Jak zważyć psa linijką, czyli matematyka dla każdego

(C) Politechnika Warszawska, rys. Klaudia Korniluk

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Matematyka da się lubić. Wystarczy tylko trochę wysiłku, by mogli się o tym przekonać uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. A to choćby dzięki komiksowi i opowiadaniom o przygodach Bety i Bita.

Dr hab. inż. Przemysław Biecek, prof. PW z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych od kilku lat angażuje się w przybliżanie dzieciom "królowej nauk". „Pomysł opiera się na przygotowywaniu ciekawych materiałów dydaktycznych, zarówno dla uczniów, jak i ich nauczycieli oraz rodziców. – Jest dużo zagadek i gier, ale nam zależało na tym, żeby stworzyć pomoce wokół postaci, z którymi można się identyfikować” – wyjaśnia naukowiec z Politechniki Warszawskiej.

Bohaterami materiałów zostali więc dziewczynka i chłopiec – Beta i Bit. – Na co dzień zajmuję się statystyką i analizą danych, które łączą w sobie matematykę i programowanie – tłumaczy prof. Biecek. – Dlatego Beta pasjonuje się matematyką, a Bit jest maniakiem komputerów, razem tworzą uzupełniający się zespół. Wokół tego pomysłu powstało do tej pory kilka projektów.

W ramach konkursu eNgage na działania dotyczące popularyzacji nauki, organizowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej, udało się m.in. wydać komiks z przygodami Bety i Bita. Jego główny temat to "Jak zważyć psa linijką?". Chodzi o to, by dzieci określiły wagę spotkanego w parku psa na podstawie informacji o jego wielkości. Pomocą w rozwiązaniu zadania są informacje o wielkości i masie innych ras psów. W ten sposób najmłodsi uczą się zauważać zależności pomiędzy różnymi danymi. A gdy już nauczą się ważyć psy, to kolejną zagadką będzie ważenie dinozaurów!

Historii o Becie i Bicie jest więcej. Są oni także bohaterami opowiadań "Pieczara Pietraszki" (napisanego przez prof. Biecka wspólnie z Magdą Chudzian) i "Jak długo żyją Muffinki?". To opowieści, dzięki którym najmłodsi w ciekawy, niesztampowy sposób poznają świat matematyki.

W rozwoju projektu Beta i Bit pomógł i wciąż pomaga Uniwersytet Dzieci. Współpraca zaczęła się w lutym 2016 roku, od organizacji warsztatów dla ok. 200 dzieci podzielonych na 12 grup. Zajęcia odbywały się przez trzy kolejne soboty, a ich tematem przewodnim były oczywiście przygody Bety i Bita. – W przygotowaniu i przeprowadzeniu warsztatów pomagały też Martyna Śpiewak, studentka Wydziału MiNI PW i Agnieszka Tomczyk, studentka Politechniki Łódzkiej – mówi Przemysław Biecek. Potem podobne warsztaty odbyły się jeszcze w kilku szkołach w Łodzi i w Warszawie.

Komiks i opowiadania o Becie i Bicie są dostępne na stronie www.BetaBit.wiki. Można je stamtąd legalnie i nieodpłatnie pobrać i dowolnie wykorzystać.

Na stronie projektu udostępniono też gry rozgrywane w języku programowania R. To jednak materiały przeznaczone dla starszych dzieci, znających już podstawy programowania.

Z pomocy dostępnych na stronie mogą korzystać także odbiorcy zza granicy – większość z nich ma bowiem swoje anglojęzyczne wersje.

 

(Źródło: Politechnika Warszawska)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie