Dekada inspir@cji

fot. Iwona Piśmienny-Ścibor

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczynamy dziś 10. edycję konferencji INSPIR@CJE. Ten cykl spotkań rozpoczęty w 2013 roku cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem nauczycieli. Dla mnie jest to prawdziwe święto edukacji, na które warto co roku czekać. Po blisko dziesięciu latach organizowania INSPIR@CJI cieszę się, że ciągle znajdują się nowi eduzmieniacze i eduwariaci (w pozytywnym znaczeniu), którym się chce coś dobrego, niezwykłego, a nawet szalonego w edukacji robić. Na szczęście konferencje się starzeją, ale my ciągle jesteśmy młodzi…

INSPIR@CJE dziś to już pełna dekada wspaniałych wystąpień nauczycieli i edukatorów, które są ciągle aktualne, jeśli chodzi o przesłanie dla współczesnej szkoły i edukacji. Wszystkie wystąpienia Inspir@torów i Inspir@torek były nagrywane i są ogólnodostępne w kanale YouTube – TERAZ EDUKACJA - https://www.youtube.com/user/terazedukacja. Można powiedzieć, że zgromadzone tam wystąpienia tworzą łącznie chyba najdłuższy i najbogatszy, jeśli chodzi o merytoryczną zawartość, kurs doskonalenia nauczycieli. Ogólnodostępny w każdym miejscu, gdzie jest dostępny stabilny internet. O każdej porze dnia i nocy, bo przecież Google (prawie) się nie psuje. Nie trzeba też nigdzie jeździć, rejestrować się - można za to wieczorkiem przysiąść przed swoim telewizorem lub komputerem i zamiast zatruwać mózg telewizyjną sieczką, powoli oglądać te wystąpienia i chłonąć piękną myśl pedagogiczną… To są takie polskie edukacyjne TED-eksy. Zgromadziliśmy tu prawdziwe perełki pedagogiczne i dydaktyczne, zarówno o nauczaniu małego, jak i dużego ucznia. A także dotyczące samych nauczycieli i ich samorozwoju. Zdecydowana większość filmów to przekaz od nauczyciela-praktyka do nauczycieli. Można się zatem uczyć od siebie nawzajem, zarażać dobrymi pomysłami i powielać aktywności, które gdzieś już się udały w szkołach. Wystarczy tylko chcieć! A jak powtarzamy od pierwszych INSPIR@CJI – chcenie to absolutny fundament edukacji.

To nauczyciele muszą poczuć, że chcą coś zmienić w edukacji i zacząć działać. Jest wielu nauczycieli z pasją, którym się chce, którzy mają misję zmieniania rzeczywistości wokół siebie – Marta Florkiewicz-Borkowska

Przez te wszystkie lata zgromadziliśmy w kanale ok. 500 nagrań inspir@cyjnych z najróżniejszą tematyką szkolną. Do najpopularniejszych kanałów w YouTube nam rzecz jasna bardzo daleko (edukacja to niestety obszar zupełnie niszowego zainteresowania społeczności internetowych), ale mamy w kanale ponad 4100 subskrybentów. Sumaryczny czas obejrzanych filmów od powstania kanału dobiega do 78 tysięcy godzin (3250 dni – prawie 9 lat!). Myślę, że to jest jeden z najbardziej wartościowych zbiorów edukacyjnych, z których warto korzystać na co dzień, wykorzystując doświadczenia, pomysły i przykłady innych praktyków we własnej szkole. Zaletą YouTube jest też funkcja osadzania (embedowania) filmów – można dołączyć okienko z filmem do dowolnego postu, który tworzą nauczyciele o swojej szkole i edukacji. I siać w ten sposób dobry edukacyjny ferment.

Przygotowując się do dzisiejszego wystąpienia odświeżyłem sobie pamięć i obejrzałem samego siebie w otwierającym cykl INSPIR@CJI wystąpieniu „programowym” pod dźwięcznym tytułem Odmulić polską szkołę. Wygląda na to, że w zasadzie wszystko co wówczas mówiłem… jest nadal aktualne. Wyraziłem wówczas pogląd, że zamulanie polskiej szkoły (m.in. nieprzemyślanymi działaniami i reformami, biurokracją oraz różnymi sprawami nieistotnymi dla ucznia i nauczyciela) nie jest dobrym pomysłem na odnowienie oświaty. W zasadzie od wielu dekad rozmawiamy o reformie szkoły i nadal jesteśmy… w tym samym miejscu. Tego edu-mułu ciągle przybywa… A mając pod nogami muł trudno się odbić od dna i wyskoczyć do góry…

Mówiłem wówczas o trzech misjach, które trzeba realizować, jeśli mamy zmieniać szkołę (odszukać lub odkryć eduzmieniaczy we własnej szkole / wesprzeć eduzmieniaczy systemowo / nie szkodzić oddolnym zmianom – ani z poziomu ministerstwa, ani samorządu czy dyrekcji szkoły). Wydaje mi się, że one nadal są niezrealizowane. Ciekawe dlaczego?

Wracając do INSPIR@CJI – przez te wszystkie lata prelegentami na INSPIR@CJACH było wielu znakomitych nauczycieli i eduzmieniaczy szkolnej rzeczywistości. Niektórzy z nich zostali uhonorowani tytułem Nauczyciela Roku – jak Marzena KędraMarcin Zaród, Barbara Halska, Marta Florkiewicz-Borkowska, Zyta Czechowska czy Dariusz Martynowicz… Wielu było także wyróżnionymi w tym konkursie, żeby wspomnieć tylko Ewę Drobek, Jolantę Okuniewską, Joannę Waszkowską. Jola Okuniewska to także pierwsza polska finalistka konkursu Global Teacher Prize… Ale to tylko nieliczni wymienieni z długiej listy wspaniałych edukatorów – dlatego chciałbym wszystkim Szanownym Prelegentom INSPIR@CJI podziękować za dokładanie inspirujących cegiełek do tego bogatego przekazu dla polskiej edukacji.

Chciałbym też wspomnieć o tych, którzy byli INSPIR@TORAMI, ale niestety odeszli… W tym roku pożegnaliśmy niespodziewanie wybitnego naukowca i edukatora, przyjaciela Edunews.pl i Superbelfrów, prof. dr hab. Janusza Morbitzera. Specjalizował się w zagadnieniach z obszaru pedagogiki, pedagogiki medialnej, kultury edukacji, technologii kształcenia i informatyki. Otwierał On INSPIR@CJE w 2018 roku świetnym wykładem poświęconym mądrości w internecie – polecam przypomnienie sobie: https://www.youtube.com/watch?v=GtH0PIeFc-4. Wspominam też wybitną nauczycielkę z Bydgoszczy Wiesławę Kopf, która na INSPIR@CJACH i INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH występowała trzykrotnie oraz Joannę Piastę-Siechowicz, wybitną dyrektor szkoły podstawowej z Ostojowa (dwa świetne wystąpienia). Dołożyli oni ważne cegiełki do przekazu INSPIR@CJI. Niech spoczywają w pokoju...

INSPIR@CJE miały przez wiele lat podtytuł: Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą… Nadal nad tym będziemy się zastanawiać, choć patrząc na to, co się przez te ostatnie 10 lat wydarzyło, optymistą w sprawach polskiej szkoły raczej być trudno. Ale z drugiej strony, mimo wszystko, to odgórne „zamulanie” nie powinno nas odciągać od jedynej sensownej i w miarę trwałej zmiany, która jest możliwa do realizacji w szkołach. Tej, która zaczyna się w klasie od dobrego pomysłu (kluczowe jest tu krytyczne myślenie) i może potem rozlać się na całą szkołę (kreatywne podejście i innowacyjne działania), jeśli dyrekcja i nauczyciele będą ze sobą (i z rodzicami) współpracować (kolaboracja) oraz konstruktywnie rozmawiać jako społeczność szkoły (komunikacja).

Nie bez przyczyny wymieniłem tu 4 z najważniejszych umiejętności przekrojowych, na które powinniśmy położyć większy akcent w nauczaniu. Bez nich trudno coś sensownego uruchamiać w życiu. Ale też pamiętajmy, że na początku było… chcenie! A wielka zmiana w polskiej szkole zaczyna się od zwykłego-niezwykłego nauczyciela i w jego/jej klasie. Starajmy się wzajemnie inspirować!

PS.

Postaramy się relacjonować 10. INSPIR@CJE w kanale konferencji na FB: https://www.facebook.com/eduinspiracje (tam też publikujemy różne zadania dla uczestników)

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Szczególnie interesują go inicjatywy związane z tematyką przestrzeni edukacji - był liderem dwóch ważnych projektów międzynarodowych Fundacji Think!Eduspaces21 oraz NOVIGADO. Jest współautorem kilku poradników dla szkół dotyczących przestrzeni edukacyjnych (m.in. Przestrzeń w edukacji). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie