Reraki

Fot. Specjalni.pl

Narzędzia
Typografia

Gry planszowe to nieoceniona pomoc dydaktyczna właściwie na wszystkich lekcjach, ale także w terapii i podczas zajęć specjalistycznych. Chcemy zaprezentować grę Reraki, która z pewnością uatrakcyjni i wspomoże terapię logopedyczną, w szczególności dzieci z problemami rotacyzmu, czyli związanymi z wymową głoski R.

Jesteśmy przekonane, że ta gra z powodzeniem może być wykorzystana na zajęciach rewalidacyjnych, językowych, świetlicowych, czy nawet na języku polskim. Jej atutem jest to, że skorzystają z niej dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, co w naszej pracy jest nie bez znaczenia. Gra rozwija słownictwo, doskonali wymowę, uczy gramatyki, ale także integruje.

Grę można pobrać na swój komputer, wydrukować i wykorzystać na wiele sposobów. Udostępniamy także grę z kolorami, w których zawarta jest głoska r. Sprawdzi się ona u najmłodszych dzieci.

Zasady gry

fot. Specjalni.pl
  1. 2-3 uczniów biorących udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów zamieszczonych na planszy, a na nich umieszczonych obrazków. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wypowie słowo- nazwę obrazka znajdującego się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety.
  2. Grę można modyfikować, według uznania i kreatywności osób grających. Ustalić można dodatkowe punkty, które zdobywać będą gracze, np. po wylosowaniu danego koloru.
  3. Dodatkowo np. za właściwe wskazanie liczby mnogiej rzeczownika gracz otrzymuje dodatkowo 5 pkt, na niebieskich 10 pkt i tak dalej.
  4. Dodatkowo można wydrukować takie kwadraciki, które uczeń podczas gry zbiera, a na samym końcu podlicza punkty. Wówczas nie ważne jest kto pierwszy dotarł do mety, ale ile uzbierał punktów.
  5. U uczniów starszych można grę wykorzystać do ćwiczeń w odmianie przez przypadki rzeczowników. 
  6. Warto także grę wykorzystać podczas zajęć językowych, wówczas dzieci utrwalać mogą słownictwo.

Zasady gry z kolorami

fot. Specjalni.pl
  1. 2-3 uczniów biorących udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów zamieszczonych na planszy. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wypowie jego nazwę obrazka znajdującego się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety.
  2. Zmodyfikować grę możemy poprzez zadanie dla dziecka polegające na tym, aby wskazało przedmiot mający taki kolor, albo ułożenie zdania z tym kolorem.

Plansze do gier oraz kostki można pobrać w formacie JPG lub PDF na blogu: Specjalni.pl.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, autorkami blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerkami prowadzącymi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji. Należą do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Agnieszka
    Nie rozumiem po co te konferencje. Nie trzeba jeździć do Finlandii, żeby widzieć co się dzieje w Pol...
  • Written by A
    Jaka placa taki prestiż
  • Written by Katarzyna
    Nie mamy na to funduszy, ale jesteśmy chętni do współpracy. Proszę przyjechać na konferencję - będzi...
  • Written by Katarzyna
    Co do materiałów z konferencji - zamierzamy nagrywać :) ale nie mogę obiecać streamingu. Na pewno będz...
  • Written by Małgorzata
    Z wielką uwagą wysłuchałam prezentacji p. Marzeny Kędry na temat Technik Freineta i poznańskiej szko...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie