Polskie przemiany w młodzieżowym obiektywie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ponad 230 filmów, którymi młodzi ludzie udokumentowali zmiany zachodzące w ich otoczeniu dzięki funduszom Unii Europejskiej, już od dziś można oglądać na specjalnym kanale filmowym w YouTube. 6 grudnia, podczas wielkiego finału konkursu „Fundusze dla Polski – Filmowa Mapa Przemian”, autorzy 11 najlepszych produkcji otrzymają nagrody o wartości prawie 17 tys. złotych.Fundacja Think!

Podobno ludzie dzielą się na tych, którzy widzą szklankę pełną lub pustą do połowy. Gdyby odnieść to porzekadło do twórców filmów, które spłynęły na konkurs „Fundusze dla Polski - Filmowa Mapa Przemian”, można by powiedzieć, że włożyli oni dużo wysiłku i pomysłowości, by nikt nie miał wątpliwości, że szklanka jest wypełniona po brzegi! Filmy przełożyły na język młodych ludzi trudną tematykę spraw europejskich i ukazały Polskę z perspektywy oddolnej, z której najlepiej widać konkretne przemiany w kraju na rzecz poprawy spójności społecznej.

Celem konkursu „Fundusze dla Polski – Filmowa Mapa Przemian”, zorganizowanego przez Fundację Think!, było zachęcenie młodych ludzi, by przy pomocy telefonów komórkowych, aparatów fotograficznych czy kamer cyfrowych uchwycili obraz ich świata zmieniającego się dzięki unijnym dotacjom. Inicjatywa spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem zarówno ze strony nauczycieli, jak i uczniów. Zgłosiło się prawie 270 szkół, a w wielu z nich przeprowadzono zajęcia lekcyjne poświęcone poszczególnym programom operacyjnym i ich wpływowi na rozwój społeczno-gospodarczy Polski.

Od wczoraj wszystkie filmy można oglądać na specjalnie przygotowanym kanale Mapy Przemian w serwisie YouTube, a na stronie projektu www.mapaprzemian.pl wkrótce ukaże się interaktywna filmowa mapa przemian, ukazująca, z jakich miejscowości nadesłano filmy na konkurs.

 

Image

Jaki obraz naszego kraju wyłania się z tych filmów? Napewno dużo ładniejszy niż to malują niektórzy politycy. Polska zmienia się dynamicznie, staje się bezpieczniejsza, nowoczesna, bardziej przyjazna mieszkańcom i piękniejsza – tak podsumować można by przekaz uczniowskich filmów. Gdyby zestawić go z informacjami, którymi na co dzień karmią nas media, ujawnia się oczywista sprzeczność. Pozytywny i optymistyczny przekaz konkursowych prac wynika niewątpliwie z postawionego uczniom zadania, ale entuzjazm młodych i ich umiejętności dostrzeżenia nawet drobnych zmian w otaczającym ich środowisku dzięki Funduszom Europejskim jest także budująca.

Filmując drogę, park, wyposażoną w komputery szkołę czy nowy plac zabaw, uczniowie użyli swej inwencji, wyczucia artystycznego, zdolności graficznych, wykazali się więc sporymi zdolnościami technicznymi. Udowodnili, że kamera może służyć do rejestrowania poważnych tematów, tworzenia wartościowego „produktu”, który będzie mógł służyć innym w edukacji, poszerzaniu ich horyzontów wiedzy. Pozostaje mieć nadzieję, że autorzy filmów, zachęceni swym sukcesem oraz ich nauczyciele, będą posługiwać się tą formą w przyszłości, także w ramach zajęć szkolnych. A równocześnie nie bez znaczenia jest fakt, że dzięki projektowi powstały ogólnodostępne materiały filmowe, które mogą być wykorzystane przez szkoły, firmy, organizacje pozarządowe i instytucje publiczne do prezentowania przemian w swoim regionie, do inspirowania innych podmiotów do korzystania ze wsparcia funduszy europejskich w swoich społecznościach.

Wydaje się, że projekt osiągnął swój ważny cel: obudził w młodych obywatelach Unii poczucie więzi z tą strukturą, instytucją, która na co dzień wydaje się odległa i abstrakcyjna. Dostrzeżenie w swoim lokalnym środowisku plansz z dwunastoma gwiazdkami na niebieskim tle sprawiło, że pojęcie „Funduszy Europejskich” przełożyło się na praktyczny wymiar. Młodzi zarejestrowali konkretnych ludzi, społeczności, inwestycje i mogli osobiście przekonać się, że idea europejska ma sens i przynosi im samym i ich najbliższym wymierne korzyści. Uczestnictwo młodzieży w konkursie może więc w przyszłości zaowocować postawą proeuropejską, bardziej świadomym i aktywnym uczestnictwem w życiu publicznym.

Kolejnym etapem konkursu będzie ocena nadesłanych prac i wybór przez jury 11 najlepszych. Ich autorzy zostaną ogłoszeni i nagrodzeni na specjalnej gali, która 6 grudnia odbędzie się w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

Przyznane zostanie I miejsce z nagrodą w wysokości 3 500 zł, dwa II miejsca z nagrodami po 2 600zł, trzy III miejsca po 1 500 zł oraz 5 wyróżnień po 750 zł. Osobną kategorią będzie Nagroda Publiczności wyłoniona w trakcie głosowania przez internautów na kanale YouTube.

Regulamin konkursu oraz szczegółowe zasady i opis nagród znajdują się w serwisie www.mapaprzemian.pl.

Konkurs jest realizowany przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej przyznanych w ramach „Konkursu dotacji na przeprowadzenie działań informacyjno–promocyjnych dotyczących Funduszy Europejskich” ogłoszonego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.


Image
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie