Docenienie w pełni zasłużone

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Otrzymał kilka dni temu Nagrodę Specjalną im. prof. Romana Czerneckiego, którą rokrocznie przyznaje Edukacyjna Fundacja im. prof. Romana Czerneckiego EFC. To ważne wyróżnienie i całkowicie zasłużone, zważywszy na częste zabieranie głosu w sprawach polskiej szkoły. Nagrodzony został dyrektor szkoły, ale także redaktor (Wokół Szkoły), autor, wychowawca, no i oczywiście - harcerz. W polskiej edukacji to postać niezwykła, której zawsze warto posłuchać. Szkoda może tylko, że tak słabo rozumiana i rzadko doceniana przez polityków mieszających przy systemie oświaty. Oto laureat: Jarosław Pytlak.

Gdybym miał wskazać tylko jedną osobę, do której mieliby zwrócić się po konsultację mądrzy „reformatorzy edukacji” z Alei Szucha (wiem, oksymoron albo niedoczekanie twoje...), byłby na pierwszym miejscu. Wielokrotnie miałem przyjemność słuchania Jego wystąpień (m.in. na INSPIR@CJACH - można je znaleźć w portalu Edunews.pl) - zawsze byłem zachwycony głębią refleksji czy łatwością rozumienia i prezentowania mniej lub bardziej złożonych procesów edukacyjnych zachodzących w naszej szkolnej rzeczywistości. W sumie nic dziwnego, Jarosław Pytlak ma się czym dzielić, zważywszy na dwadzieściaparę lat pełnienia funkcji w jednej z najlepszych szkół społecznych w Polsce i jednocześnie głębokie zaangażowanie w sprawy całego systemu oświaty. 

Dyrektor Pytlak został wyróżniony przez Fundację EFC Nagrodą Specjalną „za systematyczność i konsekwencję w podejmowaniu istotnych dla polskiej edukacji tematów oraz umiejętność prowadzenia dyskusji o problemach edukacji w sposób rzetelny, dociekliwy i rzeczowy”. Nikt lepiej by tego lepiej i krócej nie ujął!

Sam laureat dość lapidarnie skomentował (zasłużone) wyróżnienie w swoim blogu: "Nagroda jest ogromnym wyróżnieniem, które wzmacnia poczucie misji, motywujące mnie do prowadzenia bloga „Wokół szkoły”. Szczególnie cieszy mnie jej sentencja, dobrze odzwierciedlająca zamiar, z jakim każdorazowo siadam do pisania."

Publicystykę edukacyjną, podobnie jak wystąpienia publiczne dyrektora Jarosława Pytlaka, warto, a nawet trzeba śledzić, czy to w blogu "Wokół Szkoły", czy na łamach Edunews.pl, czy gdziekolwiek indziej. Polecam zwłaszcza dyrektorom szkół i urzędnikom zajmującym się szkołą. Nie zaszkodzi także politykom, tym bardziej nawet, jeśli piastuje się ważne funkcje publiczne, które związane są z edukacją. Tym najbardziej zmotywowanym poleciłbym też wizytę w Szkole Podstawowej nr 24 STO w Warszawie, w której laureat "urzęduje" na co dzień. Jest od kogo się uczyć - korzystajmy!

Dziękuję za dotychczasową współpracę i życzę kolejnych świetnych obserwacji o szkole przelanych w słowo/e-słowo. Wszystkiego dobrego Jarku!

Autobiogram laureata znajdą Państwo tutaj.

A więcej o nagrodzonych przez Fundację EFC tutaj.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP. 

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Polska szkoła A.D. 2019

>> Zmieniać szkołę? Koniecznie! Ale z rozwagą!

>> J'accuse...!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie