Gry planszowe to nieoceniona pomoc dydaktyczna właściwie na wszystkich lekcjach, ale także w terapii i podczas zajęć specjalistycznych. Chcemy zaprezentować grę Reraki, która z pewnością uatrakcyjni i wspomoże terapię logopedyczną, w szczególności dzieci z problemami rotacyzmu, czyli związanymi z wymową głoski R.
Jesteśmy przekonane, że ta gra z powodzeniem może być wykorzystana na zajęciach rewalidacyjnych, językowych, świetlicowych, czy nawet na języku polskim. Jej atutem jest to, że skorzystają z niej dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, co w naszej pracy jest nie bez znaczenia. Gra rozwija słownictwo, doskonali wymowę, uczy gramatyki, ale także integruje.
Grę można pobrać na swój komputer, wydrukować i wykorzystać na wiele sposobów. Udostępniamy także grę z kolorami, w których zawarta jest głoska r. Sprawdzi się ona u najmłodszych dzieci.
Zasady gry
- 2-3 uczniów biorących udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów zamieszczonych na planszy, a na nich umieszczonych obrazków. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wypowie słowo- nazwę obrazka znajdującego się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety.
- Grę można modyfikować, według uznania i kreatywności osób grających. Ustalić można dodatkowe punkty, które zdobywać będą gracze, np. po wylosowaniu danego koloru.
- Dodatkowo np. za właściwe wskazanie liczby mnogiej rzeczownika gracz otrzymuje dodatkowo 5 pkt, na niebieskich 10 pkt i tak dalej.
- Dodatkowo można wydrukować takie kwadraciki, które uczeń podczas gry zbiera, a na samym końcu podlicza punkty. Wówczas nie ważne jest kto pierwszy dotarł do mety, ale ile uzbierał punktów.
- U uczniów starszych można grę wykorzystać do ćwiczeń w odmianie przez przypadki rzeczowników.
- Warto także grę wykorzystać podczas zajęć językowych, wówczas dzieci utrwalać mogą słownictwo.
Zasady gry z kolorami
- 2-3 uczniów biorących udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów zamieszczonych na planszy. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wypowie jego nazwę obrazka znajdującego się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety.
- Zmodyfikować grę możemy poprzez zadanie dla dziecka polegające na tym, aby wskazało przedmiot mający taki kolor, albo ułożenie zdania z tym kolorem.
Plansze do gier oraz kostki można pobrać w formacie JPG lub PDF na blogu: Specjalni.pl.
Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, autorkami blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerkami prowadzącymi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji. Należą do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.