliśmy się, że do stworzenia obrazu nie potrzebujemy farb ani płótna – wystarczy odrobina wyobraźni, ziemia, woda i to, co oferuje nam las.

Zabawą, która bardzo przypadła dzieciom do gustu, było dopasowywanie liści do opisu drzewa. Aby łatwiej zapamiętać, z jakiego drzewa pochodzi dany liść, wymyślaliśmy do nich symbole i skojarzenia. W ten sposób nauka przyrody stała się nie tylko ciekawa, ale również interaktywna i pełna śmiechu. Później, wycinając jeże z papieru, ozdabialiśmy je jesiennymi skarbami – liśćmi, kasztanami i żołędziami, które potem zabraliśmy do klasy.

Nasza wycieczka miała również wymiar ekologiczny. Uzbrojeni w worek na śmieci, zbieraliśmy odpady napotkane na trasie. Po powrocie do klasy kontynuowaliśmy temat drzew, tworząc mapy myśli o ich roli w przyrodzie. Po wysłuchaniu prezentacji, uczniowie samodzielnie tworzyli notatki graficzne – rysunki i grafiki, które pomagały uporządkować zdobytą wiedzę. Następnego dnia dzieci wykonały ludziki z kasztanów, które zebrały podczas wycieczki.

Nasze jesienne zabawy w lesie pokazują, jak wiele korzyści niesie ze sobą kontakt z naturą. Oprócz ruchu na świeżym powietrzu, uczniowie rozwijają swoje zmysły, wyobraźnię oraz poczucie odpowiedzialności za środowisko. Każda taka wyprawa to nie tylko okazja do zabawy, ale także do nauki i rozwijania kreatywności. Wyjścia integrują uczniów i wzmacniają ich miłość do przyrody. Lekcja w lesie lub parku w piękny, jesienny dzień może stać się niezapomnianym doświadczeniem!

Powyższe aktywności i zabawy jesienne w lesie zostały zrealizowane na warsztatach przyrodniczych z Tulę Las.

 

Notka o autorce: Edyta Karwowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 16 w Warszawie. Ambasadorka, trenerka takich programów jak: Asy Internetu Fundacji Szkoły z Klasą, Uniwersytet Dzieci w Klasie, program eTwinning. Koordynatorka licznych projektów eTwinning. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...
Ja bym dodał trzecią grupę, do której sam się zaliczam: "ekonomiści", którzy rozważają, czy STAĆ NAS...
Tylko jedna trzecia czuje, że ma problemy? Poza centrami miast wojewódzkich ma je raczej WIĘKSZOŚĆ, ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Scenariusze rozwoju zawodu nauczyciela w Polsce
Nie wiem, kto nie był świadomy przedstawionych tu, głównych wyników tego raportu jeszcze przed jego ...
Samotność w sieci nie jest dobra

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie