Serwisy internetowe dla (rozwoju) dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Życie dzieci kwitnie w sieci. Dzieci przebywają w internecie coraz częściej i coraz dłużej. W 2011 r. 2/3 przedszkolaków (3-6 lat) korzystało z sieci częściej niż raz w tygodniu, a ich jednorazowa sesja w sieci trwał średnio 45 minut. Dziś zapewne jest to jeszcze więcej. Codziennie z internetu korzysta 23% 3-6 latków, 35% 7-9 latków, 62% 10-14 latków. Powstaje pytanie – jak sprawić, aby wychodziły z sieci wzbogacone, a nie oszołomione, czy wręcz ogłupione (albo „wściekłe“ co też się zdarza).(C) ra2 studio - fotolia.com

Nowe technologie i sieć towarzyszą dziś dziecku od narodzin. Zdarzają się przypadki, że już niemowlaki mają „swoje“ profile na Facebooku, założone przez zapobiegliwych rodziców – w ten sposób ich profil „rośnie“ i wzbogaca się razem z nimi. Już w przedszkolu dzieci odkrywają internet i wiedzą, że tam są ich „baje“, które bardzo chcą oglądać. Potem już mniej lub bardziej samodzielnie trafiają do różnych serwisów i tu dopiero odkrywają dopiero swój świat (i wolność podróżowania po cyberprzestrzeni). Ich świat, gdyż najczęściej nie ma w nim osób dorosłych, a jeśli nawet ci się pojawiają, dzieci często poszukują innych miejsc. 

O takich dzieciach zwykło się mówić cyfrowi tubylcy. Jak dowodzą autorzy raportu „Dzieci sieci“, omawiającego wyniki badania dzieci w wieku 9-13 lat (patrz: Kompetencje komunikacyjne dzieci w sieci), jest to raczej określenie na wyrost. Dzieci bowiem mają spore braki kompetencyjne jeśli chodzi o mądre i bezpieczne korzystanie z sieci, zaś braków tych nie niweluje szkoła (częściej czynią to organizacje społeczne prowadzące różnego rodzaju akcje edukacyjne, jak np. Fundacja Dzieci Niczyje poprzez Sieciaki.pl).

Te niedostatki w przygotowaniu i umiejętnościach dzieci do korzystania z internetu powinny nas skłaniać do zastanowienia się, w jaki sposób tworzyć dziś serwisy przeznaczone dla dzieci, aby jednak – korzystając z sieci – uczyły się też ważnych umiejętności potrzebnych im w szkole i potem w życiu. Na co zwracać uwagę? Jak projektować serwisy, aby rzeczywiście wspierały rozwój dzieci?

Poproszony o wystąpienie podsumowujące podczas poświęconego serwisom edukacyjnym spotkania pt. Edu@ktywni w Ministerstwie Środowiska, spróbowałem zebrać w jednej prezentacji różne rekomendacje dotyczące tworzenia stron dla dzieci. Może te wskazówki okażą się przydatne twórcom różnych projektów internetowych dla najmłodszych użytkowników sieci.


 
Wspomniane wyniki badań korzystania przez dzieci z internetu pochodzą z raportu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych na zlecenie At Media z kwietnia 2011 r. (za: Media & Marketing Polska). 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie