W co się bawić?

CC-BY-SA Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wakacje to czas zabaw, oczywiście także edukacyjnych. Czasem jednak brakuje nam inspiracji. „Wakacje, czyli w co się bawić?” pod tym hasłem odbył się 28 lipca, na półmetku wakacji, kolejny webinar Superbelfrzy Nocą, w którym zaprosiłyśmy internautów do wspólnej, wieczornej, wakacyjnej zabawy. I to niejednej.

To spotkanie moderowała Marta Florkiewicz – Borkowska, a poprowadziłyśmy gry we dwie, czyli Joanna Apanasewicz i ja (Anna Grzegory). Miałyśmy wątpliwości, czy nauczyciele na wakacjach zechcą z nami spędzić czwartkowy wieczór na grach dydaktycznych, ale już pół godziny przed rozpoczęciem w naszej poczekalni webinarowej zebrał się komplet uczestników. Niektórzy nauczyciele przyłączyli się do nas będąc na wakacjach za granicą. Pasjonaci! Dla tych, dla których nie wystarczyło naszych 50 miejsc – obiecana relacja.

Już na wstępie uczestnicy wspólnie podzielili się ulubionymi grami wakacyjnymi tworząc wspólnie tablicę pomysłów "W co gramy" w Answer Garden.

Zaraz po tym, kiedy ustaliliśmy, kto w co grywa zaprosiłyśmy uczestników do gry "Zgadnij, co to" (opis na Zamiast kserówki). Udało się połączyć z Dorotą Zaród z Tarnowa, którą widzieliśmy na żywo w kamerce. Po wyjaśnieniu reguł zabawy, zagraliśmy wspólnie. Uczestnicy na czacie zadawali pytania, na które Dorota mogła odpowiadać tyko TAK lub NIE i zgadywaliśmy, jaki letni wyraz sobie wybrała. Atrakcyjną planszę do gry podarowała nam dla Printoteka.pl i można ją bezpłatnie pobrać tutaj i tutaj.

Joanna Apanasewicz, która na webinarium wróciła wprost w wakacji znad morza i jezior, zaproponowała kilka zabaw plażowych z wykorzystaniem muszli, kamyków i patyczków, czyli naturalnego dobra, którego na plaży pod dostatkiem i aż szkoda nie wykorzystać go do rodzinnej zabawy.

W czasie naszego webinarium o zabawach nie mogło zabraknąć KABOOM! w wersji wakacyjnej. Gra edukacyjna z wykorzystaniem patyków od lodów (lub szpatułek) sprawdziła się również w wersji wirtualnej z wakacyjnymi hasłami. Patyczki "losowały" się na ekranie, zaś uczestnicy proponowali odpowiedzi. Już wiemy, kto co nosi w wakacyjnym plecaku i jakie są wasze ulubione lody.

Wszyscy na wakacjach robią zdjęcia. Kto jednak fotografuje w pięknych okolicznościach przyrody ludziki lego lub inne figurki? Joanna pokazała takie właśnie zdjęcia, które aż się proszą o domalowanie im dymków komiksowych. Oczywiście polecaliśmy też sobie wzajemnie aplikacje, gdzie je można tworzyć. Joanna pokazała nietypowy sposób na zbieranie rodzinnych wakacyjnych wspomnień na bawełnianej koszulce.

Tego wieczoru podróżowaliśmy też palcem po mapie. Wiadomo, że dzieciaki lubią mapy, a w wakacje zwykle mamy niejedną pod ręką. Pokazałyśmy, że mapa może stać się doskonałą planszą do gry. I oczywiście zagraliśmy w nią wspólnie – na ekranie! W czasie podróży samochodem nie sposób nie zauważyć rozmaitych literek na rejestracjach samochodowych. Ponieważ zwykle wtedy dzieciom brakuje zajęcia, zaproponowałyśmy kilka edukacyjnych zabaw z wykorzystaniem właśnie rejestracji.

Na naszym webinarium nie mogło oczywiście zabraknąć planszówek w wersji smartfonowej. Wspólnie zagraliśmy w 5 sekund i Czółko. Oj, działo się, działo. Salwy śmiechu było na pewno słychać w wielu domach, bo nawet na czacie nie dało się ich ukryć.

Na zakończenie zaczęliśmy tworzyć wspólny padlet: sprawdzone zabawy wakacyjne uzupełniany jeszcze długo po zakończeniu naszego spotkania. Można do niego zajrzeć tutaj, a nawet dopisać swoje pomysły.

Zabawy wakacyjne w pełnym opisie można znaleźć w moim artykule w Głosie Nauczycielskim Wakacje – w co się można bawić?

Zapraszamy na podsumowanie webinaru:

 

Notka o autorce: Anna Grzegory – logopedka, terapeutka, nauczycielka wczesnoszkolna, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Logofigle w Łodzi, gdzie obok tradycyjnych metod wykorzystuje w pracy z dziećmi i dorosłymi nowoczesne technologie. Członkini grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się na blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie