Jesień to idealny czas, aby wybrać się z uczniami i uczennicami na łono natury i korzystać z bogactwa, które oferują nam lasy i parki. A zatem - ruszamy na kolejną wyprawę!
Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zabawy z woreczkiem. Dzieci losowały woreczek z narysowanymi kształtami, a ich zadaniem było odnalezienie w lesie naturalnych darów, takich jak szyszki, żołędzie czy gałązki, które przypominały wylosowane kształty. Było to doskonałe ćwiczenie na spostrzegawczość i cierpliwość. Następnie, używając znalezionych przedmiotów, stworzyliśmy orkiestrę leśnych dźwięków. Każdy „instrument” miał swój wyjątkowy dźwięk, od szumu przypominającego wiatr po stukot naśladujący kroki wiewiórki. Nie zabrakło też krótkich scenek teatralnych w zwierzęcych maskach. Zabawa przyniosła mnóstwo radości!
Podczas spaceru zatrzymaliśmy się, aby wsłuchać się w otaczające nas dźwięki przyrody. Szum liści, delikatny wiatr i śpiew ptaków stworzyły prawdziwą symfonię natury. Postanowiliśmy zamienić to w zabawę – z zamkniętymi oczami próbowaliśmy rozpoznać odgłosy ptaków i innych mieszkańców lasu.
Zadanie z lusterkiem przeniosło nas w magiczny świat. Trzymając lusterko pod odpowiednim kątem, obserwowaliśmy korony drzew, mając wrażenie, że spacerujemy po ich wierzchołkach. To prosty, ale bardzo efektowny sposób na rozwinięcie wyobraźni i dostrzeżenie lasu z zupełnie innej perspektywy.
Tworzyliśmy „dzieła sztuki” z naturalnych skarbów – liści, gałązek, kory drzew – i umieszczaliśmy je w widocznych miejscach, zastanawiając się, czy przechodzący spacerowicze zauważą nasze twórcze projekty. Przy okazji przekonaliśmy się, że do stworzenia obrazu nie potrzebujemy farb ani płótna – wystarczy odrobina wyobraźni, ziemia, woda i to, co oferuje nam las.
Zabawą, która bardzo przypadła dzieciom do gustu, było dopasowywanie liści do opisu drzewa. Aby łatwiej zapamiętać, z jakiego drzewa pochodzi dany liść, wymyślaliśmy do nich symbole i skojarzenia. W ten sposób nauka przyrody stała się nie tylko ciekawa, ale również interaktywna i pełna śmiechu. Później, wycinając jeże z papieru, ozdabialiśmy je jesiennymi skarbami – liśćmi, kasztanami i żołędziami, które potem zabraliśmy do klasy.
Nasza wycieczka miała również wymiar ekologiczny. Uzbrojeni w worek na śmieci, zbieraliśmy odpady napotkane na trasie. Po powrocie do klasy kontynuowaliśmy temat drzew, tworząc mapy myśli o ich roli w przyrodzie. Po wysłuchaniu prezentacji, uczniowie samodzielnie tworzyli notatki graficzne – rysunki i grafiki, które pomagały uporządkować zdobytą wiedzę. Następnego dnia dzieci wykonały ludziki z kasztanów, które zebrały podczas wycieczki.
Nasze jesienne zabawy w lesie pokazują, jak wiele korzyści niesie ze sobą kontakt z naturą. Oprócz ruchu na świeżym powietrzu, uczniowie rozwijają swoje zmysły, wyobraźnię oraz poczucie odpowiedzialności za środowisko. Każda taka wyprawa to nie tylko okazja do zabawy, ale także do nauki i rozwijania kreatywności. Wyjścia integrują uczniów i wzmacniają ich miłość do przyrody. Lekcja w lesie lub parku w piękny, jesienny dzień może stać się niezapomnianym doświadczeniem!
Powyższe aktywności i zabawy jesienne w lesie zostały zrealizowane na warsztatach przyrodniczych z Tulę Las.
Notka o autorce: Edyta Karwowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 16 w Warszawie. Ambasadorka, trenerka takich programów jak: Asy Internetu Fundacji Szkoły z Klasą, Uniwersytet Dzieci w Klasie, program eTwinning. Koordynatorka licznych projektów eTwinning. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.