Edutainment - przedsiębiorczość - ekonomia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edutainment to najkrócej ujmując połączenie edukacji i rozrywki. Celem tych działań jest przede wszystkim edukacja, zaś forma rozrywki jest wyłącznie sposobem uatrakcyjnienia lub ukrycia przekazu o charakterze edukacyjnym. Chociaż historia nowoczesnego Edutainment liczy sobie nieco ponad 50 lat, w Polsce ta metoda nauczania stosowana jest jeszcze w nieznacznym stopniu. Dlatego warto pokazywać, w jaki sposób można ją wykorzystać.

 


Rozwój technologii informacyjnych, coraz mocniejsze komputery i telefony komórkowe, rozwój mediów elektronicznych i pojawienie się nowych mediów opartych o filozofię Web 2.0 (a niedługo i Web 3.0) mają istotny wpływ na cały system edukacji, w tym i na kształtowanie postaw przedsiębiorczych i edukację ekonomiczną. Pojawienie się w naszych domach i pracy Internetu, telefonów komórkowych, telewizji cyfrowej, nieuchronnie zmienia sposób komunikowania się, a przez to również sposób uczenia się. Współczesny świat wymaga kształtowania umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i przetwarzania informacji.

 

Edukacja szkolna w XXI wieku będzie prawdopodobnie tylko jedną z wielu form edukacji. Już obecnie większe znaczenie w edukacji mają procesy edukacji nieformalnej (przez całe życie, na wszystkich etapach kształcenia). Ciężar dostarczania wiedzy i informacji jest przenoszony poza mury szkoły i spoczywa przede wszystkim na mediach i różnych projektach edukacji nieformalnej, także dziejących się w bezpośrednim otoczeniu szkoły. Na świecie ten trend już jest zauważalny. Coraz częściej z pomocy mediów korzystają nauczyciele i wykładowcy, próbując tworzyć i rozwijać nowe kanały komunikacji i edukacji swoich studentów. Coraz częściej lekcja czy wykład przestaje być główną formą prowadzenia zajęć, a większego znaczenia nabierają różnego rodzaju formy edukacji z wykorzystaniem materiałów filmowych, multimedialnych i nagrań dźwiękowych.

 

W tym świetle warto zwrócić uwagę na Edutainment. Jest to narzędzie edukacji powszechnej i trafiające do wielkiej grupy odbiorców dzięki wykorzystaniu jednocześnie kilku kanałów komunikacji. Doświadczenia światowe z zastosowaniem Edutainment wskazują na wysoką skuteczność tej formy edukacji w oddziaływaniu na zmianę poglądów i postaw społecznych. Dlatego jeżeli mówimy o kształtowaniu postaw przedsiębiorczych czy edukacji ekonomicznej, Edutainment powinien być uwzględniony w katalogu prowadzonych działań przez uczelnie, instytucje publiczne, media i inne organizacje działające w obszarze edukacji.

 

Więcej na temat tej metody w zakładce Edutainment.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie