Tworzą gry, by zdobyć potrzebną im wiedzę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Istnieje szkoła, w której uczniowie zdobywają wiedzę na przedmiotach takich jak „Bycie, Przestrzeń i Czas”, „Sporty dla Umysłu” lub „Tak To Działa”. To niezwykłe miejsce znajduje się w Nowym Yorku i nazywa się Quest to Learn. Natomiast, co może zdziwić wiele osób, istotnym (być może najważniejszym) elementem procesu kształcenia w tej szkole są gry.www.q2l.org

Po sukcesie, jakim okazało się stworzenie w 2007 r. Nowym Yorku pierwszej szkoły Quest to Learn, drugi jej oddział otworzony został jesienią tego roku w Chicago. Program nauczania opiera się na rozwiązywaniu w kreatywny sposób problemów obecnych w rzeczywistym świecie. Gry i ich projektowanie są główną metodą pracy i uczenia się.

Gry jako droga i cel

Na czym opiera się model uczenia w Quest to Learn? Zdaniem twórców szkoły jej funkcją jest motywować i angażować uczniów poprzez ukazywania ciekawego celu uczenia się. Jest nim umiejętność rozumienia skomplikowanych systemów i rozwiązywanie złożonych problemów, współpracy oraz krytycznego i twórczego funkcjonowania w świecie mediów. Autorzy szkoły, wywodzący się z Institute of Play, uznali, że do zdobycia powyższych umiejętności najlepszą drogą jest projektowanie gier i uczenia się bazujące na mechanizmach w grach istniejących.

Jak czytamy na stronie Institute of Play, gry wspierają te kluczowe w XXI wieku umiejętności, ponieważ kreują fascynujący złożony świat lub przestrzeń, który gracze muszą poznać i zrozumieć poprzez samodzielną eksplorację. Stanowią więc oparte o zasady systemy kształcenia. Gry kreują nieodpartą potrzebę, by wiedzieć, pytać, badać, przyswajać i opanować pewne umiejętności i zawartość wiedzy ukrytą w grze.

Misje zamiast lekcji

Dlatego też uczniowie nie dostają na lekcji odtwórczych zadań do rozwiązania, ale „misje”, w których muszą wykorzystać wiedzę teoretyczną i zastosować ją w praktyce, współpracując ze sobą i rozwijając umiejętności korzystania z mediów elektronicznych. Katie Salen, która stworzyła Quest to Learn, mówi, że program szkoły przeznaczony jest do stymulacji nauki, która odbywa się w trakcie gry – to działanie polegające na dokonywaniu eksperymentów.

www.q2l.org

Źródło: http://q2l.org/node/14

W szkole nie istnieje podział na tradycyjne przedmioty, a nowe technologie są całkowicie zintegrowane ze wszystkimi zajęciami. Na przykład nauka matematyki odbywa się w dwóch blokach zajęć: w połączeniu z nauką fizyki, chemii i biologii na przedmiocie The Way Things Work (Tak To Działa) oraz w relacji do języka jako kodu, w połączeniu z programowaniem na zajęciach zwanych Codeworlds (Szyfr światów). O ciele, zdrowym odżywianiu i relacja międzyludzkich uczniowie dowiadują się na Wellness (Zdrowie/Dobre samopoczucie), a w budowaniu społeczności pomaga im wewnątrzszkolny serwis Being Me (Będąc sobą). Na wszystkich tych zajęciach, a w szczególności na Sports for the Mind (Sporty dla Umysłu), uczniowie projektują gry i używają cyfrowych mediów. Poprzez interdyscyplinarne zajęcia uczniowie stają się badaczami, historykami oraz biologami, dzięki podcastom, filmowi oraz grom.

Jak napisała o Quest to Learn amerykańska dziennikarka Sara Corbett z New York Times: "Jeśli dzieci mogą budować, grać i rozumieć dobrze działające gry, to możliwe, że kiedyś zrozumieją i zaprojektują inne systemy, które będą dobrze funkcjonować. A świat jest pełen skomplikowanych systemów."

Uczenie dla przyszłości

W filmie promującym szkołę New Learners Of The 21st Century wypowiada się chłopiec, który twierdzi: my nie wgapiamy się całymi dniami w ekrany komputera, ale dużo rozmawiamy ze sobą i z nauczycielami. Quest to Learn założyło, że odpowiedzią na wyzwania przyszłości jest uczenie poprzez zabawę i środowisko oparte o schematy obecne w grach, aby wydobyć z uczniów ich kreatywność i umiejętności projektowania, zwiększyć ich zaangażowanie i motywację. Cały czas przed oczami nauczycieli jest idea uczenia kompleksowego, interdyscyplinarnego, uczącego widzenia połączeń między różnymi ścieżkami wiedzy. Poprzez pracę zespołową, opartą na projektach i eksperymentach, wspólnym tworzeniu gier, młodzi ludzie nabywają biegłości w wyrażaniu swojego zdania, opinii, krytycznego myślenia i budowaniu swojej wiarygodności.

Wśród niezbyt kolorowej rzeczywistości polskiej edukacji dobrze jest pocieszać się myślą, że gdzieś istnieje już szkoła, która spróbowała dogonić teraźniejszość i pomaga młodym ludziom przygotować się do przyszłości.

Źródło: Quest To Learn, Institute of Play

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie