Rozpoczynamy dziś 10. edycję konferencji INSPIR@CJE. Ten cykl spotkań rozpoczęty w 2013 roku cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem nauczycieli. Dla mnie jest to prawdziwe święto edukacji, na które warto co roku czekać. Po blisko dziesięciu latach organizowania INSPIR@CJI cieszę się, że ciągle znajdują się nowi eduzmieniacze i eduwariaci (w pozytywnym znaczeniu), którym się chce coś dobrego, niezwykłego, a nawet szalonego w edukacji robić. Na szczęście konferencje się starzeją, ale my ciągle jesteśmy młodzi…
INSPIR@CJE dziś to już pełna dekada wspaniałych wystąpień nauczycieli i edukatorów, które są ciągle aktualne, jeśli chodzi o przesłanie dla współczesnej szkoły i edukacji. Wszystkie wystąpienia Inspir@torów i Inspir@torek były nagrywane i są ogólnodostępne w kanale YouTube – TERAZ EDUKACJA - https://www.youtube.com/user/terazedukacja. Można powiedzieć, że zgromadzone tam wystąpienia tworzą łącznie chyba najdłuższy i najbogatszy, jeśli chodzi o merytoryczną zawartość, kurs doskonalenia nauczycieli. Ogólnodostępny w każdym miejscu, gdzie jest dostępny stabilny internet. O każdej porze dnia i nocy, bo przecież Google (prawie) się nie psuje. Nie trzeba też nigdzie jeździć, rejestrować się - można za to wieczorkiem przysiąść przed swoim telewizorem lub komputerem i zamiast zatruwać mózg telewizyjną sieczką, powoli oglądać te wystąpienia i chłonąć piękną myśl pedagogiczną… To są takie polskie edukacyjne TED-eksy. Zgromadziliśmy tu prawdziwe perełki pedagogiczne i dydaktyczne, zarówno o nauczaniu małego, jak i dużego ucznia. A także dotyczące samych nauczycieli i ich samorozwoju. Zdecydowana większość filmów to przekaz od nauczyciela-praktyka do nauczycieli. Można się zatem uczyć od siebie nawzajem, zarażać dobrymi pomysłami i powielać aktywności, które gdzieś już się udały w szkołach. Wystarczy tylko chcieć! A jak powtarzamy od pierwszych INSPIR@CJI – chcenie to absolutny fundament edukacji.
To nauczyciele muszą poczuć, że chcą coś zmienić w edukacji i zacząć działać. Jest wielu nauczycieli z pasją, którym się chce, którzy mają misję zmieniania rzeczywistości wokół siebie – Marta Florkiewicz-Borkowska
Przez te wszystkie lata zgromadziliśmy w kanale ok. 500 nagrań inspir@cyjnych z najróżniejszą tematyką szkolną. Do najpopularniejszych kanałów w YouTube nam rzecz jasna bardzo daleko (edukacja to niestety obszar zupełnie niszowego zainteresowania społeczności internetowych), ale mamy w kanale ponad 4100 subskrybentów. Sumaryczny czas obejrzanych filmów od powstania kanału dobiega do 78 tysięcy godzin (3250 dni – prawie 9 lat!). Myślę, że to jest jeden z najbardziej wartościowych zbiorów edukacyjnych, z których warto korzystać na co dzień, wykorzystując doświadczenia, pomysły i przykłady innych praktyków we własnej szkole. Zaletą YouTube jest też funkcja osadzania (embedowania) filmów – można dołączyć okienko z filmem do dowolnego postu, który tworzą nauczyciele o swojej szkole i edukacji. I siać w ten sposób dobry edukacyjny ferment.
Przygotowując się do dzisiejszego wystąpienia odświeżyłem sobie pamięć i obejrzałem samego siebie w otwierającym cykl INSPIR@CJI wystąpieniu „programowym” pod dźwięcznym tytułem Odmulić polską szkołę. Wygląda na to, że w zasadzie wszystko co wówczas mówiłem… jest nadal aktualne. Wyraziłem wówczas pogląd, że zamulanie polskiej szkoły (m.in. nieprzemyślanymi działaniami i reformami, biurokracją oraz różnymi sprawami nieistotnymi dla ucznia i nauczyciela) nie jest dobrym pomysłem na odnowienie oświaty. W zasadzie od wielu dekad rozmawiamy o reformie szkoły i nadal jesteśmy… w tym samym miejscu. Tego edu-mułu ciągle przybywa… A mając pod nogami muł trudno się odbić od dna i wyskoczyć do góry…
Mówiłem wówczas o trzech misjach, które trzeba realizować, jeśli mamy zmieniać szkołę (odszukać lub odkryć eduzmieniaczy we własnej szkole / wesprzeć eduzmieniaczy systemowo / nie szkodzić oddolnym zmianom – ani z poziomu ministerstwa, ani samorządu czy dyrekcji szkoły). Wydaje mi się, że one nadal są niezrealizowane. Ciekawe dlaczego?
Wracając do INSPIR@CJI – przez te wszystkie lata prelegentami na INSPIR@CJACH było wielu znakomitych nauczycieli i eduzmieniaczy szkolnej rzeczywistości. Niektórzy z nich zostali uhonorowani tytułem Nauczyciela Roku – jak Marzena Kędra, Marcin Zaród, Barbara Halska, Marta Florkiewicz-Borkowska, Zyta Czechowska czy Dariusz Martynowicz… Wielu było także wyróżnionymi w tym konkursie, żeby wspomnieć tylko Ewę Drobek, Jolantę Okuniewską, Joannę Waszkowską. Jola Okuniewska to także pierwsza polska finalistka konkursu Global Teacher Prize… Ale to tylko nieliczni wymienieni z długiej listy wspaniałych edukatorów – dlatego chciałbym wszystkim Szanownym Prelegentom INSPIR@CJI podziękować za dokładanie inspirujących cegiełek do tego bogatego przekazu dla polskiej edukacji.
Chciałbym też wspomnieć o tych, którzy byli INSPIR@TORAMI, ale niestety odeszli… W tym roku pożegnaliśmy niespodziewanie wybitnego naukowca i edukatora, przyjaciela Edunews.pl i Superbelfrów, prof. dr hab. Janusza Morbitzera. Specjalizował się w zagadnieniach z obszaru pedagogiki, pedagogiki medialnej, kultury edukacji, technologii kształcenia i informatyki. Otwierał On INSPIR@CJE w 2018 roku świetnym wykładem poświęconym mądrości w internecie – polecam przypomnienie sobie: https://www.youtube.com/watch?v=GtH0PIeFc-4. Wspominam też wybitną nauczycielkę z Bydgoszczy Wiesławę Kopf, która na INSPIR@CJACH i INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH występowała trzykrotnie oraz Joannę Piastę-Siechowicz, wybitną dyrektor szkoły podstawowej z Ostojowa (dwa świetne wystąpienia). Dołożyli oni ważne cegiełki do przekazu INSPIR@CJI. Niech spoczywają w pokoju...
INSPIR@CJE miały przez wiele lat podtytuł: Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą… Nadal nad tym będziemy się zastanawiać, choć patrząc na to, co się przez te ostatnie 10 lat wydarzyło, optymistą w sprawach polskiej szkoły raczej być trudno. Ale z drugiej strony, mimo wszystko, to odgórne „zamulanie” nie powinno nas odciągać od jedynej sensownej i w miarę trwałej zmiany, która jest możliwa do realizacji w szkołach. Tej, która zaczyna się w klasie od dobrego pomysłu (kluczowe jest tu krytyczne myślenie) i może potem rozlać się na całą szkołę (kreatywne podejście i innowacyjne działania), jeśli dyrekcja i nauczyciele będą ze sobą (i z rodzicami) współpracować (kolaboracja) oraz konstruktywnie rozmawiać jako społeczność szkoły (komunikacja).
Nie bez przyczyny wymieniłem tu 4 z najważniejszych umiejętności przekrojowych, na które powinniśmy położyć większy akcent w nauczaniu. Bez nich trudno coś sensownego uruchamiać w życiu. Ale też pamiętajmy, że na początku było… chcenie! A wielka zmiana w polskiej szkole zaczyna się od zwykłego-niezwykłego nauczyciela i w jego/jej klasie. Starajmy się wzajemnie inspirować!
PS.
Postaramy się relacjonować 10. INSPIR@CJE w kanale konferencji na FB: https://www.facebook.com/eduinspiracje (tam też publikujemy różne zadania dla uczestników)
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:
Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Szczególnie interesują go inicjatywy związane z tematyką przestrzeni edukacji - był liderem dwóch ważnych projektów międzynarodowych Fundacji Think!: Eduspaces21 oraz NOVIGADO. Jest współautorem kilku poradników dla szkół dotyczących przestrzeni edukacyjnych (m.in. Przestrzeń w edukacji).